En sån här,
min nibe 360 har utetermostat.
min förhoppning är att jag kan hålla en lägre temperatur i garaget än huset.

• ImageUploadedByByggahus.se1352228047.268425.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ut som en Danfoss radiatorventil med tillhörande termostat.
Spelar ingen större roll om den sitter på framledning eller retur eftersom det är lufttempen som termostaten reagerar på.

Är det bättre att reglera med termostat som styrs av returtemp?

Nej, det skulle jag inte säja, men det beror på vilken reglering det är man vill åstadkomma.
Jag styr lufttempen genom en elektrisk rumstermostat som startar/stoppar cirkulationspumpen till golvvärmen. Därför har jag bara behov av en ventil som ger en hyfsat konstant temp i golvet samt ser till att det inte blir "kortslutning" när cirkulationspumpen står still.

Din lösning med en radiatorventil borde bli bra för att reglera lufttempen i ditt garage, men jag misstänker att du kan få ojämn värme i golvet, vilken inte behöver vara ett problem i ett garage.

Ja, precs, det gör inget om det blir lägre temp nånstans.
bara det blir frostfritt i plattan, jag testar på trycksidan :)

Någon som har bild på lösningen med termostat kopplad direkt till golvvärmen utan sep. Shunt ? Vilka komponenter kan jag använda?

Du ser ju lösningen Gabbe visar här i första inlägget en mycket bra lösning tycker jag med returbegränsningsventilen som enda reglerande komponent förutom termostatstyrningen av pumpen i lufttemperaturen. Har du redan lågtemp på vattnet du tänker använda och tillräckligt flöde kan du ju även göra som Roman och sätta en vanlig termostatventil.

Precis den "billigare" lösningen som jag vill ha. Tack "Gabbe1" för tipset och förklaringen att det fungerar. Golvvärme har ju tenderat att bli väldigt mycket pengar just för att fördela och pumpa runt lite vatten. Jag har ju sen innan en shunt och fördelare i huset (+ radiatorer på 2:a vån) men till garaget som är på gång nu så är det lite opraktiskt att bygga vidare med det. Garaget är ju bara en platta (7,2x8,0 m invändigt 50 kvm), en cirkulationspump och en termostat. Lite funderingar på hur jag kan applicera ditt bygge till mitt bygge:

Jag har en 2-rörs radiatorkrets via en "kort" kulvert till garaget matad med en tryckstyrd cirk.pump i Fjärrvärmeväxlaren. Sköter returbegränsningsventilen flödet/mottrycket automatiskt så inte den tryckstyrda cirkualtionspumpen börjar pumpa onödigt mycket??

Vad rekommenderar du för storlek på ventilen?? Tänkte använda 4 x 16 mm slingor så lika längd som möjligt.

Vart kan man köpa returbegränsningsventilen billigt?? Jag kan handla på Ahlsells men där är rabatten ganska dålig för mig.....

Kan man göra det lite enklare och billigare med att använda en http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelarpar-2x16/ ??

Jag använder mig av Danfoss ventil 003L1014 (RSK 540 26 09) tillsammans med termostat 003L1040 (RSK 540 26 13).
De borde gå att köpa/beställa på de flesta ställen som kan ta hem vvs saker.

Det borde funka bra, men de är ju inte så mycket billigare än andra fördelare som levereras med kulventiler, flödesmätare samt termometrar.

@Gabbe1 funkar det fortfarande lika bra, några ändringar gjorda?

Ja, den har funkat bra i många år nu.
En sak har jag dock noterat över åren som skulle förbättra funktionen. I min koppling så tas nytt varmt vatten in i motsatt riktning mot golvvärmeslingas cirkulation. Svårt att förklara i ord men det nya varma vattnet "krockar" med golvvärmeslingas cirkulerande vatten. Det kan leda till att om golvvärmeslingas cirkulationspump är för kraftig i kombination med att den primära radiatorkretsens pump är för klent inställd så orkar inte tillräckligt mycket nytt varmt vatten ta sig in i golvvärmeslingan.

Jag tror att ett enkelt sätt att lösa det hade vart att vrida T-kopplingen under pumpen och låta nytt varmt vatten gå in underifrån, då hade det nya varma vattnet anslutit mer naturligt i cirkulationsflödet utan "krock".

Står i ett läge där jag ska renovera ett hus med 5 lägenheter under några års tid...

Vore det här ett alternativ eller är det bättre / enklare med en vanlig lösning?

Kan man styra flera rum med "ditt" system?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.