5 045 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Tips på bra stcksåg?
Sida 1 av 3
Ohoj!
Är ny här och funderar skarpt på att köpa på mig en sticksåg.
Frågan är bara vilken?
Har sett att det finns en Bosch GST85 för 1700 pix i närheten, och även en AEG STEP 800X för 1500.
På pappret så verkar AEG:n piska skiten ur Bosch:en
Handlarn som sålde AEG talade sig varm för den (de hade även Milwaukee som enligt honom endast skilde sig på att bordet var i alu?
Så, vad rekommenderas?
Är ny här och funderar skarpt på att köpa på mig en sticksåg.
Frågan är bara vilken?
Har sett att det finns en Bosch GST85 för 1700 pix i närheten, och även en AEG STEP 800X för 1500.
På pappret så verkar AEG:n piska skiten ur Bosch:en
Handlarn som sålde AEG talade sig varm för den (de hade även Milwaukee som enligt honom endast skilde sig på att bordet var i alu?
Så, vad rekommenderas?
Finns det sakliga skäl? Gör AEG väsentligt sämre grejor.
Nu är ju inte prisskillnaden på något sätt astronomisk - snarare tvärtom.
AEG:n har ju kraftigare motor, sågar djupare och man kan vinkla bordet utan verktyg. Det enda Boschen har som inte AEG:n har är avstängbart spånblås - vad man nu skall med det till... Å andra sidan så är ju en blå Bosch alltid blå...
Alltså, får jag såpass mycket bättre kvalisort med Boschen, eller är din rekommendation religiöst motiverad?
Nu är ju inte prisskillnaden på något sätt astronomisk - snarare tvärtom.
AEG:n har ju kraftigare motor, sågar djupare och man kan vinkla bordet utan verktyg. Det enda Boschen har som inte AEG:n har är avstängbart spånblås - vad man nu skall med det till... Å andra sidan så är ju en blå Bosch alltid blå...
Alltså, får jag såpass mycket bättre kvalisort med Boschen, eller är din rekommendation religiöst motiverad?
Tydligen går det även att lära gamla hundar att sitta.
Vi tillhör gruppen religösa boschfundamentalister och lever med några undantagsfall renlärigt.
Jag tycker du skall ta en maskin i varje hand och ta den som KÄNNS bäst. Skit i var säljaren säger.
Angående spånblåset så är det tämligen användbart att kunna rikta det "inte frammåt". Helt plötsligt finner du dig sågandes MOT dig på något knöligt ställe och då är det trist med blåset rakt i ögonen.
Hur menar du att AEG sågar djupare? Jag har ett blad som är 150mm till Boschen, det passar också på AEGn.
Om min 85a pajar köper jag en till.
Vi tillhör gruppen religösa boschfundamentalister och lever med några undantagsfall renlärigt.
Jag tycker du skall ta en maskin i varje hand och ta den som KÄNNS bäst. Skit i var säljaren säger.
Angående spånblåset så är det tämligen användbart att kunna rikta det "inte frammåt". Helt plötsligt finner du dig sågandes MOT dig på något knöligt ställe och då är det trist med blåset rakt i ögonen.
Hur menar du att AEG sågar djupare? Jag har ett blad som är 150mm till Boschen, det passar också på AEGn.
Om min 85a pajar köper jag en till.
Det är bara att hålla med MathiasS. GST 85:an är en jäkligt bra såg! Är helnöjd med min, sågar både trä och 5mm rostfritt utan problem...
Ett problem som fanns på aeg tidigare (lånade svågerns) och ser ut att finnas kvar på den du funderar på är start/stop-knappen. Det samlas lätt damm och sågspån runt och under den. Det gör den väldigt svår att slå på/av. Jag var tvungen att starta och stoppa svågerns maskin mha sladden. Känns inte så bra...
Annars var det inget fel på den sågen.
Men som sagt boshen känns bättre och sen har den ju så snygg färg
/Common
Ett problem som fanns på aeg tidigare (lånade svågerns) och ser ut att finnas kvar på den du funderar på är start/stop-knappen. Det samlas lätt damm och sågspån runt och under den. Det gör den väldigt svår att slå på/av. Jag var tvungen att starta och stoppa svågerns maskin mha sladden. Känns inte så bra...
Annars var det inget fel på den sågen.
Men som sagt boshen känns bättre och sen har den ju så snygg färg
/Common
Jag är (som många andra här) informationsslukare som inte köper något kul utan att ha lusläst all information först. Fastnade därför för AEG som är bättre på pappret. Skickade bud med min svåger, som på eget bevåg köpte en Bosch istället. >
Men ack vad bra den är. Finns inget annat elverktyg som man kan köpa utan att fundera alls. Den är bra att hålla i och har en gedigen nästan mysig karaktär.
