jimih skrev:
Vilka är dessa "de" som du nämner här? Det finns företag som ibland erbjuder avbetalning helt utan ränta och avgifter. Dvs totalsumman blir inte ett enda öre dyrare än produktens pris. Jag har däremot inte sagt ett ord om Resurs Bank, eller liknande företag.
Bara aviseringsavgiften på 35 kr/månad på ett 5000 kr lån ger 8,4% i ränta, är lånet på 2500 kr så är räntan 16,8%.....

med "de" menar jag de stora drakarna på detta, dvs GE, Ikano, Resurs, SHB Fin etc. Tyvärr är det ingen som lånar ut som inte har bra ränta även om det står 0% på skylten.

Och ja du har en poäng, de som lånar ett stort belopp(över 10 papp) och alltid betalar i tid är olönsamma. Men de flesta väljer att förlänga tiden för återbetalning, med en mindre månadsavgift. Eller så köper de en försäkring...Och de som gör detta eller missar en dag på betalningen gör att de långt gör upp för de olönsamma.

pelpet skrev:
De kostnadsfria lånen brukar ha någon paragraf som gör dem väldigt dyra om man råkar missa en betalning, men jag håller med. Det finns många tillfällen då lån är motiverade. Man kanske inte har 150000:- på kontot men vill inte köra runt sina barn i en skruttbil, tex.

Viktigast är att man vet vad man gör och har kontroll på ekonomin.
En kollega nappade på "räntefritt" för ett antal år sedan. Det gällde en tvättmaskin.

Efter 6 månaders betalningar så klantade han sig och blev en dag sen med att betala. Då omvandlades hela den räntefria avbetalningen till en avbetalning med 36% ränta. Dvs. en dags försening med att betala 150 kr, resulterade i att han förväntades betala en total ränta på typ 4000kr. Det måste motsvara en effektiv "dröjsmålsränta" på flera milj procent.

När detta gick upp för honom så försökte han få slutbetala hela skulden direkt, men se det gick inte. Då ville de ändå ha in ränta för hela den kvarvarande löptiden. men efter hot om polisanmälan fick han finansbolaget (tror det var resurs bank) att backa, så han fick slutbetala.

Enda anledningen, och då betonar jag ENDA, till att jag ens överväger att ta saker på kredit är de gånger jag inte vill punga ut med exvis 5000kr på samma gång, och då tar jag hellre och delar upp betalningen på ett fåtal månader. Som någon skrev tidigare här så gör enbart aviserings/faktura-avgifterna att den effektiva räntan går upp

Skulle jag inte ha råd med nåt? Ja då ser jag fasiken till att inte köpa det. Jag tycker själv jag borde ha köpt mina attans vinterdäck kontant istället. Nu är det slut på avbetalningar. Det är lite Lyxfällan-varning på krediter.

Bil och hus är de enda saker jag lånar upp till på längre tidsperiod. Det fanns en gång i tiden jag själv ansåg att lån på en bil var en otrygghet, men då var jag i ett helt annat läge (pendlade mellan långtidsarbetslöshet och kortare visstidsanställningar och var då tvungen att spara pengar när jag jobbade som jag sedan levde på).

Hursomhelst så har jag 5400kr kvar av januarilönen, och jag ska ut med matpengar på 500+500 = 1000kr till min sambo. Jag ser inte att jag behöver använda en enda krona tills nästa fredag, då jag redan tankat bilen så det räcker denna samt nästa vecka (får lön den 15e eller sista bankdag före). Resultatet blir då ca 4400kr sparat från januarilönen :)
Var sjuk under 2 perioder i januari samt tog ut VAB 2 dagar för några veckor sen. Dock räddade mina 2x8h helgjobb läget och jag får ut 16,899kr netto i lön.

Det verkar som helgjobben fortsätter så nu ska jag köra så mycket jag orkar :) Vi har dels 11-timmarsregeln men även 36-timmars. Det innebär i korta drag att jag måste vara ledig minst 36 timmar sammanhängande per vecka, men även 11 timmar per dygn. Jag skulle dock inte jobba både lördag och söndag ens om jag fick

Martenw skrev:
Bara aviseringsavgiften på 35 kr/månad på ett 5000 kr lån ger 8,4% i ränta, är lånet på 2500 kr så är räntan 16,8%.....

med "de" menar jag de stora drakarna på detta, dvs GE, Ikano, Resurs, SHB Fin etc. Tyvärr är det ingen som lånar ut som inte har bra ränta även om det står 0% på skylten.
Som sagt, jag pratade om avbetalning helt utan avgifter, så jag förstår inte riktigt varför du pratar om aviseringsavgift nu. Jag pratar om 0% ränta, 0kr uppläggningsavgift, 0kr aviseringsavgift, 0kr kreditavgift, 0 kr aviavgift, 0kr hittepåavgift och 0kr hit-o-dit-avgift. Dvs 0% effektiv ränta när man räknar med allt.

