Hej.
Vi ska byta fönster på vårt hus från 80-talet och planen är att sätta i de nya fönstren lite längre ut än de gamla. Vi har idag väldigt djupa fönsternischer på utsidan vilket vi tycker ger huset ett hålögt utseende och dessutom hoppas vi kunna få till en vettig integrerad fönsterbänk om vi istället har lite djupare nisch på insidan.

Det första jag funderar på är hur långt jag kan flytta dem. Salningen på utsidan idag är 85 mm, är det något som hindrar att jag drar ner den till bara ett par centimeter eller vad kan det finnas som begränsar den? Målet är att inte behöva ta in plåtslagare utan köpa färdiga fönsterbleck. Planen är också att de nya fodrena ska vara lite nättare, går ner från 140 till 120.

Fönster på ett äldre hus med vit fasad och svart tak, omgiven av vitmålade träpaneler. I fönstret syns en krukväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa fundering gäller insidan. Där finns det idag inga foder utan salningslisten (vet inte ens om den kallas det i detta läge?) slutar i princip kant i kant med väggen, sticker ut någon mm. Jag kommer ju att behöva byta ut dessa lister och funderar på om jag kan få det nog tight eller om jag då kommer att behöva ett foder, vilket jag egentligen hade hoppats slippa. Hur hade ni gjort?

Fönster med utsikt över en gräsplan, veranda med veranda tak synlig. Fokus på fönstrets karm och salning.
Skapa konto

/Daniel

Det är väl risk att det inte finns något att fästa fönstren i om du flyttar ut dem. Panel plus luftspalt kan nog vara minst 50mm. Sådant kan fixas, men det är risk att det tar rätt låpng tid i förhållade till en vanlig montering.

• Gilla
Malmgren
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väl risk att det inte finns något att fästa fönstren i om du flyttar ut dem. Panel plus luftspalt kan nog vara minst 50mm. Sådant kan fixas, men det är risk att det tar rätt låpng tid i förhållade till en vanlig montering.
Ja, det är väl sådant jag inte vet förrän jag börjar riva förstås. Har hårda order ifrån hustrun att allt ska vara planerat ordentligt innan jag tar fram kofoten, men vi får väl se 🙃 Men om vi tänker oss att det blir detta som blir den begränsande faktorn, hur pass långt ut kan jag gå då? Jag menar, räcker det att karmskruvarna sitter stadigt i regeln? De sitter ju ganska nära karmens innerkant, så teoretiskt sett kan karmen ändå sticka ut ett antal cm utanför regeln...

Jag såg någon som gjorde en sådan sak. Där sågade de bort ca 50mm panel runt fönsteröppningen, monterade en ram av reglar som sågats till att ha samma tjocklek som luftspalt plus paneltjocklek. Fäste fönstret i den, och fodret dolde ramen. Rätt mycket extra arbete

flyttar man ut fönstret från den isolerade delen av väggen så riskerar man lite högre värmekostnader

• Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
M Malmgren skrev:
Ja, det är väl sådant jag inte vet förrän jag börjar riva förstås. Har hårda order ifrån hustrun att allt ska vara planerat ordentligt innan jag tar fram kofoten, men vi får väl se 🙃 Men om vi tänker oss att det blir detta som blir den begränsande faktorn, hur pass långt ut kan jag gå då? Jag menar, räcker det att karmskruvarna sitter stadigt i regeln? De sitter ju ganska nära karmens innerkant, så teoretiskt sett kan karmen ändå sticka ut ett antal cm utanför regeln...
Pilla bort ytterfodret på ett fönster så bör du se hur det ser ut bakom och huruvida det finns något att fästa fönstret i. Därefter kan du bedöma storleken på jobbet. Smygarna på insidan (som du kallar salning) gör du nya utefter vart fönstret hamnar. Jag gör alltid smygar i 18mm limfogskiva furu (kallas ibland hyllplan på byggvaruhandeln). Med noggrannhet får du samma resultat som du har i dagsläget. Råkar du ha tillgång till en bänksåg underlättar det stort när du ska klyva limfogen till rätt bredd.

EDIT: se till att vara rejält noga med att få fönstret i våg och lod så har du sparat dig många svordomar när du ska klyva till nya smygar sen.

• Gilla
Malmgren
  • Laddar…
Tack för alla bra tips! Gav mig på att börja bräcka lite. Nuvarande karmen är kant i kant med regeln, så om det bara handlar om att karmskruvarna ska få fäste i regeln kan jag utan problem flytta ut upp till 7 cm med tanke på karmskruvarnas placering i de nya karmarna.

