Hej!

Vi har precis skrivit på för ett 70-talshus som behöver lite renovering. Vi funderar på att ta bort den blå väggen och eventuellt placera en köksö där (rött), men blir det konstigt med en köksö som ligger i vinkel mot övrigt kök..?

Och hur möblerar man resten av det stora vardagsrummet? Vi vill minst få in ett större matbord (6 pers) och soffgrupp med tv.

Den sista bilden är tagen från glasdörren i bild nr två.

Har ni några tips?
Mvh,

Planskiss över 70-talshus med markerad blå vägg som ska tas bort och röd plats för eventuell köksö. Stora rum för vardagsrum och inglasat uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett stort vardagsrum med parkettgolv, stora fönster och utgång till en uteplats. Blåmarkeringar visar en vägg som planeras att tas bort.
Skapa konto
Tomt vardagsrum med parkettgolv och vita väggar, sett från glasdörr. Rummet har en öppen ingång till en annan sektion av huset.
Skapa konto

Visst är det en smaksak men öppna planlösningar och köksöar är det jag hatar mest när jag tittar på hus.
Ni verkar ju ha en fin pardörr, gå inte och förstör alltihop.
När ni river väggen måste ni fylla gapet i golv och tak. Golvet blir inte lätt att få snyggt.
Snälla, gör inget förhastat, bo först ett halvt år innan ni tar till släggan.

T Thomas_Blekinge skrev:
Visst är det en smaksak men öppna planlösningar och köksöar är det jag hatar mest när jag tittar på hus.
När ni river väggen måste ni fylla gapet i golv och tak. Golvet blir inte lätt att få snyggt.
Tack Thomas! Det är bara en tanke vi har, inget är bestämt än. Men en viktig pusselbit är huruvida det blir snyggt med en köksö på det sättet..

BirgitS
Det är väl inte konstigt att ha en köksö på det sättet men vad som är snyggt är ju väldigt personligt. Jag tror att ni kommer fram till vad som är snyggt genom att bo där ett tag.

Något att tänka på är att en köksö är 90 cm hög medan fönstrens underkant kan vara lägre och då kanske det inte blir så bra att ha köksön precis vid fönstret.
Tänk också över vad ön ska användas till. Det blir ju inte precis något som gäster kan samlas vid eftersom matlagaren står på andra ställen, med ryggen mer eller mindre mot köksön.

När det gäller möblering skulle jag välja att ha soffgruppen i den övre delen vid hallen. Lite mörkare så att man slipper reflexer och störande ljus på TV-skärmen.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte konstigt att ha en köksö på det sättet men vad som är snyggt är ju väldigt personligt. Jag tror att ni kommer fram till vad som är snyggt genom att bo där ett tag.

Något att tänka på är att en köksö är 90 cm hög medan fönstrens underkant kan vara lägre och då kanske det inte blir så bra att ha köksön precis vid fönstret.
Tänk också över vad ön ska användas till. Det blir ju inte precis något som gäster kan samlas vid eftersom matlagaren står på andra ställen, med ryggen mer eller mindre mot köksön.

När det gäller möblering skulle jag välja att ha soffgruppen i den övre delen vid hallen. Lite mörkare så att man slipper reflexer och störande ljus på TV-skärmen.
Tack för ditt svar! Yes köksön är ett lite senare projekt, vi får se vad vi gör med den. Bra tips om höjd på fönstrena.

Angående möbleringen, menar du då längst bort på sista bilden? Har funderat på det men eventuellt blir det lite litet utrymme? Och vad ska man isåfall ha i det stora rummet framför fönstrena?

Mvh

F
T Thomas_Blekinge skrev:
Fördelar: Jättebra när man har barn. De kan lätt vara med vid köksön och baka och laga mat eller äta när man själv lagar mat. Eller så kan de leka/titta på tv i vardagsrummet samtidigt som man själv donar i köket. Även en bra uppställningsplats för mat när gäster ska ta själv.

Nackdelar: Ljud och matos tenderar att läcka ut i större grad till vardagsrummet vilket är ganska drygt. Ja man kan köra diskmaskinen på natten men kylskåp och ventilation hör man ju konstant.
Tar en del plats också men ger ju också lite mer förvaring.

M matte11 skrev:
Tack Thomas! Det är bara en tanke vi har, inget är bestämt än. Men en viktig pusselbit är huruvida det blir snyggt med en köksö på det sättet..
Jag tror att ni kommer uppleva köksön som ett stort hinder. Varje gång ni ska röra er mellan vardagsrumsdelen och köksdelen så måste ni ta en lång omväg runt köksön. Det är egentligen rätt lätt att testa när ni flyttar in, ställ några travar med flyttkartonger där ni tänker att köksön ska stå och se hur ni upplever det.

