Tjena!

Vi ska byta ut vår frånluftsvärmepump (IVT 490) och mottar gärna tips.
Vi bor i en 1,5 plansvilla på 140 m2 med vattenburna element (- i dom två badrummen som har elslingor i golvet).

Vi har kikat på Nibe F370 som nu verket heta Nibe F372 då flera av våra grannar har den och är nöjda. Då husen är lika varandra på hela gatan både i storlek och uppbyggnad så känns det ganska logiskt.

Är det en lämpligt alternativ och har någon erfarenhet från Nibe F372 som är en nyare modell än Nibe 370?

Ska man gå upp en storlek så krävs lite mer jobb med att tilläggsisolera läste jag.

Mvh

Stefan

S Steff10 skrev:
Tjena!

Vi bor i en 1,5 plansvilla på 140 m2 med vattenburna element (- i dom två badrummen som har elslingor i golvet).

Vi har kikat på Nibe F370 som nu verket heta Nibe F372 då flera av våra grannar har den och är nöjda. Då husen är lika varandra på hela gatan både i storlek och uppbyggnad så känns det ganska logiskt.

Är det en lämpligt alternativ och har någon erfarenhet från Nibe F372 som är en nyare modell än Nibe 370?

Ska man gå upp en storlek så krävs lite mer jobb med att tilläggsisolera läste jag.

Mvh

Stefan
Vi bor i marklägenhet på 65 kvm. Har en 2 år gammal Nibe F 370. Tycker att den är klen, samt att den är törstig på el. Vid två dushar är varmvattnet ganska slut.

Solhemsgatan Solhemsgatan skrev:
Vi bor i marklägenhet på 65 kvm. Har en 2 år gammal Nibe F 370. Tycker att den är klen, samt att den är törstig på el. Vid två dushar är varmvattnet ganska slut.
Oj det låter ju märkligt.
Den ska ju klara upp till 200 kvm men ska vara optimal för bostäder mellan 120-180 kvm.

S Steff10 skrev:
Oj det låter ju märkligt.
Den ska ju klara upp till 200 kvm men ska vara optimal för bostäder mellan 120-180 kvm.
Vi håller ju dock på med hjälp av hyresvärden att felsöka. Enligt Nibe är värmekurva och inställningar ok. Men nu när det var lite kallare så gick frånluftstempen ner under 16 grader. Då blockeras kompressorn automatiskt och endast elpatronen jobbar. Vilket gjorde att vi ett dygn gjorde av med 49 kvh mot normala 20 Nibe trodde att rören från insugsventilerna var dåligt isolerade. Men dom ligger under all lösull på vinden och borde ju vara välisolerade.

Bosch och IVT är hög SCOP ger effektivare med lägre elförbrukning och har 6 års garanti. Bosch och IVT är snyggare att titta på front och med mitten centrum display än Nibe ovanligt silver lucka på höger sidan och trist att titta på.
Frånluftsvärmepump Bosch Compress 3800i EW eller IVT Vent 402 är likvärdig maskin och IVT ägs av Bosch-koncernen.

• Gilla
Steff10 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
S Steff10 skrev:
Tjena!

Mvh

Stefan
En Nibe S735-4 genererar mycket kallare avluft så isoleringen runt kanalen måste kollas .
I ett 1,5 plans hus kan det bli en stor utmaning att inspektera just detta .
Är det enkelt att inspektera / justera så är det inga problem .
PE 30 räcker men isoleringen får ej vila mot byggnadsdelar , måste vara täta skarvar (åldersbeständig tejp)
Utgång genom yttertaket måste vara isolerad ända ut till utsidan .

En Nibe F372 är ngt bättre än IVT 490 + har ej arktisk kyla i avluften 🙂

• Gilla
Steff10 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
En Nibe S735-4 genererar mycket kallare avluft så isoleringen runt kanalen måste kollas .
PE 30 räcker men isoleringen får ej vila mot byggnadsdelar , måste vara täta skarvar (åldersbeständig tejp)

Vår F 370 står i badrummet. Men den kyler även ner badrummet. Vet inte om det är för att den suger ut varmluften eller om det är kall luft som den blåser tillbaka

Tomture61
Vår F 370 står i badrummet. Men den kyler även ner badrummet. Vet inte om det är för att den suger ut varmluften eller om det är kall luft som den blåser tillbaka
Knepigt 🤔
Har golvvärme i hela nedre plan i huset , FLVP står i tvättstugan men GV är minimalt uppvärmd just där .
Värmen kommer från min FLVP som har en tank på 200 l varmt vatten .
Tvättstugan har även en frånluftsventil i taket , justerbar för rätt flöde .

