Byggahus.se
Skulle precis börja montera duschväggarna i nya badrummet.
Skruven som följde med var en 35mm lång skruv av typen "självgängande". Känns inte alls rätt att dra i en trävägg (säkervattenvägg med plyga och gips). Och 35mm var så kort så den kommer bara halvvägs in i plyfan. När jag drog den för hand med skruvmejsel så drog jag den "gängpaj". Jag förstår inte varför dom skickar med en sån dålig skruv.

Så jag försökte hitta nån bättre. Men det är ju inte lätt att hitta en 45mm rostfri träskruv med kullrig skalle som är ca 4mm i diameter.
Hur gör ni andra? Jag borde väl inte vara den första som försöker montera en duschvägg i en säkervattenvägg?
 
R riktigadavid skrev:
Skulle precis börja montera duschväggarna i nya badrummet.
Skruven som följde med var en 35mm lång skruv av typen "självgängande". Känns inte alls rätt att dra i en trävägg (säkervattenvägg med plyga och gips). Och 35mm var så kort så den kommer bara halvvägs in i plyfan. När jag drog den för hand med skruvmejsel så drog jag den "gängpaj". Jag förstår inte varför dom skickar med en sån dålig skruv.

Så jag försökte hitta nån bättre. Men det är ju inte lätt att hitta en 45mm rostfri träskruv med kullrig skalle som är ca 4mm i diameter.
Hur gör ni andra? Jag borde väl inte vara den första som försöker montera en duschvägg i en säkervattenvägg?
En vanlig rostfri plåtskruv tycker jag drar bra, finns på närmsta biltema.
Plåtskruv, rostfri, huvud med kullrig form, storlek 4,2x45 mm, 25 stycken, tillgänglig i två butiker.
 
  • Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
Valfri Bauhaus eller hornbach har rostfri skruv i lösvikt där du garanterat hittar något som passar.
 
Okej tack för bra tips.
Beställde några från nätet nu.
 
Använd VVS-skruv. Den är syrafast och har extra breda gängor som biter bra i trävirket.

Kom ihåg att om du har en säker vatten-vägg så ska du bara borra genom ytskiktet och fylla hålet med silikon innan du drar i skruven.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Använd VVS-skruv. Den är syrafast och har extra breda gängor som biter bra i trävirket.

Kom ihåg att om du har en säker vatten-vägg så ska du bara borra genom ytskiktet och fylla hålet med silikon innan du drar i skruven.
Men vvs-skruven har inte kullrig skalle vad jag hittat. Det har varit det som varit det svåra här.

Yes, borrning och silikonbiten är jag med på. Men tack ändå för påminnelsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.