Den gamla salningen är skruvad i block som har spikats dit för ändamålet (bild på hur det ser ut mellan två dubbelfönster nedan), jag antar att jag antingen får sätta dit ett ytterligare block utanför eller så borde jag kunna skruva salningen direkt in i karmen istället med lagom långa skruvar va?
Träkonstruktion runt fönster, isolering synlig upptill, visar hur karm och salning är monterade med träblock.
Skapa konto

Bra notering om isoleringen där, har det i åtanke. Räknar med att de nya fönstren ändå är bättre isolerade än de gamla, så jag hoppas gå på plus vad gäller isoleringsvärde :-)

Bänksåg har jag dessvärre ingen, det får bli klyvning med cirkelsåg...

Nu behöver jag hjälp här, har mätt och räknat och det blir inte bra med fönsterbänken.

Alltså, dagens fönstersmyg är drygt 4 cm. Jag kan absolut max flytta karmen 6 cm, dvs det blir en smyg på ca 10 cm. Fönsterbänken behöver vara åtminstone 15 cm för att få rum med krukor etc, vilket innebär att jag skulle behöva ett överhäng på ca 5 cm. Detta skulle enligt min hustru se helt absurt ut, då överhänget normalt sett är 2-3 cm. Vet inte heller om det ställer till det med värmen, vi har vägghängda radiatorer under fönstrena. Några bra tips?

Tänkte bara följa upp här med att berätta hur det har gått, kanske kan hjälpa någon annan som snubblar över denna tråd. Jag har nu bytt ett antal fönster, slutresultatet blev riktigt bra och inte alls så krångligt som jag trodde. Jag har flyttat ut dem ca 6 cm. Den utvändiga salningsbräda som innan var ca 85 mm har jag ersatt med bräda på andra hållet, dvs det är kortsidan på brädan (22 mm) man ser, vilket blev en mycket enklare och bättre konstruktion.
På icke öppningsbara fönster så träffade karmens skruv befintlig regel så där blev det riktigt enkelt, men på de öppningsbara sitter (åtminstone i Elitfönsters fall) skruven längre ut, så där har jag fått klämma dit extra reglar på ömse sidor om fönstret, men de var egentligen inte krångligare än att såga till och skruva fast.
Jag beställde måttanpassade fönsterbrädor från https://fonsterbrador.se, kan varmt rekommendera dem. Bra service och väl utförda produkter.
Två fönster med vita måttanpassade fönsterbrädor, utsikt över grönskande trädgård och två krukväxter på fönsterbrädan.
Skapa konto
Fönster på ett nyrenoverat hus med ljus träfasad, omgivna av trädgård och grönska i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
datja och 3 till
  • Laddar…
Wow! Blev verkligen superfint!!
Vi har också ett hus från 80-talet (88) jag liksom ni stör mig på att det inte finns någon fönsterbräda alls. Väldigt likt erat hus både utsida, fönster och invändigt. För att krångla till det ytterligare har vi utgående (tidstypiska) nischer. Blev ju så bra när du flyttade ut dom! Jag vet inte om jag skulle klara det dock. Tänkte kanske göra en mega djup istället, som täcker hela nischen. Men det kanske skulle se knäppt ut😅
Tack för hjälpsam o bra tråd

• Gilla
Ripley och 1 till
  • Laddar…
Jag ska strö salt i såret men fönsterblecken är felmonterade och fönstret sitter för långt ut.
Ska man vara rätt och riktigt skall dom inte sitta utanför vindskyddet i väggen och absolut inte som i ditt fall utanför luftspalten.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Och ytterligare risk med att sätta dom ut i luftspalten är om det tränger in fukt i luftspalten ovanifrån så kommer den ansamlas ovanpå fönstret om du inte har fällt in en plåt ändå inneifrån stommen som leder ut det

Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag ska strö salt i såret men fönsterblecken är felmonterade och fönstret sitter för långt ut.
Ska man vara rätt och riktigt skall dom inte sitta utanför vindskyddet i väggen och absolut inte som i ditt fall utanför luftspalten.
Vilket är vindskyddet i väggen? Luftspalten, är det utrymmet i panelen?
Försöker bara förstå. Har 0 kunskap om detta

Ja, det är ju intressant att man gör allt för att få input innan man gör ett projekt och då får man inte mycket input, men då efteråt kommer folk och gnäller och ska besserwissra sig. Det är ju inte som att det tillför speciellt mycket...

Att det skulle komma in fukt ovanifrån är högst osannolikt, fönstren sitter precis under takfoten och det krävs mer eller mindre horisontellt regn för att det skulle hamna ovanför dem. Det är även därför jag har monterat fönsterblecken som jag har gjort, det händer ytterst sällan att det kommer något regn på dem.

Men jag ska försöka komma ihåg att återrapportera om några år och berätta om jag har fått några följdproblem.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Kanske är det så, kanske är det för ge lite input till de som du själv skrev. Hittar hit efteråt för de funderar på att göra något liknande. Alla hus har ju lite olika förutsättningar. Dina fönster sitter bra skyddade, andras gör inte det. Så länge du är nöjd så visst. Kör på. Det är väl det fina med att äga sitt hus.

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.