Knepigt 🤔
Har golvvärme i hela nedre plan i huset , FLVP står i tvättstugan men GV är minimalt uppvärmd just där .
Värmen kommer från min FLVP som har en tank på 200 l varmt vatten .
Tvättstugan har även en frånluftsventil i taket , justerbar för rätt flöde .
Låter bra. Det är ju knepigt med vårt. Vi bor i en hyresrätt med kallhyra. Hyresvärden har ju inte alls brytt sig om att visa eller lära oss hur pumpen funkar. Och vet ju inte själv heller

Tomture61
Låter bra. Det är ju knepigt med vårt. Vi bor i en hyresrätt med kallhyra. Hyresvärden har ju inte alls brytt sig om att visa eller lära oss hur pumpen funkar. Och vet ju inte själv heller
Självstudier 👍
Finns manual digitalt på nätet .
Plus fråga i detta forum , detta när man ej förstår vad det står i manualen .

Självstudier 👍
Finns manual digitalt på nätet .
Plus fråga i detta forum , detta när man ej förstår vad det står i manualen .
Jo, jag har laddat ner och läst manualer

Ja det är inte helt enkelt om man ska få in den större modellen märker jag. Samtidigt vill man inte riskera att vi står där med en för klen pump nu när vi ändå ska byta.
Får nog ta hit en firma som inspekterar på plats.

• Gilla
Solhemsgatan
  • Laddar…
S Steff10 skrev:
Ja det är inte helt enkelt om man ska få in den större modellen märker jag. Samtidigt vill man inte riskera att vi står där med en för klen pump nu när vi ändå ska byta.
Får nog ta hit en firma som inspekterar på plats.
Är det någon som kan rekommendera en firma för att byta ut vår panna i Stockholmsområdet?
Känns som en djungel av företag som erbjuder detta och alla har blandade omdömen.

Det var konstigt att den är "klen" för er. Jag menar, jag har haft en F370 länge och har ett hus på 165 m² med golvvärme. Vi är 2 vuxna idag som bor här, men ett par gånger om året kommer 4 vuxna till under en vecka åt gången och bor här med oss. Vi duschar varje dag och ändå tar inte varmvattnet slut. OK, vi duschar inte alla direkt efter varandra, men "tidsschemat" styrs inte av varmvattentillgången, utan vad som passar var och en bäst. I alla fall, jag kan inte fatta hur ni kan duscha bort 180 liter varmvatten. Kanske har du för lågt ställt temperatur på ditt varmvatten? Jag har 55° och periodisk uppvärmning till 65° varannan vecka. I alla fall, F370 är mer än nog för en normalfamilj. Vi hade en liknande innan också, när våra två barn bodde med oss permanent, innan dem blev vuxna.

• Gilla
Steff10 och 1 till
  • Laddar…
A A_Camera skrev:
Det var konstigt att den är "klen" för er. Jag menar, jag har haft en F370 länge och har ett hus på 165 m² med golvvärme. Vi är 2 vuxna idag som bor här, men ett par gånger om året kommer 4 vuxna till under en vecka åt gången och bor här med oss. Vi duschar varje dag och ändå tar inte varmvattnet slut. OK, vi duschar inte alla direkt efter varandra, men "tidsschemat" styrs inte av varmvattentillgången, utan vad som passar var och en bäst. I alla fall, jag kan inte fatta hur ni kan duscha bort 180 liter varmvatten. Kanske har du för lågt ställt temperatur på ditt varmvatten? Jag har 55° och periodisk uppvärmning till 65° varannan vecka. I alla fall, F370 är mer än nog för en normalfamilj. Vi hade en liknande innan också, när våra två barn bodde med oss permanent, innan dem blev vuxna.
Nä något är fel här. Går och väntar. Hyresvärden har lovat skicka hit en tekniker.
Men det var en vecka sedan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.