En vän till mig köpte en säng på det viset för några år sen. Minns inte exakta summorna, men säg att sängen kostade 20.000 kr och hon betalade i fyra omgångar á 5000 kr, och inte ett öre mer.
Det var någon form av kampanj dom hade i butiken. Givetvis innebär ett sånt upplägg en form av kostnad för butiken, men dom kanske såg det som marknadsföring och därmed ansåg det vara värt pengarna.

Jag gjorde även en snabb sökning nu, och såg att Volvo Finans verkar erbjuda räntefri delbetalning utan avgifter, under vissa omständigheter. Jag har inte läst det finstilta, men jag tolkar deras text som att så verkligen är fallet. Skulle jag göra en affär med dom skulle jag såklart läsa det finstilta först.

Och ja du har en poäng, de som lånar ett stort belopp(över 10 papp) och alltid betalar i tid är olönsamma. Men de flesta väljer att förlänga tiden för återbetalning, med en mindre månadsavgift. Eller så köper de en försäkring...Och de som gör detta eller missar en dag på betalningen gör att de långt gör upp för de olönsamma.
Huruvida en viss typ av kund är olönsam eller inte behöver kunden själv i regel inte bry sig om, givet att han inte riskerar att bli nekad som kund pga detta.

Min poäng var bara att det kan, ibland, finnas möjlighet till avbetalning till verklig 0% effektiv ränta. Och min poäng tidigare var också att även om det finns en effektiv ränta > 0% så kan det, ibland, finnas speciella omständigheter som gör det värt det ändå. Sunt förnuft ska dock naturligtvis alltid råda. :)

De flesta kreditkort är väl upplagda så att det är helt kostnadsfritt en månad? Mitt kreditkort är iaf billigare än det vanliga bankkortet eftersom kreditkortet inte har någon årsavgift. Men, det förutsätter alltså att man betalar månadens räkning när den ska betalas.

Asson skrev:
De flesta kreditkort är väl upplagda så att det är helt kostnadsfritt en månad? Mitt kreditkort är iaf billigare än det vanliga bankkortet eftersom kreditkortet inte har någon årsavgift. Men, det förutsätter alltså att man betalar månadens räkning när den ska betalas.
Så fungerar våra också och enda anledning vi använder dem är för att få en tydligare spec. på vad vi handlat. Vi betalar alltid månaden efter.

falkn skrev:
De flesta har ju ändå lån på sina bilar. Det är inte många som går in och köper en bil kontant.
Är det verkligen så? Det trodde jag faktiskt inte. Vi tog som sagt 50 000 extra i huslån när vi köpte bil en gång, men de andra har vi betalat kontant. Blev lite rotigt när vi ville betala med bankkort eftersom vår bank slutat med postväxlar när de bara kunde ta max 60 000 på en kortdragning, då de fick ha en kontakt i luren på banken som kunde cleara korten för att dra det tre gånger till.

falkn skrev:
Dessutom har vi kreditkort på all mat och bensin, men det betalar vi månaden efter räntefritt. Detta handlar enbart om att vi lättare ska kunna ha koll på dessa utgifterna då man får det på faktura.
Så gör vi också, det är inte avbetalning.

Volvokortet har ju möjlighet att dela upp köpen hos dem (service etc) på fyra månader helt kostnadsfritt, det räknar jag inte heller som avbetalning eller kredit, utan som ett sätt att få bensinrabatten tre månader till. Att dela upp betalningen där sparar ju alltså pengar, om än inte många öre.

Anna_H skrev:
Är det verkligen så? Det trodde jag faktiskt inte. Vi tog som sagt 50 000 extra i huslån när vi köpte bil en gång, men de andra har vi betalat kontant. Blev lite rotigt när vi ville betala med bankkort eftersom vår bank slutat med postväxlar när de bara kunde ta max 60 000 på en kortdragning, då de fick ha en kontakt i luren på banken som kunde cleara korten för att dra det tre gånger till.
När det gäller nya bilar är det så. Antingen rullar de ju som tjänstebil eller är de belånade.

engs
Asson skrev:
Har kreditkort hos OKQ8, där kan man välja att isf att använda det som räntefritt kreditkort, sätta in pengar på kontot i förväg. Man får tom ränta på dessa.

