Byggahus.se
Som sagt, ibland stöter man på intressanta verktyg, maskiner och annan utrustning men inte nödvändigtvis med röda prislappar. (För det finns det ju en annan tråd.) Men det kan tex ändå vara intressanta alternativ till sådant som vi redan känner till.

Jag tänkte börja med ett för mig nytt system för att borra hålrader. Förhoppningsvis fylls tråden på med annat kul.

//Ronnie

Och här är mitt tips:

SCHMITT32 MINI line drilling system, Demo - YouTube

https://m.youtube.com/watch?v=X4_Rlyov_tQ

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Finurligt, jag hade inte heller sett detta innan. Vid en snabbsökning såg jag priset från 379 dåååålar så jag fortsätter nog med mina boschskenor.:)

Skall man göra ett antal skåpstommar så är det ju ett trevligt system.

Inte för den lilla verkstaden eller den lilla plånboken, men intressant

https://www.scosarg.com/gyroair-c700-fine-dust-extractor

Spånuppsamling med 99,7% partikelrening innan luften når filtren samt en ljudnivå på 61dB — samtalston ska vara ca 64dB om jag inte missminner mig — verkar schysst på papperet. Nackdelar som sagt storlek och pris plus en tillkommande frakt från England.

Men kul ändå! ;)
//Ronnie

Då tar vi nya tag — en fiffig manick som tydligen gör det möjligt att koppla ihop styrskenor för sänksåg etc och få dem att linjera och ge raka snitt. Grunkan är inte billig men trots allt billigare än t ex en tre meters skena från Festool.

Videon är rätt övertygande tycker jag.

//Ronnie

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Ibland saknar man både ett par extra händer och ett extra par ben i verkstaden, särskilt när man ska hantera stora skivor på egen hand. Då kan en sådan här kanske komma till pass:

//Ronnie

• Gilla
kulle och 8 till
  • Laddar…
Det där var ta mig fan rätt klyftigt! Syns att gubben använder sina stöttor ofta, verkar ha ett antal utarbetade arbetsflöden som nyttjar vagnarna.

Verkligen en listig grej! Jag önskar jag hade platsen att jobba med en sådan. Då skulle jag bygga en genast.

Undrar vad man skulle använda för gummigrejj till toppen på den, verkar vara bra grepp i den samtidigt vill man ha ett gummi som inte färgar av sig på skivmaterialet.

Jag undrar hur bitar av yogamatta skulle fungera som gummi?

Det finns inte många som slår tyskarna på fingrarna nör det gäller innovationsförmåga, systemtänk eller präzision und ordnung verkar det som. Här på forumet handlar det väl oftast om Festool, ibland Mafell och då och då andra duktiga tyska företag med genomtänkta och välfungerande produkter.

I kväll snubblade jag över Ruwi, säkert välkänt för flera här men helt nytt för mig. Många läckra produkter av hög klass när det gäller tillverkningen; vissa av dem riktade mot användare av MFT-bord, systainer- och L-boxar osv. Smarta, smidiga och snygga — de heliga tre S:en ;) — men smakar det så kostar det, som vanligt.

När det gäller fastspänningsanordningar fastnade jag själv för grejorna för "Safety for the sliding saw", en minst sagt uppdaterad variant av "Fritz und Franz-konceptet".

Ta en titt, beroende på profession/behov finns det en del matnyttigt: http://ruwi.de/en/products/

//Ronnie

Här är en länk till FOG, där det finns några intressanta videor som inte finns på Ruwis hemsida.

Redigerat:
Ny (?) skruvtving från Bessey.

Smidig lösning i trånga utrymmen, borde man ha några sådana här tro?

//Ronnie

Dom är säkert bra, men i de exempel som visades i filmklippet hade jag föredragit en vanlig snabbtving i de flesta fallen.

Jag har aldrig tänkt på att det skulle finnas något behov....... däremot så skulle det vara behändigt med ett motsvarande verktyg då man stryker tandtopparna på fogsvansen före man börjar fila.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.