H Hallerudsbo skrev:
Önskar att jag kunde åka på gräsklipparen/ dumpern/ minigrävaren/ vibroplatta/ röjsåg/ motorsåg eller ta båten till macken. Men inga av dom har lampa som blinkar för tom tank så jag får vackert bära i dunk där dom står tyvärr.
Behöver du en dunk med pip?
 
H Hallerudsbo skrev:
Jag har sett att billiga dunkar läcker fort där du visar.
Jag har gått över och använder 20 liter hydraulik olje dunkar.
Sen kör jag med en hävert pump.
Jag är för lat för att lyfta 🤓.
Har en dunk i båten som man stoppar pipen i dunken när den inte används.
Dock tycker jag det är söl när man ska ut med pipen och dunken är full.
Men den läcker inte det är på det viset en kanon dunk.
Jag håller med, hävert is "da shit" med stor dunk, jag tankade båten på det viset regelbundet, slippa åka till dyr-marin-macken utan till vanlig landmack gjorde typ 30 % eller mer på bränslekostnaderna.
 
A AndersS skrev:
Köp en kvalitetsdunk den håller en livstid och sedan automstisk påfyllning.
Ahh tusan, det är därför mina billiga dunkar alltid är tomma, hade jag spenderat lite mer hade dom fyllts på automatiskt 🤔😉😆😇
 
  • Haha
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ahh tusan, det är därför mina billiga dunkar alltid är tomma, hade jag spenderat lite mer hade dom fyllts på automatiskt 🤔😉😆😇
Inte fan hade jag velat ha bensin i dessa dunkar… finns nog bättre grejjer som levereras i dunk😬
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Mera runda packningar i gummi, pipen bottnar inte så det klämmer till och blir tätt.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
K Kane skrev:
Jag har aldrig problem med kedjeoljan. Kör du från 5-liters dunk?
En Stihl-dunk som har både olja och 2T. Sedan separat dunk för 4T.
Ingen läcker.
 
Jag köpte en sån här på Håkma som jag flyttar över när jag köper ny plastdunk. Funkar kanon och fyller smidigt utan spill även i små öppningar (om man inte tankar lösvikt såklart).
Plastdunk med Circle K Alkylate bensin och påsatt gul hällpip för smidig påfyllning utan spill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H
R Robin Lindberg skrev:
Behöver du en dunk med pip?
Ja kan va bra med pip på då man fyller.
Men som sagt trött på läck så kör hävert.
Men finns en värd där man behöver tanka saker som inte tar sig till macken med
 
Något säger mig att Robin inte tankar motorsågar så ofta.
 
H
Hep Hep skrev:
Något säger mig att Robin inte tankar motorsågar så ofta.
Nä bor man i Stockholm är största faran om skarvsladden räcker.
Men tro det eller ej det finns faktisk folk som bor utanför Stockholm med.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Något säger mig att Robin inte tankar motorsågar så ofta.
Jag bor i nacka, elektriskt då det är en mindre tomt,men jag lyckas nog skaka i oljan utan pip…

Och inte fan spiller jag då heller, är ni skakis när ni fyller? Eller vad pysslar ni med?
 
H Hallerudsbo skrev:
Nä bor man i Stockholm är största faran om skarvsladden räcker.
Men tro det eller ej det finns faktisk folk som bor utanför Stockholm med.
Smörjning behövs väll oavsett, soppa eller olja i pip lär va lika.
Hur missar ni hålet?
 
Gamla jeepdunkar "jerrykannor" med tillhörande plåtpip fungerar bra till det mesta. De sovjetiska är bra och de svenska ännu bättre. Nutidens kinesiska kopior är bedrövliga.

Utom till motorsågen. Där skall det vara husqvarnas/jonsereds/stihls klassiska dubbeldunk med bensin och olja. Det är det enda som fungerar när man är ute i skogen i ris och djupsnö och tankar.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H
R Robin Lindberg skrev:
Smörjning behövs väll oavsett, soppa eller olja i pip lär va lika.
Hur missar ni hålet?
Var det någon som missa hålet?
Eller vad mena du?
Trodde det läckte emellan men du kanske vet mer?
 
H Hallerudsbo skrev:
Var det någon som missa hålet?
Eller vad mena du?
Trodde det läckte emellan men du kanske vet mer?
Kan man hälla utan pipen så finns ju inte läckan, problemet löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.