Hej!

Jag behöver tips på hur jag kan förstärka eller stabilisera ett ostadigt balkongräcke.
Räcket är cirka 8 meter långt och är i dagsläget endast förankrat i nederdelen (se bifogad bild).
När man står i mitten och lutar sig mot det så gungar det ganska rejält.

Den översta brädan är inte i bästa skick, men även om den vore det så känns det som att längden på räcket kräver någon form av extra stöd, kanske i mitten?
(Som balkongen ovanför, där sitter den förankrad i en skiljevägg, men detta alternativet finns ju tyvärr inte på den nedre balkongen.)

Har någon erfarenhet av liknande eller bra idéer på hur man kan stabilisera upp det själv?
Alla tips tas tacksamt emot!

• Ostadigt balkongräcke förankrat i nederdelen, cirka 8 meter långt. Översta brädan i dåligt skick. Bild visar räcket och dess nuvarande konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
En stolpe som fästes i balkongen ovanför? Som man sen fäster ditt räcke i

C
E Eistam skrev:
bra idéer på hur man kan stabilisera upp det själv?
Hur ser infästningen i nederkanten av stolparna ut?
Det blir ju ett avsevärt vridmoment där om man lutar sig mot räcket, så viktigt att denna infästning är rejält vridstyv.

Problemet kanske redan löst, men jag tänker att det blir olika beroende på vad det är som är svajigt. Är det räcket som inte är styvt nog så att det böjs utåt? Eller är det brädan som infästningen sitter i som rör sig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.