235 987 läst ·
179 svar
236k läst
179 svar
Tips och tricks med verktyg&maskiner!
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Daniel_n tipsar om lim
vet inte om tipset hör hemma här eller inte, men ...
Snickarbrallor skall förr eller senare i tvätten och då är många fickor fulla av skräp och spån och kan vara knepiga att tömma.
Jag kom på att ta ett vanligt 20 mm VP rör ( ett "Elrör" ) och sticker in i dammsugarmunstycket. ( munstycket måste vara krökt så att VP röret fastnar) VP röret skall sticka ut ca 21-22 cm utanför dammsugarmunstycket.
Poängen är att det läcker precis lagom mellan VP rör och dammsugare för att inte tyget skall häfta för hårt och att VP röret går ner / når ner även i tumstocksfickan.
Om man dessutom rundar till kanten på VPröret så glider det lättare i fickan.
Snickarbrallor skall förr eller senare i tvätten och då är många fickor fulla av skräp och spån och kan vara knepiga att tömma.
Jag kom på att ta ett vanligt 20 mm VP rör ( ett "Elrör" ) och sticker in i dammsugarmunstycket. ( munstycket måste vara krökt så att VP röret fastnar) VP röret skall sticka ut ca 21-22 cm utanför dammsugarmunstycket.
Poängen är att det läcker precis lagom mellan VP rör och dammsugare för att inte tyget skall häfta för hårt och att VP röret går ner / når ner även i tumstocksfickan.
Om man dessutom rundar till kanten på VPröret så glider det lättare i fickan.
Redigerat:
Snabbtvingar till Mafell/Bosch styrskenor. http://www.axminster.co.uk/bosch-fast-fix-clamps-for-fsn-rail-system-2-506730
Original är inte direkt prisvärda så jag har länge varit på jakt efter några tillräckligt små snabbtvingar att modda. Och idag hittade jag två för trettio kr på Netto.
15 min med såg och fil sen funkar dom. Bilderna är självförklarande tror jag.
Original är inte direkt prisvärda så jag har länge varit på jakt efter några tillräckligt små snabbtvingar att modda. Och idag hittade jag två för trettio kr på Netto.
15 min med såg och fil sen funkar dom. Bilderna är självförklarande tror jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "såg fil"
Sågar & filar
Vårt sortiment av handhållna sågar och filar är utformade för att möta alla dina snickeri och metallbearbetningsbehov. Vi har ett brett utbud av sågar, inklusive bågsågar, sticksågar, fogsvansar och mycket mer. Våra sågar är tillverkade
Läs mer
Jag ville inte ha hjulen monterade på min nya kompressor eftersom jag inte har för avsikt att köra runt med den. Tyvärr så följde det bara med två fötter så jag började leta runt efter ett alternativ. På någon gammal sida på nätet så hittade jag ett tips om att man kunde använda gummikuddar/motofästen/vibrationsdämpare från Biltema.
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=vibrationsdämpare
Dessa kan lätt modifieras och användas som billiga maskinfötter genom att skära bort det ena fästet. Jag gjorde en liten jigg/hållare för att kunna skära till dem rakt och snyggt. Jag tror bilderna talar för sig själv:
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=vibrationsdämpare
Dessa kan lätt modifieras och användas som billiga maskinfötter genom att skära bort det ena fästet. Jag gjorde en liten jigg/hållare för att kunna skära till dem rakt och snyggt. Jag tror bilderna talar för sig själv:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fixade ett nytt stift till mitt ritsmått genom att använda en överbliven bit av en TIG elektrod (Wolfram med 2% Lantan), simpel att vässa så innihelvete vass och ganska stark, inte blivit ovass ännu. Riktigt bra material till detta syfte känns det som.
på den tiden jag gick i verkstadsskola så gjorde vi "ritspikar" alltså ritspennor / ritsnålar av dubb från vinterdäck.
Vi hårdlödde dubben på änden av en "lämplig stålstång")
I princip outslitlig. ( men det skadar inte att slipa det mesta med en billig slipskiva... dubben är slitstark.)
Om man kikar lite längs gatorna så hittar man dubbar.
Vi hårdlödde dubben på änden av en "lämplig stålstång")
I princip outslitlig. ( men det skadar inte att slipa det mesta med en billig slipskiva... dubben är slitstark.)
Om man kikar lite längs gatorna så hittar man dubbar.
Jag läste nyss att man kan blanda ballistol och vatten (ballistol skapar en emulsion med vatten) till ett 1:20 förhållande och så får du skärvätska! Om det stämmer (har ej provat) så har man en billig skärvätska man kan blanda till i hemmet.
Hur funkar fötterna?jac skrev:Jag ville inte ha hjulen monterade på min nya kompressor eftersom jag inte har för avsikt att köra runt med den. Tyvärr så följde det bara med två fötter så jag började leta runt efter ett alternativ. På någon gammal sida på nätet så hittade jag ett tips om att man kunde använda gummikuddar/motofästen/vibrationsdämpare från Biltema.
[länk]
[bild]
[bild]
Jag har själv funderat på liknande men inte skrider till verket än. Smart idé med (jiggen).
Jag lyssnar gärna på en ressension.





