Nu har det hänt det som inte fick hända. Vi har fått besök av möss i huset. Det började med att vi idag hittade musspillning på fönsterkarmen i vardagsrummet. Sen såg frugan en mus krypa i köket och försvinna genom väggen. Vi placerade ut lite musfällor med chokladbitar i och det dröjde inte länge innan vi kunde fånga första musen. Nu under natten är de placerade strategiskt i köket och hallen - har lokaliserat var de verkar ta sig in så får se om vi kan fånga in fler.
Har ni några tips på hur man håller fanskapet borta på lämpligast sätt? Känns inte så kul att behöva placera ut fällor i sitt eget kök. Har inte haft de här problemen under hela hösten, men nu när det blev kallare än tjugo minusgrader kom mössen - de fixar väl inte kylan antar jag...
Vilka är era bästa tips för att hålla möss borta från huset?
Har ni några tips på hur man håller fanskapet borta på lämpligast sätt? Känns inte så kul att behöva placera ut fällor i sitt eget kök. Har inte haft de här problemen under hela hösten, men nu när det blev kallare än tjugo minusgrader kom mössen - de fixar väl inte kylan antar jag...
Vilka är era bästa tips för att hålla möss borta från huset?
Här har vi 2 katter som håller koll.
2 fällor på vinden och en i krypgrund med jordnöt och honung i.
Nu har de vart lugnt länge.
Bilden på ena kissen som fångade sin första mus som han stolt tog in för att visa husse..
2 fällor på vinden och en i krypgrund med jordnöt och honung i.
Nu har de vart lugnt länge.
Bilden på ena kissen som fångade sin första mus som han stolt tog in för att visa husse..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut med snöskottning? Har hört att möss är rädda för öppna ytor och om jag skottar trädgården fri från snö håller jag väl dem borta, eller blir det snarare så att de letar sig in i huset för att de inte kan gömma sig i snön?
Har du lokaliserat var de tar sig in får du väl täta ingången istället för att sätta dit fler fällor?Lilla Yk skrev:
Under min första vinter i mitt hus hade jag besök av möss i farstun och i skafferiet, så då köpte jag en katt och sen dess har jag inte haft något besök.En katt jagar ju även på gården så då blir det ju färre möss som kan ta sig in i huset.
Jag hittade nåt litet hål också i skafferiet och jag stoppade in en massa folie där så ingen kan ta sig in längre.
Vi har haft såna här ute i stugan i 10 år nu, de håller dem inte helt borta, men hjälper väldigt mycket. När den förra gick sönder tog det bara ett par veckor så såg vi spår efter många fler möss än på åratal innan. Så fort vi köpte en ny så minskade musbajset till ett minimum igen. De tar sig in under diskbänken, gissningsvis på nätterna, och bajsar runt där inne. Dock inte så ofta när vi har mus-skrämmare igång i samma rum.
- Kanske kan vara värt att testa?
http://www.clasohlson.com/se/Musstö...985000?userSelection=B2C&rememberCookie=false
- Kanske kan vara värt att testa?
http://www.clasohlson.com/se/Musstö...985000?userSelection=B2C&rememberCookie=false
Min teori var att gnagarna bygger gångar i snön som de kan krypa i helt ostört fram till huset. Kan tillägga att delar av vår trädgård gränsar till skogen och jag tror att det är därifrån de vandrar till huset. Mellan huset och skogen finns en gräsmatta. Nu är det flera decimeter tjock snö mellan gräsmattan och skogen. Om jag skottar rent gräsmattan från snö, kan det försvåra för kräken att ta sig till huset?svartöra skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Sätt ut fällor utomhus också men något gott i.
Onödigt att de ska måsta gnaga sig in för ett skrovmål.
Efter många år med en mus om dagen (utomhus) i snitt så är det helt lugn just nu
Här finns lite om musjakt https://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/220212-mossen-flyttar.html
Onödigt att de ska måsta gnaga sig in för ett skrovmål.
Efter många år med en mus om dagen (utomhus) i snitt så är det helt lugn just nu
Här finns lite om musjakt https://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/220212-mossen-flyttar.html
Tack för tipset. Har läst igenom hela tråden nu - synnerligen intressant läsning!prototypen skrev:
Vi har världens smartaste mus som bott här nu i över två månader! Vi har riggat med 3olika sorters musfällor inkl elektriska, vi har testat olika beten som jordnötssmör, korv, centerchoklad, ohoj mm. Vi har tätat alla springor vi kan se och Anticimex har varit här två gånger och lagt ut gift. Musfan tar ju inte detta. Den har inte rört någon fälla någon gång och inte heller giftet som enligt Anticimex skulle vara så frestande. Vad är det för en super mus och vad ska vi göra?? Har testat att tvätta fällorna så de inte ska lukta människa och placerat ut ca 10 st! Står inte ut och den håller mig vaken med allt sitt prasslande i köket!!!
Det bete som jag haft mest framgångar med är punchpraliner. Värt att testa kanske?H husfrid skrev:Vi har världens smartaste mus som bott här nu i över två månader! Vi har riggat med 3olika sorters musfällor inkl elektriska, vi har testat olika beten som jordnötssmör, korv, centerchoklad, ohoj mm. Vi har tätat alla springor vi kan se och Anticimex har varit här två gånger och lagt ut gift. Musfan tar ju inte detta. Den har inte rört någon fälla någon gång och inte heller giftet som enligt Anticimex skulle vara så frestande. Vad är det för en super mus och vad ska vi göra?? Har testat att tvätta fällorna så de inte ska lukta människa och placerat ut ca 10 st! Står inte ut och den håller mig vaken med allt sitt prasslande i köket!!!
Bygg mustätt.
Helt tät trossbotten. Inga spalter
Varje håltagning utåt med rätt mått. Är det 70 mm avlopp som ska ut så är det 70 mm hål som ska borras, inte 90 eller 120 mm. Är elkabeln/röret 16 mm så ska hålet vara 16 mm, inte mer.
Sloppy husbyggnation får musproblem.
Har du köpt/ärvt problem så täta med fogskum, de verkar ha svårt att ta sig igenom det när det är flera centimeter tjockt.
Helt tät trossbotten. Inga spalter
Varje håltagning utåt med rätt mått. Är det 70 mm avlopp som ska ut så är det 70 mm hål som ska borras, inte 90 eller 120 mm. Är elkabeln/röret 16 mm så ska hålet vara 16 mm, inte mer.
Sloppy husbyggnation får musproblem.
Har du köpt/ärvt problem så täta med fogskum, de verkar ha svårt att ta sig igenom det när det är flera centimeter tjockt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga ventilerad bur av plexiglas, tips mottages!
Inredning -
Centrerad golvbrunn i badrum, tips mottages
Badrum -
Bygga passivt hus själv. Erfarenheter, tips/råd mottages tacksamt.
Socialt & Projekt -
Bygga utegym, tips och råd mottages gärna
Trädgård allmänt -
Trådlös sändare och mottagare, tips och hjälp
Teknik