Hej!

Vi håller på att planera ett nytt bygge och har tittat på många hus och tillverkare. Till slut är man helt blind och fattar ingenting. Undrar om det finns folk som har erfarenheter med Myresjöhus, Götenehus och/eller Trivselhus/movehome?

Det är just dessa tillverkare som vi fastnat för just nu. Finns det andra som är bättre? VI bygger i Jönköpings län och har egentligen inte tänkt så mycket på budget (räknar med att det hamnar mellan 4 och 5 mil till slut med tomt (550000 )samt allt annat))
Det vi letar efter är ett hus på ca 170-200 kvm (enplans eller 2 plans spelar egentligen inte så stor roll) med stora sociala ytor, större sovrum samt goda förvaringsmöjligheter( därför just 200 kvm). Det är så klart platta på mark som vi vill ha och smålandsvilla eller något annat som bygger krypgrund eller isolergrund kommer inte upp på frågan.
Är någon av dessa tillverkare bättre/sämre på att bygga? Hur fungerar det hela, vad bör man tänka på, vilka möjligheter finns innan man bestämmer sig(hur öppna är de för förslag och förändringar ) etc.
Alla tips tas gladeligen emot!

MVH
 
Inte funderat på lösvirke och egen arkitekt? Brukar bli ett minst lika bra resultat om inte bättre. En arkitekt ser tomt och byggnaders placeringar på andra sätt än hussäljare. Angående byggnationen är det sällan husleverantören som bygger utan ni får anlita extern part.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tittade faktisk på Fiskarhedensvillan och de bygger av lösvirke vilket lämnar väldigt mycket utrymme för önskemål och förändringar men backade då huset byggs långsamt och står öppet helt och hållet vilket kan leda till att fukt och allt annat bildas ( vet inte om bygget kommer att startas under vinter/våren eller sommaren.) Hur längre tid tar det egentligen att bygga det av lösvirke samt hur farligt är det med tanke på vädret och allt annat?
 
I Sverige har vi byggt lösvirkeshus i 100 år, så stirra dig inte blind på att det skulle ge fuktproblem. Att bygga lösvirke tar ca 6 månader, och under tiden hinner byggfutt torka ut eftersom.
 
S Somewhere_in_Sweden skrev:
Hej!

Vi håller på att planera ett nytt bygge och har tittat på många hus och tillverkare. Till slut är man helt blind och fattar ingenting. Undrar om det finns folk som har erfarenheter med Myresjöhus, Götenehus och/eller Trivselhus/movehome?

Det är just dessa tillverkare som vi fastnat för just nu. Finns det andra som är bättre? VI bygger i Jönköpings län och har egentligen inte tänkt så mycket på budget (räknar med att det hamnar mellan 4 och 5 mil till slut med tomt (550000 )samt allt annat))
Det vi letar efter är ett hus på ca 170-200 kvm (enplans eller 2 plans spelar egentligen inte så stor roll) med stora sociala ytor, större sovrum samt goda förvaringsmöjligheter( därför just 200 kvm). Det är så klart platta på mark som vi vill ha och smålandsvilla eller något annat som bygger krypgrund eller isolergrund kommer inte upp på frågan.
Är någon av dessa tillverkare bättre/sämre på att bygga? Hur fungerar det hela, vad bör man tänka på, vilka möjligheter finns innan man bestämmer sig(hur öppna är de för förslag och förändringar ) etc.
Alla tips tas gladeligen emot!

MVH
Vi har efter några månaders urval landat i att bygga med Trivselhus med totalentreprenad. Långt från billigast, men det är för att vi inte ska behöva tvivla på kvalitet eller på att något missas.
Det är svårt att börja med att ta reda på vad man vill och vilka alternativ som finns. Jag rekommenderar dig att först ta reda på begränsningar i det området du vill bygga (max 1 vån, max 150 BYA etc). Därefter bör ni gå på så många visningar på hus som har något som lockar som möjligt, och steg för steg reda ut vad ni tycker är bra och dåligt i de olika husen.
Ni kommer sannolikt landa i en lista önskemål (vi vill ha två våningar, Kök med öppet till vardagsrum, stor toalett behövs ej på nedervåning etc etc).
Leta då upp hus som liknar dessa önskemål "i skalet" (dvs ytterväggar) så mycket som möjligt och kontakta husleverantörer för möte där de kan rådgiva och informera om vilka ändringar innanför skalet som är möjliga och lämpliga. Det vi upptäckte är att husleverantörer generellt inte är jätteduktiga på att ge allmänna råd, utan behöver ha egna husmodeller att utgå från i sina diskussioner.

Alternativt kan ni be en arkitekt hjälpa er ta reda på vad ni vill. Men det kostar pengar.
 
  • Gilla
Somewhere_in_Sweden
  • Laddar…
Vi har börjat att titta i kataloger och hittat det vi tror är något vi vill ha. För mig är det ganska viktigt med stort vardagsrum(sociala ytor) sedan vill vi ha möjlighet att förvara saker. - de flesta hus vi tittat på är riktigt dåliga på det men har fått intryck att hustillverkare är bra på att hitta lösningar faktiskt. Mycket går att ändra om man har pengar förstås...
Vad har fått dig att välja just den tillverkaren? Kvalité, utbud, tillval??