BirgitS
M matte11 skrev:
Angående möbleringen, menar du då längst bort på sista bilden? Har funderat på det men eventuellt blir det lite litet utrymme? Och vad ska man isåfall ha i det stora rummet framför fönstrena?
Ja

Det är ju lite svårt att avgöra måtten från en ritning men en soffgrupp tar inte jättestor plats. En 3-sitssoffa är ungefär 2 m lång och de korta väggarna ser ut att vara åtminstone 3 m, när jag jämför med högskåpen i köket. Därför borde det gå att placera en soffa en bit framför fönstret och TV mot hallväggen.

Där kan man få plats med stort matbord som står mitt på golvet. Ser det tomt ut så kan man ha sideboard, bokhyllor, skrivbord och/eller en läsfåtölj längs väggen till vänster (på ritningen). Eller lekhörna längs fönsterväggen (om det blir aktuellt). Eller något annat man inte hittar plats för någon annanstans.

Jag har använt gratis datorprogrammet Sweet Home 3D för att planera möblering och annan inredning. Man ritar upp rummet/rummen, placerar ut möbler och sen kan man gå omkring i rummen och se var det trångt eller tomt ut.

BirgitS
F Fideliox skrev:
Fördelar: Jättebra när man har barn. De kan lätt vara med vid köksön och baka och laga mat eller äta när man själv lagar mat.
Fast det kan de ju göra vid ett köksbord också.

K Karin Svensson5 skrev:
Jag tror att ni kommer uppleva köksön som ett stort hinder. Varje gång ni ska röra er mellan vardagsrumsdelen och köksdelen så måste ni ta en lång omväg runt köksön. Det är egentligen rätt lätt att testa när ni flyttar in, ställ några travar med flyttkartonger där ni tänker att köksön ska stå och se hur ni upplever det.
Fast redan idag måste de ju röra sig runt väggen genom den i jämförelse lilla dörröppningen? Är ju lättare att gå runt en köksö. Köksön är också suverän när man har bjudningar, för att duka upp maten på, tex när det är julbord, studentfirande och annat.

Anna_H Anna_H skrev:
Fast redan idag måste de ju röra sig runt väggen genom den i jämförelse lilla dörröppningen? Är ju lättare att gå runt en köksö. Köksön är också suverän när man har bjudningar, för att duka upp maten på, tex när det är julbord, studentfirande och annat.
Det blir betydligt trängre om man klämmer in en köksö också. Det är knappt 2,5 meter fram till väggen. Om man ställer dit en köksö som går längs med där väggen är idag så har man man max 1,5 meter mellan köksskåpen och köksön (och då är det en smal köksö på bara 1 m). Vill man kunna duka upp maten vid fester så är det smartare att ställa underskåp längs med väggen mot klädkammaren.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har använt gratis datorprogrammet Sweet Home 3D för att planera möblering och annan inredning. Man ritar upp rummet/rummen, placerar ut möbler och sen kan man gå omkring i rummen och se var det trångt eller tomt ut.
Bra att du tog upp tomma ytor! De påverkar mer än många tror. Man behöver möblera i grupper och även mitt i stora rum. I det här stora vardagsrummet skulle man kunna ha en soffgrupp närmast fönstren, en matplats mitt i rummet och en soffhörna (alternativt ett par fåtöljer) och bokhyllor längst in.

BirgitS
Hur stort är rummet egentligen, alltså antal m?
Nyss tyckte du att den inre delen var för liten för en soffgrupp med TV och nu verkar du tycka att den främre delen räcker till både soffgrupp och matbord. Fast den främre delen är mindre än 2 gånger den inre.

Det är ofta inte så praktiskt att ha en TV nära en massa fönster eftersom man då måste dra för gardiner för att kunna se på TV under sommaren.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur stort är rummet egentligen, alltså antal m?
Nyss tyckte du att den inre delen var för liten för en soffgrupp med TV och nu verkar du tycka att den främre delen räcker till både soffgrupp och matbord. Fast den främre delen är mindre än 2 gånger den inre.

Det är ofta inte så praktiskt att ha en TV nära en massa fönster eftersom man då måste dra för gardiner för att kunna se på TV under sommaren.
Om man utgår från städskåp, kyl och frys så är vardagsrummet typ 8x4,5 meter så runt 35 kvm. Såpass stort att det behöver möbleras i grupper för att inte bli ödsligt.

BirgitS
K Karin Svensson5 skrev:
Om man utgår från städskåp, kyl och frys så är vardagsrummet typ 8x4,5 meter så runt 35 kvm. Såpass stort att det behöver möbleras i grupper för att inte bli ödsligt.
Absolut, men jag tror att det i stort räcker med soffgrupp och matbord plus eventuellt något mindre.

Där vi bodde förut var vardagsrummet 25 kvm och soffgrupp med soffa och några fåtöljer fyllde ju upp så mycket att det inte skulle ha gått att få in ett större matbord än för 4 personer och placerat mot en vägg. Vi hade inget matbord där normalt men vid större fester fick vi skjuta undan fåtöljer och soffbord för att få in matbord för 8 personer.

Förlåt, i mitt förra inlägg så missade jag att det inte var TS som hade svarat utan du, och det var därför som jag tog upp vad TS hade tyckt tidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.