@FreQa tipsade om DW 745 till bra pris i länktråden och ställde en fråga om klyvkniven som jag väljer att besvara här i diskussionstråden istället.

FreQa FreQa skrev:
Bordssåg på Classe, med Bauhaus prisgaranti för 4575! Frågan är om den är bra nog...
FreQa FreQa skrev:
Jag har inte förstått men kan klyvkniven sänkas så man kan spåra? Den saknar mjukstart också eller?
Mjukstarten vet jag inget om men jag har svårt att tro att klyvkniven går att sänka ner. Ska du spåra så löser du det enklast genom att byta klyvkniv istället. Så här löste jag det till min Bosch GTS10 och jag är fortfarande helt nöjd med den lösningen. Ännu nöjdare hade jag förstås varit om jag någongång kunde bli färdig att bygga ett helt nytt klingskydd av SUVA modell så att jag alltid kunde använda den moddade klyvkniven.

https://www.byggahus.se/forum/threads/vaelja-bordssag.187208/page-3#post-1969960

richardtenggren
Man kan montera bort klyvkniven genom att ta bort ilägget, sedan lossa en skruv och lossa klingskyddet/klyvkniven genom att trycka in skruven som är fjäderbelastad.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Man kan montera bort klyvkniven genom att ta bort ilägget, sedan lossa en skruv och lossa klingskyddet/klyvkniven genom att trycka in skruven som är fjäderbelastad.
Men glöm sedan inte att montera dit en annan klyvkniv innan sågen startas igen. ;)

A
På storebror dwe7491 medföljer två klyvknivar där den ena har ett klingskydd monterat och den andra är enbart en klyvkniv som ligger precis i linje med tänderna på klingan. Den fungerar utmärkt även till spårning.

Det kanske medföljer två knivar även till 745?

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
På storebror dwe7491 medföljer två klyvknivar där den ena har ett klingskydd monterat och den andra är enbart en klyvkniv som ligger precis i linje med tänderna på klingan. Den fungerar utmärkt även till spårning.

Det kanske medföljer två knivar även till 745?
Låter maskinen mycket? Har den mjukstart (har inte hittat någon info på deras sidor)? Är precisionen ok för enklare finsnickeri och är den lätt att ställa in?

A
Ingen mjukstart och låter en hel del, inget jag stör mig på då jag ändå alltid har hörselskydd. Själva sågljudet låter ju i alla fall högre än vad maskinen i sig gör.

Precisionen är riktigt bra. Good enough for the girls I go out with, så att säga.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Mikael_L
Är det inte den där deWalt-sågen som har ett så fantastiskt bra anhåll, som låser fast på bägge sidorna samt brukar hålla sig superbra i rätt vinkel.
Typ bästa anhållet på marknaden för liknande sågar?

Jag gillar ju typ inte deWalt, men ibland lyckes de fördjävla bra med någon konstruktion. :)

• Gilla
maglin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det inte den där deWalt-sågen som har ett så fantastiskt bra anhåll, som låser fast på bägge sidorna samt brukar hålla sig superbra i rätt vinkel.

Jag gillar ju typ inte deWalt, men ibland lyckes de fördjävla bra med någon konstruktion. :)
Exakt, det är den! (y)
Håller med ang Dewalt. Tycker deras klassiska instegsfräs DW621 också kan läggas i det facket med sitt inbyggda dammutsug.. :)

Mikael_L Mikael_L skrev:

Dw har inte lyckats bra med konstruktionen på varken DW 744/745 eller på dw 621. Däremot tog de över Elus konstruktioner (744 respektive 97) och Elu hade lyckats bra med sin konstruktion.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Ok, rätt ska vara rätt :)

P
Daniel_N Daniel_N skrev:
Dw har inte lyckats bra med konstruktionen på varken DW 744/745 eller på dw 621. Däremot tog de över Elus konstruktioner (744 respektive 97) och Elu hade lyckats bra med sin konstruktion.
Nu vart jag nyfiken men vad har dom inte lyckats bra med? Visst en mjukstart och snabbbroms hade inte skadat men?

P pleqtiz skrev:
Nu vart jag nyfiken men vad har dom inte lyckats bra med? Visst en mjukstart och snabbbroms hade inte skadat men?
Daniel får svara för sig själv, men jag skulle tro att han syftar på att det inte är Dewalt som lyckats, utan Elu.:thinking:

• Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Precis som alko skriver:)

• Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.