Hej,
Jag är total novis och önskar lite fingervisningar från er med mer erfarenhet!
Vi ska sätta in en luft/luftvärmepump på övervåningen i ett hus, den behöver försörja ca 40kvm (två sovrum) med värme. Den ska placeras på golvet.

1) Finns tips på en bra modell? Vi behöver ett budgetalternativ. Jag har kikat på dessa:
Samsung Nordic Wind-Free 35
PANASONIC NZ25VKE
Panasonic CZ25TKE
JULA Luftvärmepump SC-JA2519

2) Vad bör installationskostnad ligga på?

3) Någon som rentav kan rekommendera en installationsfirma i Hässleholmstrakten?

Tusen tack på förhand!

40 m2 är en ganska liten yta. Kanske funkar det med två vanliga elelement. Du får då inte energivinsten från en värmepump men å andra sidan kostar sådana en bråkdel jmf med pumpen.

Hur värms huset upp i dag?

E etompau skrev:
40 m2 är en ganska liten yta. Kanske funkar det med två vanliga elelement. Du får då inte energivinsten från en värmepump men å andra sidan kostar sådana en bråkdel jmf med pumpen.

Hur värms huset upp i dag?
Tack för ditt svar! Vi vill dock göra energivinsten också.

J Josth skrev:
Om den ska placeras lågt som ett element är det andra modeller som gäller. Daikin och Mitsubishi Electric har golvmodeller och säkert också fler. Bäst att köpa med installation så lång garanti ingår. Installationen kan vara strax under ~5000 kr med rot-avdrag. Exempel på modell: [länk]
Tack för ditt tips! :) Känner du möjligtvis till en golvmodell som är billigare än så, eller är det orealistiskt?
Allt gott,

Det är den billigaste jag känner till. Golvmodellerna är något lite dyrare än väggmodellerna generellt. Förmodligen p.g.a. mindre volymer som tillverkas och säljs.

• Gilla
Beate Undén
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.