AEG är mer hightech och därför inget för coola survivors.
Det fina med båda modellerna är att man med fördel sågar golvbrädor o liknande med sågen upp och ner, så att man ser bladet sticka upp och följa det ritade strecket. Då spelar spånblåset ingen roll.
Sticksågar med väskhandtag är larviga. :
Men ack vad bra den är. Finns inget annat elverktyg som man kan köpa utan att fundera alls. Den är bra att hålla i och har en gedigen nästan mysig karaktär.
AEG är mer hightech och därför inget för coola survivors.
Det fina med båda modellerna är att man med fördel sågar golvbrädor o liknande med sågen upp och ner, så att man ser bladet sticka upp och följa det ritade strecket. Då spelar spånblåset ingen roll.
Sticksågar med väskhandtag är larviga. :
Den skulle jag inte vilja rekommendera. Har en själv och den har varit inne på reparation. Pendlingen på bladet gick sönder och on/off knappen behövde justeras/bytas så att man inte blev skinnflådd på tummen när man skulle starta maskinen. Och detta på en "proffsmaskin" använd av en amatör.MathiasS skrev:
Den som tvekar mellan Bosch 85 och 100 så säger jag bara tag 85:an även om 100:an "sitter bättre i handen".
Allt enligt mina egna erfarenheter.......
Så valde jag också men jag vill inte missa ett tillfälle att tipsa mina verktygsbröder om utrustning....roli skrev:Den skulle jag inte vilja rekommendera. Har en själv och den har varit inne på reparation. Pendlingen på bladet gick sönder och on/off knappen behövde justeras/bytas så att man inte blev skinnflådd på tummen när man skulle starta maskinen. Och detta på en "proffsmaskin" använd av en amatör.
Den som tvekar mellan Bosch 85 och 100 så säger jag bara tag 85:an även om 100:an "sitter bättre i handen".
Allt enligt mina egna erfarenheter.......
Jahapp, då har man varit och blivit befriad från bördan av lite pengar.
Jag kollade, klämde och kände, och ramlade till slut dit på AEG:n.
Det var målfoto, men eftersom handlarn slängde med en drös med blad till AEG:n, vilket inte surjocken som sålde Bosch:en alls ville ens tänka på (på västsveriges förmodat i övrigt dyraste butik för övrigt), och det faktum att jag med AEG:n fick en vackert blå väska till skönheten som jag kan ha som handväska när jag shoppar på stan nästa gång gjorde att jag föll stenhårt.
Dessutom är ju AEG:n futuristiskt strömlinjeformad till skillnad från Bosch:en (ungefär som att ställa en Ferarri bredvid en Volvo 240
), och så har den en massa fräcka TLB:er i manualen. Och så är den ju vackert blå...
Jag antar att eftersom de två ligger i samma prisklass så torde de vara någorlunda jämlika i kvalitet.
Så nu är jag alltså en lycklig ägare till en vackert blå sticksåg i fräsig strömlinjeformad design - och den sågar som en gud...
Vad gäller att AEG:n sågar djupare; på papperet sägs det att AEG:n sågar 120mm medans Bosch är specad tilll 85 mm.
Jag kollade, klämde och kände, och ramlade till slut dit på AEG:n.
Det var målfoto, men eftersom handlarn slängde med en drös med blad till AEG:n, vilket inte surjocken som sålde Bosch:en alls ville ens tänka på (på västsveriges förmodat i övrigt dyraste butik för övrigt), och det faktum att jag med AEG:n fick en vackert blå väska till skönheten som jag kan ha som handväska när jag shoppar på stan nästa gång gjorde att jag föll stenhårt.
Dessutom är ju AEG:n futuristiskt strömlinjeformad till skillnad från Bosch:en (ungefär som att ställa en Ferarri bredvid en Volvo 240
Jag antar att eftersom de två ligger i samma prisklass så torde de vara någorlunda jämlika i kvalitet.
Så nu är jag alltså en lycklig ägare till en vackert blå sticksåg i fräsig strömlinjeformad design - och den sågar som en gud...
Vad gäller att AEG:n sågar djupare; på papperet sägs det att AEG:n sågar 120mm medans Bosch är specad tilll 85 mm.
Själv har jag Bosch 100. Mycket bra såg. Lite smidigare och trevligare än 85, även om jag uppskattar 85:ans heavyduty design. Att det blev 100 beror bara på att jag fick den för bra pris, 1100 kronor.
Tyvärr tror jag att tungan på vågen är vilka blad man använder. Ingen stickis är bättre än sitt blad.
Tyvärr tror jag att tungan på vågen är vilka blad man använder. Ingen stickis är bättre än sitt blad.