Mikael_L
Finns det bra saker att göra och tänka på ifall man ska få en katt hem.

Och då undrar jag inte bara över 12-13v kattungar, utan även lite äldre katter.

Själv tror jag att det är bra att på något vis skämma bort dom rejält första tiden, så då tycker det nya stället är toppen, men jag vet ärligt talat inte.
Och det finns säkert en massa andra bra tips.

Se till att det finns någonstans att vässa klorna. Och någonstans att bajsa. Vattnet skall stå långt ifrån kattlådan.

Och köp en laserpekare.

• Gilla
Fred vom Jupiter och 3 till
  • Laddar…
Har inte träffat någon katt som inte älskar blötmat.

Leksaker.

Några krypin där katten kan vara ifred samtidigt som katten kan ha koll.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Att få med några saker som katten hade på förra stället borde vara bra, dvs känner igen föremålet och lukten.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Mikael_L
Som ni kanske förstår så är det en kommande händelse här i huset, ja om en timme, typ ..

Se till att ge katten kärlek och utrymme. Det är ju väl känt att katter är egensinniga så få katten att lita på att ni är goda människor. Din favoritplats i soffan tillhör nu katten. Sen kommer katten troligtvis försöka smita de första veckorna.

Och muta med god mat, funkar alltid ;)
Burk med kattmat märkt Gourmet Gold med laxsmak och en vit katt på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
j.erkers
Låt katten vara ifred. Den vill utforska sitt nya hem och kommer till er när den vill. Låt det finnas leksaker framme men jaga inte runt katten med laserpekare och andra leksaker förrän den själv vill.

Låda - mat - vatten - klösställen - gömställen - leksaker tillgodogör kattens behov.

Vår första katt älskade att leka med sugrör (!) och vår andra (nuvarande) älskar hårsnoddar så leksaker behöver inte vara varken dyra eller komplicerade.

Lycka till med katten!

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bra tips om att introducera utomhusvistelse då?

Jag förstår att katten bör vara inomhus en period och etablera sig ordentligt i sitt nya hem, men sen då ...
Och hur länge ...

(Jag har haft katt förut, men dels var det länge sen och dels kom de som kattungar inte nästan året gamla.)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra tips om att introducera utomhusvistelse då?

Jag förstår att katten bör vara inomhus en period och etablera sig ordentligt i sitt nya hem, men sen då ...
Och hur länge ...

(Jag har haft katt förut, men dels var det länge sen och dels kom de som kattungar inte nästan året gamla.)
Om katten, som vad jag förstår redan har anlänt, visar tecken på stress som endast verkar bero på nytt hem och inte att den blir störd eller liknande, finns det doftgivare som sprider en doft som katter blir lugna av (samma doft som en katta avger när hon har ungar). Det funkar även på äldre katter och finns på djuraffären men förhoppningsvis är nya katten redan ifärd med att upptäcka sitt nya hem.

Här, där jag bor är det många som går ut i koppel med ny katt den första tiden men en äldre katt som inte är van vid sele blir nog stressad av det. Mitt tips är att när katten verkar vana vid er och sitt nya hem går ni ut tillsammans. Katter har inte så bra lokalsinne som många tror och kan behöva en följeslagare i början.
Lycka till!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hemmakatten
Ett par-tre veckors inomhusvistelse. Öppna sedan dörren en dag när vädret inte är på topp, gärna lite mulet och regnigt. Då blir nog katten inte ute så länge.

En katt vi tog hem blev galen att vara inne så länge. Det var en ung, van utekatt. Det var bara att släppa ut den och hoppas på det bästa. Den kom tillbaka och blev en kär katt i många år.

2004-5 flyttade vi tre ggr pga husbygge. Katterna, tre stycken, hade förvånansvärt lätt att förstå var deras nya hem var och försvann aldrig.

Det finns två olika typer av katter har jag läst. En typ som är familjebunden och håller sig till familjen. Och en typ som är mer bunden till huset och området. Den senare typen kan vara svår att flytta.

Blötmat är förstås alltid gott, risken är att du får fortsätta med det...;)

Lycka till!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi släppte ut vår kattunge, på en 4mån, korta stunder. Efterhand så ökade utevistelsen av sig självt. Nu är katten 5mån och kan vara ute alltifrån 15min till 3h. Han håller sig mestadels på och runt vår tomt (vad vi vet). Nu är han dock inne pga kastrering för en vecka sedan.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
ullberg
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som ni kanske förstår så är det en kommande händelse här i huset, ja om en timme, typ ..
Pics or it didn’t happen...

För oss har det räckt att vi har ett hus, ”våra” katter har flyttat in utan att vi bad om det och verkar numer inte ha några planer på att flytta tillbaka (och en tidigare ägare har numer dessutom flyttat härifrån)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ett par-tre veckors inomhusvistelse. Öppna sedan dörren en dag när vädret inte är på topp, gärna lite mulet och regnigt. Då blir nog katten inte ute så länge.

En katt vi tog hem blev galen att vara inne så länge. Det var en ung, van utekatt. Det var bara att släppa ut den och hoppas på det bästa. Den kom tillbaka och blev en kär katt i många år.

2004-5 flyttade vi tre ggr pga husbygge. Katterna, tre stycken, hade förvånansvärt lätt att förstå var deras nya hem var och försvann alltid.

Det finns två olika typer av katter har jag läst. En typ som är familjebunden och håller sig till familjen. Och en typ som är mer bunden till huset och området. Den senare typen kan vara svår att flytta.

Blötmat är förstås alltid gott, risken är att du får fortsätta med det...

Lycka till!
Blötmat någon gång per dag är bra. Katter är inte alltid så bra på att dricka och får därför lätt urinsten. För honkatter är det sällan ett problem eftersom deras urinledare är så bred att de kan kissa ut kristallerna, men för hankatter är detta ett problem. Blötmaten bidrar till mer vätska helt enkelt. Jag häller dessutom på lite extra vatten i blötmaten när jag ställer fram den. Vår katt får blötmat på morgonen när vi går morgonpromenad med hundarna så har han något att göra när han är ensam. Devon rex gillar inte att vara ensamma någon längre stund.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
ullberg ullberg skrev:
Pics or it didn’t happen...
Det blev ingen bra bild, blixten gör sig inte så bra i kattögon, men det får bli denna första bild ändå.
Han är fortfarande lite småstressad och går och undersöker alla vrår och skrymslen och ligger och tar det lugnt bara korta stunder, så jag stressar inte på med en massa bilder och sånt också.
Grå katt med lysande ögon framför teckningar av katter, suddig bild på grund av blixt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Fräs och bit den i örat, det är viktigt att befästa ledarskap direkt!

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Christoffer85 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.