Hej!
Vi håller på att inreda vår övervåning där vi ska ha ett badrum med badkar och dusch. Det börjar bli dags att dra avloppsrör och jag funderar på hur jag ska dra dom bäst. Jag bifogar en sketch på mitt förslag på att dra avloppsrören. Avloppstammen kommer upp i väggen bredvid trappen, där tänkte jag dra en 110mm längs med bjälklaget och upp till kattvinden (isolerad till takfot). Toaletten kommer vara med bakåtanslutning så jag slipper göra några 110mm hål i bjälklaget.
Som jag förstått är det bättre att göra hål på bjälkarna nära ett upplag, så jag valde att dra en 75mm rör nära husväggen för att sen dra längs med bjälkarna till badkar och dusch. är det bättre att dra rören direkt över den bäranden väggen? Tyvärr är det en massa bjälkar jag behöver borra genom (ca 15st till badkaret, cc300) men kan inte se något annat alternativ. Bjälkarna är 45x220, och jag tänkte förstärka med plywood på varje sida.
Låter detta som en rimlig lösning eller har någon en kanske bättre ide?
Hälsningar
Marcel
Vi håller på att inreda vår övervåning där vi ska ha ett badrum med badkar och dusch. Det börjar bli dags att dra avloppsrör och jag funderar på hur jag ska dra dom bäst. Jag bifogar en sketch på mitt förslag på att dra avloppsrören. Avloppstammen kommer upp i väggen bredvid trappen, där tänkte jag dra en 110mm längs med bjälklaget och upp till kattvinden (isolerad till takfot). Toaletten kommer vara med bakåtanslutning så jag slipper göra några 110mm hål i bjälklaget.
Som jag förstått är det bättre att göra hål på bjälkarna nära ett upplag, så jag valde att dra en 75mm rör nära husväggen för att sen dra längs med bjälkarna till badkar och dusch. är det bättre att dra rören direkt över den bäranden väggen? Tyvärr är det en massa bjälkar jag behöver borra genom (ca 15st till badkaret, cc300) men kan inte se något annat alternativ. Bjälkarna är 45x220, och jag tänkte förstärka med plywood på varje sida.
Låter detta som en rimlig lösning eller har någon en kanske bättre ide?
Hälsningar
Marcel
Tack, kanske skulle du kunna utveckla ditt svar "Nej, inte alls"? Angående böjar har jag inte nämnt vinklar, men som du korrekt säger ska dem var 45°.Åsa Lund skrev:
@Luddis_1 Lungt! det enda sättet jag fick till att inte dra ett 110mm rör genom bjälkarna. Eftersom kattvinden är isolerad går det väl lika bra att dra röret där och då ha bakåtanslutning.
Klicka här för att svara


