Fastnat för ett bord likt detta (bild). Tänkte att det kan vara kul projekt.

Förstått att stommen lämpligen görs av massiv ekskiva med frästa spår. Tänkt köpa en fräs för att lära mig.

Men hur föreslår ni att man skall få till de rundade hörnen? Om man sätter ihop tex 30mm ekskiva till en stomme, räcker ju inte ”materialet” för att få till en fin radie.

Sätta en extra ”stolpe” av ekskiva bakom i hörnet och fräsa till det med?

Andra idéer?

Några helt andra ideer för att få detta utseendet av bord?

• Modernt ribbat soffbord i ek med rundade hörn och dekorativ flaska samt vaser på ovansidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1-stavs karosseripanel kanske kunde funka att använda till stommen?

//S

Kollade på 1-stav karroseripanel ek, det går på 2500kr/m2 och jag behöver 1m2per bord (2 skall bygggas), blev väldigt dyrt. :-/

tanken var att köpa någon gammal ekskiva på blocket eller så för ett par 100ingar och försöka fräsa spår. Men jag får inte ihop det hur jag skall få till de rundade hörnen… ? Hjälp! :-)

Om du sågar bitar från skivan med 10-20grader och lämplig bredd och sen limmar ihop +hyvlar/slipar kan du få ett liknande utseende. Men annars är nog svaret att det går, men inte särskilt billigt.

Böjbar mdf i botten som man fäster stavar/tunna lister på borde kunna ge ett liknande resultat. Kanske inte lika snyggt och genomarbetat som med karosseripanel men en billigare variant.

Sjukt svårt med vinklar annars om man ska såga från skiva.

//S

S Steverino skrev:
Sjukt svårt med vinklar annars om man ska såga från skiva.
Inte särskilt svårt skulle jag säga. Men tidskrävande. Man får ta sig tid att mäta upp allt noggrant och sen såga där man tänkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.