Sedan fyller man upp sitt eget kapital isf att betala en kredit varje månad.
Fördelen är dels att man inte riskerar någon kredit-ränta om man missar en månad så länge man har tillräckligt där (upp till 100k kan man placera på kontot). Dels som sagt att man får ränta på "förbrukningspengar"/lönekonto vilket är sällsynt idag.

Samt 1% i bonus på allt man handlar utanför OK (eller andra mackar).

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Rätt använt är ett sådant kort en besparing och ett sätt att ha koll på pengarna.

K
Hasseman skrev:
Enda anledningen, och då betonar jag ENDA, till att jag ens överväger att ta saker på kredit är de gånger jag inte vill punga ut med exvis 5000kr på samma gång, och då tar jag hellre och delar upp betalningen på ett fåtal månader. Som någon skrev tidigare här så gör enbart aviserings/faktura-avgifterna att den effektiva räntan går upp

Skulle jag inte ha råd med nåt? Ja då ser jag fasiken till att inte köpa det. Jag tycker själv jag borde ha köpt mina attans vinterdäck kontant istället. Nu är det slut på avbetalningar. Det är lite Lyxfällan-varning på krediter.

Bil och hus är de enda saker jag lånar upp till på längre tidsperiod. Det fanns en gång i tiden jag själv ansåg att lån på en bil var en otrygghet, men då var jag i ett helt annat läge (pendlade mellan långtidsarbetslöshet och kortare visstidsanställningar och var då tvungen att spara pengar när jag jobbade som jag sedan levde på).

Hursomhelst så har jag 5400kr kvar av januarilönen, och jag ska ut med matpengar på 500+500 = 1000kr till min sambo. Jag ser inte att jag behöver använda en enda krona tills nästa fredag, då jag redan tankat bilen så det räcker denna samt nästa vecka (får lön den 15e eller sista bankdag före). Resultatet blir då ca 4400kr sparat från januarilönen :)
Var sjuk under 2 perioder i januari samt tog ut VAB 2 dagar för några veckor sen. Dock räddade mina 2x8h helgjobb läget och jag får ut 16,899kr netto i lön.

Det verkar som helgjobben fortsätter så nu ska jag köra så mycket jag orkar :) Vi har dels 11-timmarsregeln men även 36-timmars. Det innebär i korta drag att jag måste vara ledig minst 36 timmar sammanhängande per vecka, men även 11 timmar per dygn. Jag skulle dock inte jobba både lördag och söndag ens om jag fick
Jag tycker att ni kan vända på sparandet genom att direkt lönen kommer föra över sparandet till ett annat konto. Om man väljer att spara det "som blir kvar" varje månad är det stor risk att det inte blir något kvar att spara. I alla fall fungerar det så för mig......

Lycka till!

/Krille

Det oroväckande med denna tråden är att mer och mer utgifter och argument att köpa ditten och datten eller göra si och så kommer fram. Hundar och barn kostar ju också pesetas!

Att byta till en billigare bil skulle vara ett alternativ. En bil för 80 tusen behöver inte vara mer driftsäker än en för 40 tusen...

Om ni ska låna mer eller mindre hela beloppet. Räkna med att kunna betala ränta när den är 10% OCH det är amorteringskrav också.
Anledningen till att bankerna vill ha amorteringskrav är att svenskar lånar pengar de inte har, för att sedan inte klara av att delbetala tillbaks pengarna dom aldrig har haft.
Hus kostar multum, men som sagt är det svårt att få husägare att erkänna det!

falkn skrev:
När det gäller nya bilar är det så. Antingen rullar de ju som tjänstebil eller är de belånade.
Då är väl vi undantaget som man missade när den statistiken togs fram, köper även ny bil kontant ;)

Räknar även våra inköp med kort och månadsbetalning som kontantköp.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag avstår alla köp med fördelning på flera månader, även om det är räntefritt, gällande kapitalvaror.
Är istället tydlig med att jag inte är intresserad av diverse finansiella upplägg utan vill se vad slutpriset kan bli för det jag köper, vissa kallar det för att pruta. Sedan går det inte på alla ställen som t.ex. Netonnet, etc.

Får lön på fredag och har sparat 4643,98kr från januari-lönen :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.