Jo. Såhär. Jag behöver sätta en himla massa avdelare i många stycken (Billy) hyllor är planen. Det behöver vara lite lagom kvickt och smutsigt utan att vara alltför anskrämligt. Tänkte köpa 3mm vitmålad board att kapa till lagom stora mellanväggar. Såga spår, typ 4-5mm djupa, med gersågen med klinga som ger en snittbredd på och 3.5mm (för toleransen på boardens skull). Sedan Dra i lite trälim och helst skjuta i ett par 15mm dyckert. I innerhörnen 45° genom board och ner i spånskivan.
Är det praktiskt möjligt med någon sorts spik-pikadoll. Går det att komma tillräckligt nära ner i hörnet för att dyckerten ska gå hela vägen in. Jag har bara erfarenhet av att skjuta klammer. Med en klammer kommer man inte åt att sätta den i tillräcklig vinkel in i hyllplanet. Avdelarna (åtminstone de sista per plan) behöver uppenbart sättas fast innan hyllplanen monteras i hyllan.
Jag tar gärna emot tips på maskin. Gärna tryckluftsdriven. Gärna billigare än ett par tusenlappar. Eller avrådan om att det verkar alltför krångligt..
Är det praktiskt möjligt med någon sorts spik-pikadoll. Går det att komma tillräckligt nära ner i hörnet för att dyckerten ska gå hela vägen in. Jag har bara erfarenhet av att skjuta klammer. Med en klammer kommer man inte åt att sätta den i tillräcklig vinkel in i hyllplanet. Avdelarna (åtminstone de sista per plan) behöver uppenbart sättas fast innan hyllplanen monteras i hyllan.
Jag tar gärna emot tips på maskin. Gärna tryckluftsdriven. Gärna billigare än ett par tusenlappar. Eller avrådan om att det verkar alltför krångligt..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jag tror att det är denna jag har hemma: https://www.verktygsvaruhuset.se/pr...ferer=google-shopping&country=SE¤cy=SEK
Den har hållt för ett antal (3000-5000) skjutningar nu och jag vill nog säga att den betalt sig.
Jag vill minnas att jag köpte den för ca 1500:- för 10 år sedan.
Jag har fått för mig att de gånger den bråkat har det varit när jag kört med Julas HardHead-spik, inte med sencos egna. Eller när jag tappade den i backen och krökte till nosen.
Edit: Den där röda gummipilledutten längst fram försvann tämligen omgående, rekommenderar att man limmar den om de inte löst fastsättningen på något bättre sätt.
Den har hållt för ett antal (3000-5000) skjutningar nu och jag vill nog säga att den betalt sig.
Jag har fått för mig att de gånger den bråkat har det varit när jag kört med Julas HardHead-spik, inte med sencos egna. Eller när jag tappade den i backen och krökte till nosen.
Edit: Den där röda gummipilledutten längst fram försvann tämligen omgående, rekommenderar att man limmar den om de inte löst fastsättningen på något bättre sätt.
Vi lämnade åter den från Jula och köpte också Senco, en äldre modell än din, men vilken dröm att jobba med i jämförelse! Gick för 350 på blocketLostmoose skrev:
Jag tror att det är denna jag har hemma: [länk]
Tycker du ska testa 16G och 18G för att se vad som passar bäst. De beter sig olika även om spikarna är ganska lika.
Har båda från biltema och de funkar bra, men de lämnar båda märke som är större än "proffs"-grejer. 18G låter även betydligt lägre. 16G spikar rakare och har huvud som gör att det sitter väldigt mycket bättre.
Har båda från biltema och de funkar bra, men de lämnar båda märke som är större än "proffs"-grejer. 18G låter även betydligt lägre. 16G spikar rakare och har huvud som gör att det sitter väldigt mycket bättre.
Kolla här också https://www.byggahus.se/forum/posts/5347859/
Om du inte behöver stöd för klammer så är det nog bättre att köpa en ren dyckertmaskin eftersom huvudet ser lite annorlunda ut än på kombimaskinerna som är mer benägna att lämna märken efter sig.
Om du inte behöver stöd för klammer så är det nog bättre att köpa en ren dyckertmaskin eftersom huvudet ser lite annorlunda ut än på kombimaskinerna som är mer benägna att lämna märken efter sig.
Tack för all information!
