B
Hej,

Jag har läst allt (tror jag) om att hitta första jacket men behöver mer tips.
I huset jag bor i nu, det är ett egnahemshus från 1944, finns minst 8 tele-uttag. Jag grejar inte att hitta vilket det är som är "först".
Behöver jag månne gräva för att hitta inkommande kablar? Jag har demonterat en del av uttagen och de flesta verkar ha ingående kablar & utgående. Jag har testat med en telia-sticka för att hitta första jacket men jag får kopplingston överallt.

Jag har haft Telia ADSL 6-8 mbit i ett halvår (sen vi flyttade hit) och det har fungerat fint. När vi nu sen skaffade telia digital-tv (vi har kvar den gamla telefonen eftersom vi har larm från Trygga Hem) så visar det sig att TVn hackar & brebandet segar rejält trådlöst när TVn är igång. Skulle telefonen ringa så stannar TVn i 2 minuter innan den startar igen. Vi har TV överföringen från det trådlösa SMART modemet kopplad till RUCKUS Mediaflex trådlöst anslutet till mottagare vid den inspelningsbara digitalboxen.
Jag tror (och Telia har sagt) att det första jag ska undersöka är om jag har kopplat i första jacket..

Hjälp! :-)

Johan

Du har ingen dosa som innehåller någon annan typ av sladd?
Nu är mitt hus ganska mycket yngre men här var det draget lösa sladdar i alla rör utom i ett där en mystiskt svart kabel levererade fyra trådar som skilde sig i tjocklek och färgsättning från resten. Sen var det en hel massa kartläggande över vilken dosa som hade förbindelse med vilken genom att rycka lite försiktigt i trådarna.

För att slippa leta efter "första jacken", valde jag ett jack där jag först anslöt pluggen för ADSL, sedan den fasta telefonens jack utanpå, och till sist den trådlösa telefonen.
Det är alltså inte så viktigt att det är första jacken. Det viktiga är att ingen telefon ligger före modemet.

När det sedan gäller att köra TV över en telefonledning har jag mina tvivel på hur bra det är. Verkar vara ett stickspår i utvecklingen. Det säger sig själv att det blir segt på ADSL om man samtidigt kör TV på linjen. Bor du sedan ett stycke från telefoncentralen då ....

Jag testade TV via bredband från Telia för ett år sedan. Laggade fruktansvärt. Jag antar att det var många tonåringar i kvarteret som tankade fett samtidigt.
Fruktansvärt enerverande var det och det sammanföll alltid med någon spännande film.

Om man vänder på det hela, hade du en installatör som kopplade in larmet så ligger det väl i deras åtagande att försäkra sig om att det är det första jacket de kopplat larmet till? Vart går den kabeln?

TV trafiken är separerad från datatrafiken i Telias ända och De har bandbredd så det räcker för TV. Mer troligt är att det var överhörning i kopparkabeln mellan stationer och abbonenter som vålade störningar.

Sen tillbaka till problemet. I jobbiga fall så brukar jag lossa utgående trådar på alla jack. Nu ska det bara finnas ett kvar med spänning i. Finns det fler så finns det en kopplingspunkt till någonstans som måste hittas

B
Larmet är inkopplat av tekniker men de kollade bara att de fick kontakt med centralen.. Jag tror att det kanske inte är rätt ändå. Imorgon har vi barnvakt så då ska vi reda ut det här. Återkommer med hur det var, tack så länge!

Mer troligt är att det var överhörning i kopparkabeln mellan stationer och abbonenter som vålade störningar.
Precis. Jag har ett exempel från ett 8 Mbit/s ADSL abonnemang. Klockan 15 kunde jag mäta upp ca 6 Mbit/s medan jag t ex klockan 19 endast fick ut 3-4 Mbit/s. Uppmätt vid flera tillfällen. Det blev sämre med åren. För 5-6 år sedan var hastigheten OK hela dygnet.
Allt tyder på just överhörning i den ca 3 km långa telefonkabeln. Inte alls förvånande. Kabeln är tillverkad för att köra telefoni inom frekvensområdet 300-4000 Hz.

Jag bad Telia vid två tillfällen byta paren som går från huset till telestationen, men det ville de inte. Telia har nu förlorat en kund. Både telefoni och data tas nu från comhem. Högre hastighet på data, 100/10 Mbit/s samt 145:- lägre pris, per månad.

Redigerat:
B
Tjena,

Hmm nu har jag och svärfar demonterat alla jack och vi hittar bara ett enda jack som har kablar kopplade, en in och en ut.. När vi kopplar ur dessa så tappar vi telefon i tvättstugan men det fungerar fortfarande bra i de andra rummen..

Kan det vara så att det finns en switch eller split dold någonstans alltså där kabel är dragen direkt till alla jack? Jag hittar inte inkommande kabel. Tips?
I vissa jack är alla fyra kablarna inkopplade, i vissa är det bara 2.. Vad kan det bero på?

Jag har inte varit uppe på vinden ännu, det är lite för kallt :-)

Mvh Johan

Redigerat:
Om huset är gammalt så är det troligt att det fått telefon via luftledning en gång i tiden, då kan det finnas skarvar på vinden.

Om det är lite nyare så kan det finnas en infälld dosa i källaren.
Nånstans däremellan så leta efter en utanpåliggande liten grå box i källare och biutrymmen.

Eller helt enkelt gör som mats_o rekommenderar: koppla bort utgående på alla jack. På det eller de jack som fortfarande har signal försöker du klura ut vilket håll rören går.

B
Problemet är att det inte finns något utgående att koppla ur, det var bara på ett ställe och där hjälpte det inte..

Det blir nog till att kolla vinden, ger det inget får vi ringa Telia.

Ring inte till Telia, det är du som äger kablarna inne i huset och att ta dit Relacom för att reda i det blir dyrt. Bättre att du anlitar en lokal elektriker.

Med allt som ingår är det ju billigt, men jag ser inget i deras lista om att:
*Krypa runt bland spånet på vinden
*Byta ut gamla tvåtrådskablar mot fyrtrådiga för att göra om parallellkoppling till seriekoppling
*Koppla om så att första jacket kommer dit man vill ha modemet

Kan mycke väl vara så att det ligger en dold delning i huset då många inte ville ha seriekopplat då man kunde slippa det i slutet på 80 talet då det i samma veva sanerades mycke luftledning (va med själv i vissa delar). Ville då kunde ha det parralet gjordes det många konstiga lösningar för att få fram telefon till alla gamla jack utan att spika ny tråd över hela huset fram och åter. Var i Stockolm håller du hus kanske en av mina gamla synder. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.