Hej,
Håller på inreda garaget/verkstad och behöver tips på bänkskicka/arbetsbänk. Som bilden visar kommer jag ha två st. 80 skåp med lådor, så det kommer inte stå skåp under hela bänken (längd 3350 mm).
Arbete på bänken är mindre teknikjobb, inga "tunga" jobb med slägga osv.
Planen är att ha ett skruvstäd monterat i övrigt inga större krav på slitstyrka,
Behöver jag en massiv skiva typ ek, furu eller liknande, eller funkar det hållbarhetsmässigt med en laminatskiva? Tanken är att stärka upp i bakkant mot vägg på den öppna delen i mitten med en regel (45x 70 eller 90 eller liknande).
Skulle kanske 4-5 st. 45x145 reglar som jag limmar och skruvar ihop i underkant funka? Dock verkar det inte finnas reglar med raka kander, allr verkar var runda kanter nuförtiden. Så då skulle man behöva nån som hyvlar av.
Tacksam för tips och ideer på lösning. Max kostnad runt 3000:-.
/MW
Håller på inreda garaget/verkstad och behöver tips på bänkskicka/arbetsbänk. Som bilden visar kommer jag ha två st. 80 skåp med lådor, så det kommer inte stå skåp under hela bänken (längd 3350 mm).
Arbete på bänken är mindre teknikjobb, inga "tunga" jobb med slägga osv.
Behöver jag en massiv skiva typ ek, furu eller liknande, eller funkar det hållbarhetsmässigt med en laminatskiva? Tanken är att stärka upp i bakkant mot vägg på den öppna delen i mitten med en regel (45x 70 eller 90 eller liknande).
Skulle kanske 4-5 st. 45x145 reglar som jag limmar och skruvar ihop i underkant funka? Dock verkar det inte finnas reglar med raka kander, allr verkar var runda kanter nuförtiden. Så då skulle man behöva nån som hyvlar av.
/MW
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Har du skåp under hela eller räcker det med en bänkkonsol som Matti hänvisar till? Har hittat snygga laminatskivor på bauhaus/hornbach på 4 m för runt 2000:-, känns ju som en bra lösning i så fallG Gabbe1 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 410 inlägg
Jag köpte en köksbänkskiva i fyndhörnan på Ikea.. funkar utmärkt till det mesta, förutom svetsning... Fråga mig inte hur jag vet...
Inte skåp under hela, men har bara en 60cm öppning.F Fethajja skrev:
Ikeas laminatskiva som är runt 4cm tjock är väldigt stabil och prisvärd.
Ärdet denna i metall du syftar på? https://www.bygghemma.se/inredning-...MIs8GI9dbHiQMVmFKRBR3dxzdTEAQYAiABEgKHIfD_BwEMatti_75 skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Jag hade köpt den här (eller motsvarande).F Fethajja skrev:Hej,
Arbete på bänken är mindre teknikjobb, inga "tunga" jobb med slägga osv.Planen är att ha ett skruvstäd monterat i övrigt inga större krav på slitstyrka,
/MW
https://www.bauhaus.se/bankskiva-ek-3620x635x27mm-b-c-grundoljad-postformad
Jag har själv furuskiva i mitt garage och älskar att jag köpte en ”riktig” skiva direkt och inte fipplade med tex en OSB. Min furuskiva är bara 2400 mm så den passar ju tyvärr inte dig. Sen gjort som du skriver och ha en regel där bak!
Jag säger också vanlig bänkskiva från ikeas fyndhörna. Kompletterat med en konsol på mitten OM det känns svajigt.
Du säger ju själv att det inte ska göras nåt tungt jobb.
Ångrar du dig i framtiden så är det enkelt att byta till nåt rejälare (ge fan i att använda lim när du monterar skivan bara).
Plus i kanten till dig som satte ett eluttag mitt under arbetsbänken. Klockren placering för ölkylen
Du säger ju själv att det inte ska göras nåt tungt jobb.
Ångrar du dig i framtiden så är det enkelt att byta till nåt rejälare (ge fan i att använda lim när du monterar skivan bara).
Plus i kanten till dig som satte ett eluttag mitt under arbetsbänken. Klockren placering för ölkylen
Vanlig limfog hyllplan funkar fint. Det har jag på ena bänken med pelarborr och gersåg. Du kan ju förstärka precis där du sätter skuvstäd med regel under.
Beroende på längd kan man dock komma över stavlimmade ekbord väldigt billigt på second hand. Ingen som vill ha dem längre så även de riktigt stora går för 500kr. De tar sån plats i butikerna att de nog bara är glada att bli av med dem.
Laminat är ju rätt kasst men funkar om man inte ska ha något tungt/vasst på. Men förr eller senare måste du laga en gräsklipparmotor eller annat som sabbar den.
Beroende på längd kan man dock komma över stavlimmade ekbord väldigt billigt på second hand. Ingen som vill ha dem längre så även de riktigt stora går för 500kr. De tar sån plats i butikerna att de nog bara är glada att bli av med dem.
Laminat är ju rätt kasst men funkar om man inte ska ha något tungt/vasst på. Men förr eller senare måste du laga en gräsklipparmotor eller annat som sabbar den.
Jag fick tag på gamla golvplank, dom var ganska breda, 250mm, men det är väl tjockleken som är det viktiga för stabiliteten, och dom är 40mm tjocka.
Med tre golvplank så blev bänken 75cm bred, och till ytskikt blev det ett klickgolv (laminat) på kampanj från Byggmax.
Längden på bänken är ca 240cm, och jag har även en regel, med ben ner i golvet på mitten, alltså på ca 120cm.
Undertill, mellan benen, så har jag lagt lite tunnare brädor som fick bli förvaringshylla för plastbackar.
Bultade fast ett skruvstäd i ena hörnet, hade helst haft ett vridbart, men kanske uppgraderar vid tillfälle, men fick detta, och det är smidesstål (undvik gjutjärn om du vill kunna banka lite på det).
Ytskiktet har fungerat bra, det är fortfarande i bra skick, och lätt att städa, eller torka av med t-sprit.
Låg totalkostnad, stabilt, och bra funktion, men det estetiska får ligga i betraktarens ögon. 🙃
Med tre golvplank så blev bänken 75cm bred, och till ytskikt blev det ett klickgolv (laminat) på kampanj från Byggmax.
Längden på bänken är ca 240cm, och jag har även en regel, med ben ner i golvet på mitten, alltså på ca 120cm.
Undertill, mellan benen, så har jag lagt lite tunnare brädor som fick bli förvaringshylla för plastbackar.
Bultade fast ett skruvstäd i ena hörnet, hade helst haft ett vridbart, men kanske uppgraderar vid tillfälle, men fick detta, och det är smidesstål (undvik gjutjärn om du vill kunna banka lite på det).
Ytskiktet har fungerat bra, det är fortfarande i bra skick, och lätt att städa, eller torka av med t-sprit.
Låg totalkostnad, stabilt, och bra funktion, men det estetiska får ligga i betraktarens ögon. 🙃
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder