Jag har ett cirka 50 kvm stort kallgarage med plåttak från 1973. Taket är helt slut och jag planerar att byta ut det i år.
Jag undrar om någon här kan hjälpa mig identifiera vilken typ av plåt det rör sig om?
Borde jag ersätta det med samma typ, eller är det ett bra tillfälle att byta till ett annat ytskikt?
Jag har sett att flera grannar har valt att lägga takpapp i stället. Finns det några tydliga fördelar med det, utöver ett lägre pris? Är det till exempel mycket enklare att montera själv?
Tacksam för alla tips och erfarenheter!
Jag undrar om någon här kan hjälpa mig identifiera vilken typ av plåt det rör sig om?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde jag ersätta det med samma typ, eller är det ett bra tillfälle att byta till ett annat ytskikt?
Jag har sett att flera grannar har valt att lägga takpapp i stället. Finns det några tydliga fördelar med det, utöver ett lägre pris? Är det till exempel mycket enklare att montera själv?
Tacksam för alla tips och erfarenheter!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som vanlig galvad TRP-plåt. Den är inte svår att lägga själv så jag vet inte om det är någon anledning att lägga något annat om du är nöjd med utseendet.
Papp går ju också rätt lätt att lägga och kanske är billigare, det får du nog kolla upp.
Sen kanske det låter mindre med regn på pappen än på plåten.
Papp går ju också rätt lätt att lägga och kanske är billigare, det får du nog kolla upp.
Sen kanske det låter mindre med regn på pappen än på plåten.
Läcker taket / är det skadat på något vis?
Äldre takplåt brukar ofta vara väl så bra galvaniserad som nyare samt ofta tillverkad i lite tjockare material.
Föräldrarnas uthus har ett äldre trp plåttak från 70-talet som snart tappat det mesta av sin svarta färg, men finns ingen rost eller liknande vad jag kunnat se. Vet att färgen tenderade släppa ganska tidigt på många trp-tak men det var någon form av målningsbekymmer.
(Fanns nog även en del trp av aluminium, men den tror jag inte var lika vanlig som varianten av galvad stålplåt)
Mvh
Äldre takplåt brukar ofta vara väl så bra galvaniserad som nyare samt ofta tillverkad i lite tjockare material.
Föräldrarnas uthus har ett äldre trp plåttak från 70-talet som snart tappat det mesta av sin svarta färg, men finns ingen rost eller liknande vad jag kunnat se. Vet att färgen tenderade släppa ganska tidigt på många trp-tak men det var någon form av målningsbekymmer.
(Fanns nog även en del trp av aluminium, men den tror jag inte var lika vanlig som varianten av galvad stålplåt)
Mvh
Helt slut. Plåten har dragit sig vid flera skruvhuvuden, flera plåtar ligger kvar bara för att jag lagt betongplattor på dem så de inte blåser bort. Jag har varit uppe och tätat med klegg så det är inga aktiva läckage men skadan är ett faktum. Innertaket var förstört redan när vi köpte huset.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på fir i Stockholm för byte till ny Luft/Vatten värmepump
Värme allmänt -
Tips på firma i Halmstad för byte tak/fasad
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Tips på Företag inför takbyte i vår.
Tak & Vind -
Tips på hantverkare för trappbyte i Stockholmsområdet
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Tips på spikpistol inför panelbyte