Tack
 
Hustillverkarna har lättare att komma på lösningar om man har en klar bild vad man är ute efter. Det började inte vi med.
Trivselhus valdes mha kriterierna
1. Funnits länge utan att rekonstruera/konkursa
2. Läst alla bloggar, artiklar och foruminlägg jag hittat om så många hustillverkare som möjligt. Jag letade efter några som har genomgående hög kvalitet och få klagomål. Gällande klagomål gäller det att sålla ut sådana som bygger med delad eller generalentreprenad, då jag sett flera hustillverkare i ibland oförtjänt få klä skott för dåliga byggare.
3. De erbjuder totalentreprenad.
4. Säljaren vi pratar med är varken en strulpelle eller ointreserad.

Pkt 1-3 finns det ett antal leverantörer som uppfyller. Punkt 4 var anmärkningsvärd på flera andra leverantörer vi pratade med. Gjorde valet lättare.
 
S Somewhere_in_Sweden skrev:
Tittade faktisk på Fiskarhedensvillan och de bygger av lösvirke vilket lämnar väldigt mycket utrymme för önskemål och förändringar men backade då huset byggs långsamt och står öppet helt och hållet vilket kan leda till att fukt och allt annat bildas ( vet inte om bygget kommer att startas under vinter/våren eller sommaren.) Hur längre tid tar det egentligen att bygga det av lösvirke samt hur farligt är det med tanke på vädret och allt annat?
jag vill påstå att det är större risk för fuktproblem med prefabricerade väggar som byggs inomhus. Detta för att tätskikt monteras i fabrik. Är det dåligt väder vid resning bygger du in fukten alternativt får du riva ner hela tätskiktet för att torka ut isoleringen. I ett lösvirkeshus torkar du ut samtidigt som du gör fuktmätningar för att garantera att inte fult byggs in. Därefter monteras tätskikt. Med vänlig hälsning,
 
T
Exelador Exelador skrev:
jag vill påstå att det är större risk för fuktproblem med prefabricerade väggar som byggs inomhus. Detta för att tätskikt monteras i fabrik. Är det dåligt väder vid resning bygger du in fukten alternativt får du riva ner hela tätskiktet för att torka ut isoleringen. I ett lösvirkeshus torkar du ut samtidigt som du gör fuktmätningar för att garantera att inte fult byggs in. Därefter monteras tätskikt. Med vänlig hälsning,

Så du menar att risken att få in fukt i ett hus som är prefabricerat inomhus i fabrik, som sedan fraktas på lastbil med regnskydd på, är större än att få in fukt i en lösvirkeshus? Det tror jag vad jag vill på.

Vår husleverantör sa att dom inte monterade vårat prefabricerade huset på utsatt dag om det fanns risk för regn.

I dom bästa världar kanske entreprenören mäter fukthalten frenetiskt.
 
T Thomas' skrev:
Så du menar att risken att få in fukt i ett hus som är prefabricerat inomhus i fabrik, som sedan fraktas på lastbil med regnskydd på, är större än att få in fukt i en lösvirkeshus? Det tror jag vad jag vill på.

Vår husleverantör sa att dom inte monterade vårat prefabricerade huset på utsatt dag om det fanns risk för regn.

I dom bästa världar kanske entreprenören mäter fukthalten frenetiskt.
själva frakten är såklart inte problemet. Utan vid själva resningen. Det är inte alla som är så seriösa att de bokar om resningen på grund av vädret.
Däremot är det mycket vanligt att fuktmätningar finns med i kontrollplanen så det ska entreprenören ta hänsyn till och följa. Med vänlig hälsning,
 
Nu har vi trattat ner det till tre olika leverantörer med varsitt hus
Vi funderar mellan följande :
  • Götenehus- Tunhem ( Alla val som gjordes skiljer sig ganska mycket från standard vilket höjer lite priset och standarden så klart)
  • Trivselhus/movehome- move 307 med riktigt många tillval
  • Myresjöhus - smart 168 med förläggning på ena sidan så att man får ytterligare 12-13 kvm extra med ganska många tillval
  • trivselhus med sitt Norrtälje men det huset kostar mycket mer än de andra tre

Det som är viktigt att säga att alla tre hus ligger i samma prisklass (nästan) och liknar varandra väldigt mycket.
Min fråga är vilken tillverkare ni skulle välja och varför? Är det någon som har redan byggt något av de husen samt hur ni upplevde det hela ? Är det något man bör akta sig för när det gäller någon av de hustillverkare?

MVH
 
Har ingen erfarenhet. Har en kollega som byggt med Myresjö, och han ångrar att dom inte valde till ljudisolering i väggar. Det var inget dom tänkte på och inget som säljaren försökte sälja in heller.
 
  • Gilla
Somewhere_in_Sweden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.