18 063 läst ·
46 svar
18k läst
46 svar
Tips för att tapetsera trasig tapet!
Hej, någon del av tapeten är gömd bakom en bokhylla, dock är det våden jag ska byta ut helt.Karlia skrev:
Du behöver inte berätta för köpare, det kommer att synas så det kan inte räknas som dolt fel.
Har du tittat på Youtube hur man tapetserar? Det kanske är lättare med instruktionsfilm än med den hjälpen du fått här? Jag tapetserade med pappa när jag växte upp, bästa sättet att lära sig. Men nu för tiden finns ju Youtube - själv lärde jag mig hur man byter olja på bilen där![]()
Jag hittade denna:
som verkar vara precis det jag letar efter, han tapetserar om en del av en våd och börjar med att limma först men limmar ''över'' den kvarvarande tapeten för att försäkra sig om att det är rätt mönster, sen skär han och river av tapetet under, och iom att han redan limmat tapeten så att det är klibbigt så sätter sig tapeten direkt på samma ställe.
Tipset du fått tidigare att riva tapeten är det enda som fungerar bra. Gäller att riva så att kanterna blir jättetunna, dvs att du river bort så att du får maximalt med ”ytan av tapeten” kvar längs kanten, dvs det skall vara flortunn flera millimeter in från kanten.
Har på mycket lim och ”masserar” fast kanterna som papiermache på gamla tapeten. Torka bort överflödigt lim med en fuktig trasa. Då blir resultatet oftast ganska bra.
Har på mycket lim och ”masserar” fast kanterna som papiermache på gamla tapeten. Torka bort överflödigt lim med en fuktig trasa. Då blir resultatet oftast ganska bra.
Tror du det funkar om jag gör så på eluttaget jag skickat på bilden ovan? Behöver jag spackla innan för detta?GoC skrev:
Tipset du fått tidigare att riva tapeten är det enda som fungerar bra. Gäller att riva så att kanterna blir jättetunna, dvs att du river bort så att du får maximalt med ”ytan av tapeten” kvar längs kanten, dvs det skall vara flortunn flera millimeter in från kanten.
Riv först bort gammal tapet så du får en mjuk kant på gamla tapeten. Du river försiktigt tapeten på väggen, ta tag och riv uppåt mot taket så att tapetens papper blir kvar på väggen men ytan riva bort. Alternativt tar ett sandpapper och slipar försiktigt så det blir en mjuk kant mellan vägg och tapet. viktigast är att inte ha skarpa kanter, då syns det väldigt väl.F Friduva skrev:
Bäst blir det ju om du spacklat så att det är helt slätt under men annars slipa så att det inte är några skarpa kanter bara. Sedan river du änden så den blir tunn som ett rakblad. Toapapperstunn eller bättre. Bara att prova tills det blir bra.
I en brf bestämmer du ju helt själv hur dina väggar ser ut såklart.
I en brf bestämmer du ju helt själv hur dina väggar ser ut såklart.
jag förstår hur du menar, tack. problemet är dock att tapeten är något ''mönstrat'' som du ser på bilden, med skum som sticker ut. jag ska dock försöka din metod först innan jag testar något annatGoC skrev:
Riv först bort gammal tapet så du får en mjuk kant på gamla tapeten. Du river försiktigt tapeten på väggen, ta tag och riv uppåt mot taket så att tapetens papper blir kvar på väggen men ytan riva bort. Alternativt tar ett sandpapper och slipar försiktigt så det blir en mjuk kant mellan vägg och tapet. viktigast är att inte ha skarpa kanter, då syns det väldigt väl.
Ja jag ser nu när jag zoomar in att det är en vinyl/strukturtapet. Då funkar det inte att riva.F Friduva skrev:
Skär till en tapetbit som täcker mer än skadan.
Passa in så att ”mönstret” passar. Tejpa fast biten med maskeringstejp när den är inpassad.
Ta ett rakblad och skör genom båda tapetlagren. Ta bort tapetbiten du tejpat fast. Riv bort tapeten på väggen och limma fast biten du tagit loss. Då skall det passa exakt och skarven blir nästan osynlig.
Dvs med en vinyl/strukturtapet behöver du ha raka/skarpa kanter.
Tipset med att riva fungerar bara på papperstapeter.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Självklart så klipper du till biten så den passar exakt mot vägguttaget innan du tejpar den på väggen och skär till den så den passar.
Du skall heller inte slipa med sandpapper. Se bara till att få bort all gammal tapet på väggen där den nya biten skall limmas.
Du skall heller inte slipa med sandpapper. Se bara till att få bort all gammal tapet på väggen där den nya biten skall limmas.
Du kan ta en bit av den nya tapeten, sätta den över den gamla (med lim eller tejp), och sen skära med vass mattkniv genom båda lagren. Ta bort den nya lappen och lägg åt sidan. Pilla bort biten av den gamla tapeten, och placera den nya lappen i dess ställe. Torka av med blöt trasa så inget lim syns på utsidan.
Du kommer få en rand där du skurit, men eftersom lagningen är infälld i samma "höjd" som befintlig tapet så syns det inte lika mycket. Eftersom både "hålet" och lappen har exakt samma mått så passar dom också.
Om den gamla tapeten sitter rejält kan du blötlägga eller ånga biten som ska bort innan du placerar dit biten av den nya tapeten. Börja bara inte strula när du väl skurit, utan: Skär, ta bort den gamla tapetlappen, dit med nya lappen.
Edit: äh, lagom seg jag var då. Jaja, det är iaf samma förfarande som GoC nämner.
Du kommer få en rand där du skurit, men eftersom lagningen är infälld i samma "höjd" som befintlig tapet så syns det inte lika mycket. Eftersom både "hålet" och lappen har exakt samma mått så passar dom också.
Om den gamla tapeten sitter rejält kan du blötlägga eller ånga biten som ska bort innan du placerar dit biten av den nya tapeten. Börja bara inte strula när du väl skurit, utan: Skär, ta bort den gamla tapetlappen, dit med nya lappen.
Edit: äh, lagom seg jag var då. Jaja, det är iaf samma förfarande som GoC nämner.
Tack så mycket! Ska testa imorgon, se hur det går. Funkar vanligt tapetlim?GoC skrev:
Ja jag ser nu när jag zoomar in att det är en vinyl/strukturtapet. Då funkar det inte att riva.
Skär till en tapetbit som täcker mer än skadan.
Passa in så att ”mönstret” passar. Tejpa fast biten med maskeringstejp när den är inpassad.
Ta ett rakblad och skör genom båda tapetlagren. Ta bort tapetbiten du tejpat fast. Riv bort tapeten på väggen och limma fast biten du tagit loss. Då skall det passa exakt och skarven blir nästan osynlig.
Dvs med en vinyl/strukturtapet behöver du ha raka/skarpa kanter.
Tipset med att riva fungerar bara på papperstapeter.