Hej allihop!

Jag, min sambo och 2 åriga barn står nu inför vår första vinter i vårt nyinköpta radhus från 1957 med självdrag, och skulle verkligen behöva lite råd kring hur jag bäst kan optimera uppvärmningen utan att spränga banken. Huset är byggt i suterräng med tre våningar: på bottenvåningen har vi kök, matsal, pannrum och ett litet badrum, på mellanplanet vardagsrum/allrum, och på översta plan sovrum och ett badrum.

Uppvärmningen sker via vattenburna radiatorer i varje rum, med varmvatten från en elvattenpanna (Nibe EVC 13) i pannrummet. Utöver det har vi en luftvärmepump (MSZ-FD25VA, cirka 12-15 år gammal) som når alla rum från mellanplanet och uppåt när dörrarna är öppna.

Eftersom detta är min första vinter med huset undrar jag om ni har några tips kring hur jag bäst ska ställa in och kombinera dessa system för att få effektiv uppvärmning utan att energikostnaderna skenar iväg. Här är lite mer detaljer om min situation:

• Jag har äldre MMA Evosense-termostater som jag behövt knacka igång då de hade fastnat. Inte helt säker på vad för skillnad de gör men läste att man skulle göra det. Finns de värde i att byta ut dem för bättre prestanda?
  • Efter luftning av systemet har jag ökat trycket till 1.2 bar för att få vattnet att nå det sista elementet, men är det något mer jag bör tänka på för att få optimalt flöde?
  • Hur bör jag använda luftvärmepumpen? Bör den vara på 24/7? Vilka inställningar (t.ex. temperatur på 21–22 grader) är mest energieffektiva?
  • Påverkar luftvärmepumpens användning elvattenpannan? Kommer radiatorerna automatiskt att strypas om termostaterna stänger av när pumpen värmer rummen?
  • Finns det några specifika inställningar på min Nibe EVC 13 som jag borde kika på för att optimera värmen?
  • Finns de något annat jag troligen inte har tänkt på då jag är nybliven radhusägare?
Jag letar efter "low hanging fruits" när det gäller energibesparingar, så alla tips och tricks uppskattas verkligen!

Manual för elpanna: https://www.nibe.eu/assets/documents/23739/331681-4.pdf
Manual för luft luftvärmepump: https://vpkollen.se/uploaded/manualer/Mitsubishi/FD25-35-manual-pp.pdf

Bilder på aktuella inställningar på pannan. Vid tagning så är de 21.8 grader i köket 20,8 i mellanvåningen och cirka 21.5 på övervåningen. Kan tillägga att huset är i söderläge och tegel, då de var fint väder idag så värmer de såklart upp huset då de annars är cirka 10-12 grader ute.

Tack på förhand!

• Nibe elvattenpanna med temperatur och tryckmätare för uppvärmningssystem i radhus från 1957. Visar inställningar och röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel på Nibe EVC 13 elvattenpanna med rattar och digitalt ur för temperaturinställning, tidsprogram och dag/natt-läge.
    Skapa konto
  • Diagram över elförbrukning i kWh för oktober 2024 i radhus, visar stigande användning de första dagarna.
    Skapa konto
Den panna är en vanlig vattenkokare som värmer huset drekt efter utetempen, allt eftersom tempen ute sjunker så kopplar den in fler steg på elpatronen, går inte att göra något, bara gilla läget. Det med att ha en kurva 10 är lite högt, ställ ner till 8 och finjustering överts till noll, till att börja med. Sen kan du prova dig fram vad som är bäst. Du har en Luftvärmepump som ger värme och då kan du finjustera lite. Varje streck är 1 grad på vattentempen ut till huset. De blir att se vaf som händer, luftisen ska gå mest och ge vad den ger.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den panna är en vanlig vattenkokare som värmer huset drekt efter utetempen, allt eftersom tempen ute sjunker så kopplar den in fler steg på elpatronen, går inte att göra något, bara gilla läget. Det med att ha en kurva 10 är lite högt, ställ ner till 8 och finjustering överts till noll, till att börja med. Sen kan du prova dig fram vad som är bäst. Du har en Luftvärmepump som ger värme och då kan du finjustera lite. Varje streck är 1 grad på vattentempen ut till huset. De blir att se vaf som händer, luftisen ska gå mest och ge vad den ger.
Okey så de har inget med radiatorerna att göra då vilken temperatur som kokas upp så att säga, de är bara utetemperaturen styr? Dvs jag kan låta alla radiatorer stå helt öppna/max utan att de spelar någon roll?

Redigerat:
Attitudeswe
Stäng av alla element förutom dom på bottenvån (iaf tills det blir -10 ute).

Gör en ordentlig rengöring av LLVP innedel. Två skruvar i nerekant och sen klämmer man i ovankant för att komma åt hela värmeväxlaren och fläkttrumman. Är den rätt installerad kan man köra diskmedel och en massa vatten (efter att man dammsugit)

Kör LLVP på så hög fläkt du står ut med. Automatisera att det bli maxfläkt när ni ej är hemma (låst och larmat om man har APai mot dessa). En sensibo sky kostar nån hundring så att du kan automatisera LLVPn.

Planera för att byta mot en LVVP. Ger bättre komfort än LLVP och bör gå att räkna hem på 6-8år om du har elpanna.

L Lokso skrev:
Okey så de har inget med radiatorerna att göra då vilken temperatur som kokas upp så att säga, de är bara utetemperaturen styr? Dvs jag kan låta alla radiatorer stå helt öppna/max utan att de spelar någon roll?
Du behöver en viss temp i varje rum för att det ska kännas bra. Med alla termostater öppna och injustering så det kallaste rummet/en blir lagom varma. är det då för varmt någonstans så ställer du ner termostaten i det rummet. När du ändrat termostater så kan det ta något dygn innan skillnaden märks. Luft ska gå så mycket som möjligt, är den billigaste energin och värmer, kan den värma upp till bra temp kommer termosterna att strypa så elementen får mindre värme.

MMA Evosense är senaste termostatmodellen från MMA och den har inte funnits i så många år alls. Menar du verkligen att har Evosense?? Termostater håller oftast 20-30 år innan de behöver bytas ut.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.