Byggahus.se

Tips om firma som kan hjälpa med snygga kabellösningar för audio/video/data?

1. Amatörsnickaren
    Medlem Nivå 8
    I samband med renovering av några rum i mitt hus söder om Stockholm skulle vilja ha lite hjälp med att fixa så snygga dragningar som möjlig för lite olika typer av svagströmskabel (hembio, parabol, datorkablar (USB, HDMI etc) vilket kan innefatta att fälla in kanaler/rör i väggar/tag/golvlister, fälla in kontaktpaneler i väggar etc.

Vanliga elektriker gör ju som regel inte "finsnickeri" arbete och vanliga snickare inte elarbete så jag vet inte ens vilken typ av firma man bör prata med (skall man anlita mer än en firma blir det ju både dyrt och krångligt). Det finns ju "high end" hifi butiker som gör hela hembioinstallationer men jag vet inte om dom skulle vara intresserade av ett sådant här ganska litet arbete och misstänker att de tar rejält bra betalt (de jobbar väll med folk som har *väldigt* gott om pengar och sätter priserna efter det)....

Skulle vara tacksam om någon har tips på någon duktig hantverkare som kan göra denna typ av arbete till rimlig timkostnad (som gärna också är kreativ och kan föreslå bästa lösningen för olika behov).

2. E
    Medlem · Nivå 22
    Eftersom i stort sett alla som jobbar gör det för att tjäna pengar tror jag knappast du kan hitta någon som är intresserad av att göra ett lite "udda" jobb billigt. Utan jag tror att du får bereda dig på att betala "dyrt" för det du vill ha.

3. Amatörsnickaren
    Medlem Nivå 8
    Nu var det ju inte "gratis" eller ens "billigt" jag önskade utan bara "rimlig timkostnad" men tack för synpunkten.

Förmodligen har du rätt i att det är svårt att hitta någon som jobbar med sådant här så det blir nog till att kavla upp och fixa det själv även om det kommer att ta en hel del tid och det var just därför jag postade här för att se om någon möjligen hade något förslag...

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 5
    Kolla med elfirmorna på orten. Även om dom inte inte uttryckligen är nischade åt det hållet finns det ofta montörer som är duktiga ändå. Skadar ju inte att fråga...

• Laddar…
  5. Amatörsnickaren
    Medlem Nivå 8
    Jo det låter rimligt. Får ringa runt lite...

6. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Nu är du på "fel sida" av landet men hade du bott i Göteborgsområdet så finns det firmor som gör sådana jobb.
    Har tyvärr inga tips på firmor i Stockholmsområdet...

7. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Fast här är det ju bara rör för diverse signalkablar om jag förstår dig rätt, och det är inte behörighetskrävande. Så vilken "finsnickare" som helst som bara har huvudet lite på skaft borde klara av det galant. Se till att speca tillräckligt grova rör bara så att kontakter går igenom (om du inte vill kontaktera om), att de läggs fast ordentligt så att det går att dra i dem, inte är några skarpa böjar osv. Inte rocket-surgery direkt, så borde gå att få fram. (Finns många tips och trådar här om hur det skall göras).

• Laddar…