Har letat hus en lite längre period nu men aldrig hittat riktigt de rätta läget.. men nu härom helgen var vi på en visnig och de visade sig att tomten verkligen hade de där drömläget man länge letat. De är ett gammalt hus från 1910, 2plan på 143kvm med vattenburen värme kombinerat med en ctc el/ved panna från 1990 samt en luftvärmepump. Vedeldningen och skorstenen har av någon anledning ej vart besiktad sedan 1996. Husets skick verkade enligt mig vara i bra skick men är i behov av en del renovering framöver, vilket jag är väl medveten om. Fönster, brädfodring/isolering, takplåt, se över isolering i golv och rikta nåra tak osv.. badrummen är nyrenoverad av firma och köket är från 2005 osv.. för att ej glömma nämna så är priset väldigt överkomligt. MEN till problemet/bekymret; torpargrund. Jag har skummat omkring på olika forum och internet nu på senare tid och man blir ju väldigt mörkrädd då man läser om alla dessa möggel och fuktproblem som finns. Jag kröp omkring och undersökte matkällaren, vilket är ca 50% av husgrunden och andra delen verkar dessvärre vara obesiktningsbar tills man tar upp hål i inner golvet. Den del jag kunde se hade en takhöjd på säkerligen 1500mm och var väldigt torr och fin, inga spår efter byggmaterial eller annat skräp som folk gillar att samla på där nere.. så det kändes bra, men sen så upptäckte jag att avloppsstammen gick ner i denna del av grunden och den del som går i huset är nyligen bytt till plast, det verkar ha läkt eller läker från skarven som är i golvet, för de var blött/fuktigt runt den samt en liten samling av nyvuxet möggel och svamp. Det var rätt uppenbart att möglet och svampen växte där pga fukten från röret och de såg inte direkt illa angripet ut. Om en affär blir aktuell så kommer givetvis besiktningsmannen få kika och avgöra hur de ligger till med det där. Frågan är ju hur kommer grunden reagera då man börjar att riva och renovera samt isolera osv? Murstocken har ju inte vart varm sedan 96 somsagt så den verkar ju ha tacklat de problemet väldigt bra. Blir det aktuellt med köp så installerar vi nog bergvärme och en insatskamin i skorsten och besiktar den. Huset står högt upp på en kulle med sluttningen strax nedanför tomten. Bör jag oroa mig i framtiden ifall jag ej gör några större åtgärder åt grunden utan endast håller koll på fuktighet och klimatet där?
Kan försöka bifoga en bild runt röret också och höra vad ni skulle kunna tro! Kommer eventuellt gå på en till visning nu i helgen så ladda gärna på med lite matnyttigt att kika på.. grunden är väl då somsagt mitt största magsår...
Mvh
Kan försöka bifoga en bild runt röret också och höra vad ni skulle kunna tro! Kommer eventuellt gå på en till visning nu i helgen så ladda gärna på med lite matnyttigt att kika på.. grunden är väl då somsagt mitt största magsår...
Mvh
Är det anticimex som gäller direkt eller hur bör man gå tillväga?BiFuel skrev:
Är detta ens något att gå vidare med eller ska man lägga ner och leta annat objekt?
Redigerat:
Är det hussvamp så hade jag personligen letat andra objekt. Börja med att se om någon mer kunnig kan titta på bilderna, sedan kan man ta prov och skicka för analys om man vill veta ifall det är äkta hussvamp. Bland annat Pegasus Lab gör sånt men Anticimex har säkert egna samarbetspartners också. Vet att det finns ett par firmor i Göteborg också som analyserar.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Som sagt du bör ju säkerställa att det inte är hussvamp, men det är trots allt ganska ovanligt. Och här har vi en uppenbar källa till fukten med det läckande röret.
Det man ser på bilden ser inte så illa ut, Men man måste frilägga skarven till de nya rören, och täta, eller troligen dra nytt ialla fall ner genom grunden. Så om den skarven ex. sitter i ett badrumsgolv, så blir det ett stort och dyrt ingrepp. Möjligt att man kommer åt att byta underifrån, men det skall man nog se som bonus i så fall.
Och ingen kommer att kunna garantera att man inte hittar en rejäl fuktskada när man frilägger runt röret. Fast OM det synliga skadade materialet är friskt, alltså inte murket så tvivlar jag på att det är mycket värre längre upp. I så fall ingen fara (om det nu inte är hussvamp som sagt, och OM det är äkta hussvamp så är materialet troligen rejält murket redan).
