20 131 läst ·
20 svar
20k läst
20 svar
Tips på billig motorsåg? Bensindriven?
Som sagt för ett par trän kvittar det. Varför köpa proffsgrejjor för många tusen när ni ändå inte ska använda den dagligen? Jag har flera motorsåhar/röjsågar de flesta stihl men å andra sidan har jag ett skogshemman och behöver kapa mig ut ibland.
Begagnat är ju bra om du vet vad du köper annars är det värre än att bara köpa "vad som helst". Se nedan anledningen.
För trådskaparens behov duger det billigaste. Funkar den inte efter tre träd så tråkigt för butiken för de får ge dig en ny, kallas garanti.
Begagnat är ju bra om du vet vad du köper annars är det värre än att bara köpa "vad som helst". Se nedan anledningen.
För trådskaparens behov duger det billigaste. Funkar den inte efter tre träd så tråkigt för butiken för de får ge dig en ny, kallas garanti.
Produkter som diskuteras: "bågsåg"
Bågsågar
Bågsågar är en typ av såg där sågbladet spänns mellan två punkter i en båge. De har ett långt, smalt blad med tänder som är utformade för att skära genom material. Bågsågar används ofta för grövre arbete som att kapa grenar och
Läs mer
Man ska nog tänka på att det inte "BARA" är att hämta ut en ny hela tiden..
Köper man en såg som e gjord för småträd å sen kör stenhårt i stora träd med den så kan det ju faktiskt vara misshandel av maskinen också. Dom flesta billiga maskinerna kanske byts ut utan att dom ens kikas på av nån verkstad.. men om det skulle vara så att den skickas till verkstad så kan det lätt vara så att dom avslår garanti pga av överbelastning!
Man kanske skall fråga lite lätt vad som händer om den går sönder så att man slipper skicka iväg den någonstans om man medvetet skall överbelasta maskinerna.
Köper man en såg som e gjord för småträd å sen kör stenhårt i stora träd med den så kan det ju faktiskt vara misshandel av maskinen också. Dom flesta billiga maskinerna kanske byts ut utan att dom ens kikas på av nån verkstad.. men om det skulle vara så att den skickas till verkstad så kan det lätt vara så att dom avslår garanti pga av överbelastning!
Man kanske skall fråga lite lätt vad som händer om den går sönder så att man slipper skicka iväg den någonstans om man medvetet skall överbelasta maskinerna.
1-2 dm går med röjsåg, kräver lite teknik men fungerar, komplettera med en bågsåg. Se till att ingen är inom räckhåll, den kan kasta ordentligt. En bra sele och hjälm med hörselskydd och ansiktsmask är ett måste, även en liten Ek faller tungt.
En liten motorsåg i ek gör att du blir en hejare på att slipa kedjor. En proffs såg har ofta en grov kedja och är lätt att få kast med.
Har själv valt Partner och är nöjd med deras produkter, en del av Husqvarna liksom Jonsered.
En liten motorsåg i ek gör att du blir en hejare på att slipa kedjor. En proffs såg har ofta en grov kedja och är lätt att få kast med.
Har själv valt Partner och är nöjd med deras produkter, en del av Husqvarna liksom Jonsered.
Att en billig såg skulle överbelastas av 1-2dm ekar är väl att ta i lite väl? Kedjorna är ju dessutom nästan gratis till dessa billiga maskiner, vilket gör att man inte behöver vara lika försiktig med vad man sågar i.
Hyr en såg om du bara ska ha ner några träd. Kostar nästan inget för en helg och du får riktiga grejjer.
Själv brukar jag köpa en ny såg varje gång jag e i USA. Husqvarna e sjukt billigt mot hemma i sverige. Tex en såg hemma för 5000 kostar ca 289 dollar alltså typ 1850 kr och det e med större svärd och 2 kedjor.
Själv brukar jag köpa en ny såg varje gång jag e i USA. Husqvarna e sjukt billigt mot hemma i sverige. Tex en såg hemma för 5000 kostar ca 289 dollar alltså typ 1850 kr och det e med större svärd och 2 kedjor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden