P
vet inte om tipset hör hemma här eller inte, men ...
Snickarbrallor skall förr eller senare i tvätten och då är många fickor fulla av skräp och spån och kan vara knepiga att tömma.
Jag kom på att ta ett vanligt 20 mm VP rör ( ett "Elrör" ) och sticker in i dammsugarmunstycket. ( munstycket måste vara krökt så att VP röret fastnar) VP röret skall sticka ut ca 21-22 cm utanför dammsugarmunstycket.
Poängen är att det läcker precis lagom mellan VP rör och dammsugare för att inte tyget skall häfta för hårt och att VP röret går ner / når ner även i tumstocksfickan.
Om man dessutom rundar till kanten på VPröret så glider det lättare i fickan.

Redigerat:
  • Gilla
toolman77 och 8 till
  • Laddar…
DSC_0017.JPG

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Köpte på Lidl idag 199kr (ex verktygen😜)

image_16.jpeg

Hur känns den? Vinglig eller stabil?

Den känns ok. Måste fixa bottenplattan så den "låser" fast systainerna.

Köpte ställbara fötter 30kr/st o en polare fixa rostfriarör o svetsa fast ett par skruvar. Perfekta stödben till kap o gersåg ställningen!

image_28.jpeg

image_29.jpeg

• Gilla
sirlongfellow och 3 till
  • Laddar…
Passar det får man göra så det passar😆
Köpte ett anhåll på proffsmagasinet när de hade rea på bosch 350kr. Makitas anhåll kostar 1100kr så NEEEJ!
Köpte en aluminiumbit hos en lokal svetsfirma för 20kr. Borra o gänga o BANG den passar😎

image_45.jpeg

• Gilla
norrbottenssnickaren och 6 till
  • Laddar…
Snabbtvingar till Mafell/Bosch styrskenor. http://www.axminster.co.uk/bosch-fast-fix-clamps-for-fsn-rail-system-2-506730
Original är inte direkt prisvärda så jag har länge varit på jakt efter några tillräckligt små snabbtvingar att modda. Och idag hittade jag två för trettio kr på Netto.

15 min med såg och fil sen funkar dom. Bilderna är självförklarande tror jag.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
pär h och 8 till
  • Laddar…
Jag ville inte ha hjulen monterade på min nya kompressor eftersom jag inte har för avsikt att köra runt med den. Tyvärr så följde det bara med två fötter så jag började leta runt efter ett alternativ. På någon gammal sida på nätet så hittade jag ett tips om att man kunde använda gummikuddar/motofästen/vibrationsdämpare från Biltema.

http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=vibrationsdämpare

Dessa kan lätt modifieras och användas som billiga maskinfötter genom att skära bort det ena fästet. Jag gjorde en liten jigg/hållare för att kunna skära till dem rakt och snyggt. Jag tror bilderna talar för sig själv:

En träjigg med ett runt hål bredvid en modifierad gummikudde med skruv, förberedd att användas som maskinfot på en arbetsbänk.
Skapa konto

En hemmagjord jigg med en stapel av skurna gummikuddar på ett arbetsbord för att användas som vibrationsdämpare.
Skapa konto

Modifikation av vibrationsdämpare till maskinfötter, med skuren gummikudde på arbetsbänk bredvid verktyg och skärlinjal.
Skapa konto

Gummikudde fastspänd i skruvstycke redo att modifieras till maskinfot på en arbetsbänk.
Skapa konto

Fyra modifierade gummikuddar med avskuret fäste och påskruvade bultar använda som maskinfötter på ett arbetsbord.
Skapa konto

Gul luftkompressor med modifierade svarta gummikuddar som fötter monterade på gula stödben.
Skapa konto

• Gilla
schmakita och 15 till
  • Laddar…
Elhyvelns uppsamlare fungera knappt. Men det gjorde frugans schampooflaska :wow:

IMG_6656.jpg

• Gilla
Solvskaftet och 2 till
  • Laddar…
Fixade ett nytt stift till mitt ritsmått genom att använda en överbliven bit av en TIG elektrod (Wolfram med 2% Lantan), simpel att vässa så innihelvete vass och ganska stark, inte blivit ovass ännu. Riktigt bra material till detta syfte känns det som.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
på den tiden jag gick i verkstadsskola så gjorde vi "ritspikar" alltså ritspennor / ritsnålar av dubb från vinterdäck.
Vi hårdlödde dubben på änden av en "lämplig stålstång")
I princip outslitlig. ( men det skadar inte att slipa det mesta med en billig slipskiva... dubben är slitstark.)

Om man kikar lite längs gatorna så hittar man dubbar.

Jag läste nyss att man kan blanda ballistol och vatten (ballistol skapar en emulsion med vatten) till ett 1:20 förhållande och så får du skärvätska! Om det stämmer (har ej provat) så har man en billig skärvätska man kan blanda till i hemmet.

jac skrev:
Jag ville inte ha hjulen monterade på min nya kompressor eftersom jag inte har för avsikt att köra runt med den. Tyvärr så följde det bara med två fötter så jag började leta runt efter ett alternativ. På någon gammal sida på nätet så hittade jag ett tips om att man kunde använda gummikuddar/motofästen/vibrationsdämpare från Biltema.

[länk]

[bild]

[bild]
Hur funkar fötterna?
Jag har själv funderat på liknande men inte skrider till verket än. Smart idé med (jiggen).
Jag lyssnar gärna på en ressension.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.