Det man ser på bilden ser inte så illa ut, Men man måste frilägga skarven till de nya rören, och täta, eller troligen dra nytt ialla fall ner genom grunden. Så om den skarven ex. sitter i ett badrumsgolv, så blir det ett stort och dyrt ingrepp. Möjligt att man kommer åt att byta underifrån, men det skall man nog se som bonus i så fall.
Och ingen kommer att kunna garantera att man inte hittar en rejäl fuktskada när man frilägger runt röret. Fast OM det synliga skadade materialet är friskt, alltså inte murket så tvivlar jag på att det är mycket värre längre upp. I så fall ingen fara (om det nu inte är hussvamp som sagt, och OM det är äkta hussvamp så är materialet troligen rejält murket redan).
Tackar så mycket för svaren. Låter ju som att det bara är att fixa nån form av analysering av svampen då, men låt säga att det inte är äkta hussvamp.. hur pass omfattande blir saneringen av detta? förutsett att det bara är det som syns på bilden.. Skulle det visa sig att vara hussvamp så lägger jag givetvis ner planerna omgående! Skarven sitter i alla fall under pannrumet/hallen och i dessa rum kommer man i vilket fall behöva göra något åt golvet så jag klarar nog badrummet.hempularen skrev:Som sagt du bör ju säkerställa att det inte är hussvamp, men det är trots allt ganska ovanligt. Och här har vi en uppenbar källa till fukten med det läckande röret.
I övrigt då, finns det någon rimlig lösning för att kunna godkänna och eventuellt besikta den andra delen av grunden? Alla golv som är på den sidan av huset är relativt nylagd, inom 2 år som högst, men det är ju ingen garanti att dom har inspekterat hur bjälklag osv sett ut. Avloppsstammen som läker är dessutom precis ovanför "delningen" mellan den del av grunden som ej går att besikta och matkällaren.. den går ner i matkällardelen men kommer ut precis ovanför den mur som skiljer av grunden. det skulle ju lika gärna kunna läka ifrån andra sidan för att sedan rinna efter röret, så man skulle ju verkligen vilja kika hur allt står till egentligen.. Kommer mest troligt att behöva riva upp golvet inifrån men de lär ju inte kunna vara aktuellt förens jag köpt kåken, vore trist med en överraskning då. Hur funkar det med "dolda fel" i det läget?
Vad tror ni om det här med golvrenovering/isolering och att jag vill byta ut värmesystemet då, kommer detta verkligen att påverka klimatet därnere i grunden negativt?
Mvh
Det går inte att ta sig in i andra delen av grunden från matkällaren då? Förstöra "muren" en liten bit alltså. I alla fall borra ett hål så att man kommer in med en inspektionskamera.
(Tilläggs-)isolera golven kan vara lurigt. Det kan ju vara så att det är värmen som har läckt ner genom golven som har gjort att det klarat sig relativt bra trots att murstocken är kall. Exakt hur grunden kommer reagera på bättre isolerade golv går inte att veta i förhand.
(Tilläggs-)isolera golven kan vara lurigt. Det kan ju vara så att det är värmen som har läckt ner genom golven som har gjort att det klarat sig relativt bra trots att murstocken är kall. Exakt hur grunden kommer reagera på bättre isolerade golv går inte att veta i förhand.
Kan eventuellt gå att sig in på de viset, måste undersöka nogrannare vid nästa visning så man har lite bättre begrepp. Isolering av golvet får man väl undersöka efter man bott där ett tag och känner huset.. är de möjligt att isolera väggarna i grunden och eventuellt golvet underifrån med cellplast för att få upp temperaturen där? Givetvis utan att påverka cirkulationen förstås.. bergvärme då, något som kan vara bekymmer eller är det bara att gasa på?
Någon som har koll på vad besiktningsmannen har för utrustning då de gäller som i detta fall, ej besiktningsbar grund.. kamera eller något annat man kan sticka in?
Jahapp, de blir en ren chansning då alltså..
Något mer man bör hålla koll på vid nästa visning vad gällande grunden osv?
Något mer man bör hålla koll på vid nästa visning vad gällande grunden osv?
Klicka här för att svara