Hej hej!

Har läst en del här på forumet, men aldrig fått tummen ur och registrerat mig, men nu så tänkte jag be om hjälp med tips på hur jag ska göra i mitt kök. (se bild)

Vatten&el kommer från taket ovanför köksön så jag behöver alltså dra två rör och elen ner från taket till köksön. Min tanke är något rostfritt rör med en diameter på kanske 12 cm som då ska gå från taket ner genom bänkskivan. Är det någon som har gjort ngt liknande eller kanske sett det någonstans? Alla tips välkomnas...  :)

/Dennis

• Foto03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg det faktiskt för inte så länge sedan i en inredningstidning. Rören kom ut från väggen (ovanför bänken bakom) och gick i taket med en böj ner över köksön, riktigt läckert, helt öppet. Kranen "hängde" i slutet av vattenrören!
Tyvärr minns jag inte VAR, i vilken tidning, men det var ett höst-nummer... :-/
Kanske inte mycket till hjälp, men någon annan kanske kan dra sig till minnes den bilden.
/U

En idé kan vara att göra ett rör (runt eller fyrkantigt) som man kaklar på. Men ska du ha sånt tegelkakel som är på bilden kanske det inte blir så bra, kanske något mer mosaikaktigt skulle passa denna lösning bättre.

/Elin

Bilden stämmer inte riktigt, varken golv eller väggar stämmer. Jag kommer att ha grått klinkers på golvet som en gång mellan ön och väggen, kombinerat med ett ekgolv. Så ett rostfritt rör är jag lite inne på, men det hade varit kul att se på någon bild eller höra om någon här har sett det. Tack för tipsen än så länge!

/Dennis

Hej!

Måste du ha ett rör? Jag tycker att det borde vara snyggast utan. Det ser ju ut som att du i alla fall ska göra om alla ytor. Varför kan du då inte bila in vattnet och elen t.ex bakom kylen och under golvet fram till köksön? Så slipper du en stolpe mitt i alltihop.

/pinebar

Utan rör var vår tanke från första början. OCh faktum är att ditt svar fick oss att tänka på det igen och efter lite diskussion så är vi inne på det igen. :-)

Vattnet och elen kommer från andra sidan, alltså inte där kylen och frysen står, så det blir ju där vi går ner med vatten och elrören. Sen blir det väl då till att bila ca 1,5 meter från väggen till köksön där det idag bara är betong.

Någon som någon erfarenhet från detta, eller kanske något bra tips? Jag har aldrig bilat i betong, är det svårt? Det är ju 2 vattenrör såklart, sen är det också 4 st elrör som också ska ner. Hur djupt och brett behöver jag bila då?

/Dennis

Hur gör du med avloppet? Finns det redan i betongplattan eller dras det under? Om det dras under kan kanske el och vatten komma samma väg?

/Ingenjören

Ja avlopp är där redan, då där köksön ska stå fanns det en vägg förut där all el och vatten gick inuti, men nu är väggen borta och då kommer ju bara vattnet och elen uppifrån. Så avloppet är klart och på rätt plats, men vi behöver bila för att få dit 4 elrör och 2 vattenrör. Någon som vet hur mycket detta bygger? Alltså hur mycket vi behöver bila upp i bredd och djup?

/Dennis

Ner med rören i golvet. En ö är en ö och ska inte ha synliga förbindelser med fastlandet ;)
...om jag får välja alltså :)

menece skrev:
Ja avlopp är där redan, då där köksön ska stå fanns det en vägg förut där all el och vatten gick inuti, men nu är väggen borta och då kommer ju bara vattnet och elen uppifrån. Så avloppet är klart och på rätt plats, men vi behöver bila för att få dit 4 elrör och 2 vattenrör. Någon som vet hur mycket detta bygger? Alltså hur mycket vi behöver bila upp i bredd och djup?

/Dennis
Att bila i betong kan vara svårt om du tänker göra det för hand eller med en slagborr. Köper du däremot en kvalitetsborrhammare där rotationen kan slås av samt en eller två kvalitetsmejslar är det ganska lätt. Besök forumdelen längre ner som heter Verktyg, maskiner och fordon och ställ frågan där vilken borrhammare som passar bäst för ändamålet.

El skall ju läggas in i 16 eller 20 mm VP, vattenrören för inbygnad finns i olika storlekar så skall du ha lite på toppen av det för att täcka över (t.ex med flyspackel). Sen är det ju frågan vilket golv du tänker ha, det kan göra övertäckning lättare (uppreglat trä/parkett/laminat-golv) eller svårare (plastmatta där alla ojämnheter under syns).

Är det din elektriker som har sagt att det behövs 4 elrör?

Vi bestämde oss för att testa bila och det gick faktiskt riktigt bra. Tog ca 3 timmar med lite skitsnack imellanåt.  ;)

Vi har skurit ut en skåra ur väggen och bilat upp en ca 23 cm bred gång med ett djup på ca 8 cm. Bör räcka enligt mina hantverkare.

Så nu ska bara elen och vattnet dras, sen börjar "det roliga" med att lägga golv och tapetsera och bygga ihop köket osv...

/Dennis

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.