Senco'n på kampanj låter ju intressant, om det är ett ansett märke (jag har verkligen ingen aning.. har bara använt en antik klammerpistol). Det verkar vara svårt att hitta ens 18ga i kortare längder, så 16ga är nog inte aktuellt. Klammerpistol behöver jag ju då inte. Så en dedikerad dyckert-pistol är mest aktuell.
Men att skjuta in spiken på diagonalen sådär kommer inte vara något problem? Slagdjupet går att justera så att den går in hela vägen ändå? Det gör inget om det blir lite märke. Det är viktigare att den inte sticker ut.
Senco'n på kampanj låter ju intressant, om det är ett ansett märke (jag har verkligen ingen aning.. har bara använt en antik klammerpistol). Det verkar vara svårt att hitta ens 18ga i kortare längder, så 16ga är nog inte aktuellt. Klammerpistol behöver jag ju då inte. Så en dedikerad dyckert-pistol är mest aktuell.
Men att skjuta in spiken på diagonalen sådär kommer inte vara något problem? Slagdjupet går att justera så att den går in hela vägen ändå? Det gör inget om det blir lite märke. Det är viktigare att den inte sticker ut.
Jag tror inte att det ska vara någor problem att komma in i hörnet. "Slagdjupet" eller vad man ska kalla det är justerbart, men jag har aldrig haft anledning att justera så att spiken skjuts in för långt, vilket man kanske måste om man ska skjuta allra längst in i hörnet.
Det är ju heller inte omöjligt att knacka in skallarna manuellt med en försänkare(?) Om de skulle sticka ut.
Det är ju heller inte omöjligt att knacka in skallarna manuellt med en försänkare(?) Om de skulle sticka ut.
Det kan vara värt att testa ergonomin om du ska ha en väldigt speciell spikning. Det kan bli trångt att spika från insidan med en väldigt konstig vinkel på handen.
Och du vill ha huvudet mot fibrerna för bäst styrka.
Satte mycket panel i snedtak för några år sedan, hua för vinkeln som krävdes för att få det att sitta perfekt hårt utan märken. Men det var med biltema.
Och du vill ha huvudet mot fibrerna för bäst styrka.
Satte mycket panel i snedtak för några år sedan, hua för vinkeln som krävdes för att få det att sitta perfekt hårt utan märken. Men det var med biltema.
Jag är inte helt med på detaljerna men jag hade nog inte fräst spår utan tagit en tunnare skiva som jag limmat dit avlånga bitar istället. Då kan du skjuta i dyckert för att hålla fast bitarna tills Millnet stelnat. Behövs dykert för att hålla fast skivorna för belastningen eller för att de inte ska åka ur? Det senare hade du kunnat ha en smal list utanpå som stoppar de.
Har julas 18g, https://www.jula.se/catalog/verktyg...kpistoler/tryckluftsdriven-spikpistol-071031/, verkar vara utgående modell. Är helnöjd med den givet priset. Har inte haft problem med dubbelslag som andra skriver om här (kan iofs handla om en annan modell). Har kanske dragit runt 500 spik genom den.
Nu har jag beställt Senco'n. Hur som helst kommer det vara najs att kunna skjuta spikar. Så hoppas jag att den fungerar bra även till det här.
Det finns en prototyp med limmade strips mellan de limmade väggarna. Jag tycker det ser lite plottrigt ut och slipper det helst. Det är kanske inte omöjligt att slippa undan lim helt med några extra dyckert. Det får jag testa mig fram till. Jag är mest orolig för att mellanväggarna ska böjas och hoppa ur spåren.
Tack för idéer och förslag!
Det finns en prototyp med limmade strips mellan de limmade väggarna. Jag tycker det ser lite plottrigt ut och slipper det helst. Det är kanske inte omöjligt att slippa undan lim helt med några extra dyckert. Det får jag testa mig fram till. Jag är mest orolig för att mellanväggarna ska böjas och hoppa ur spåren.
Tack för idéer och förslag!
Nu är hyllorna färdigbyggda. Senco-pistolen har funkat felfritt, bortsett från ett par handhavande fel.. Enda önskemålet skulle väl vara att "magasinet" kunde ta fler spikar åt gången. Självklart utan att bli längre för den sakens skull =D Det blir blir mycket laddande hela tiden. Nu återstår bara att se om barnen skrotar hyllor i samma takt som de laptops de är avsedda att skydda...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden