Städningen är ett gissel, och med två småbarn är det svårt att hitta tid för att hålla dammråttorna på avstånd. Och sen är det tråkigt också. Avsaknad av städning är dock snäppet värre, så jag funderar på hur vardagsstädningen kan effektiviseras - och jag vill ha dina bästa husmors/husfarstips.

Har du någon favoritkemikalie som gör skinande rent med minimal arbetsinsats?
Har du någon favoritmaskin/favoritredskap som underlättar arbetet?
Vad är skillnaden mellan en modern dammsugare (Electrolux Ultra One) och vår 12 år gamla vrålande maskin?
Tips för att

Tills vidare kan jag bjuda på mina tips:

• WC-tabletter! Släng i toan och låt verka en timme, skrubba ur med toaborsten. Kröken blir fri från alla kalkavlagringar.
  • Lång duschslang i badrummet. Gör det lättare att spola rent.
  • Diskmedel i sprayflaska är suveränt för att spruta på köksbordet och sedan torka bort spill och fläckar.
  • Diskmaskinsrengöring finns i tablettform. Körs kvartalsvis eller liknande.

Jag skaffade för ett tag sedan en robotdammsugare som jag tycker funkar fantastiskt bra.
Skön känsla att trycka på en knapp, gå ut och meka lite med någon bil och sedan komma in och det är nystädat. :)

Jag har dock släta golv utan nämnvärda trösklar och har heller inga mattor någonstans.
Enda kompletteringen som behövs är att jag tar en laddbar dammsugare till sista centimetrarna i hörnen någon gång ibland.

Ja, RUT är ju förslag nr 1.
Centraldammsugare med sugluckor under köksskåpen.

Glass Foam, som är en skummande sprej, prylarna blir som nya, sprillans nya.
Men om det går att få tag på för en privatperson, och om det fortfarande finns. Vet ej. Köpte ett gäng via en arbetsgivare för många år sedan. Står "endast för yrkesmässigt bruk" på burken ;)

Min favorit är microfibermoppen.
Med den drar jag över golven från sovrummen ut i hallen och samlar ihop 4 barns prylar i en stor fin hög. Sopor, grus, leksaker, smutstvätt, katt och hundhår... sen hojtar jag på ungarna och de kommer med ett par leksaksbackar och sen börjar vi plocka.
Ett par plockar leksaker. Någon plockar stora sopor (trasiga böcker, pappersklipp osv. Någon plockar smutstvätt (oftast jag)
Sen tar jag sopborste och skyffel och tar upp resten.
Sen är det fritt fram att skura av mina massiva trägolv med såpa.

Mikrofiber trasa av bra kvalite (inte 3 för 30 på coop). Helt underbart att polera upp spegeln, krom i badrum eller kök utan tillsatt vätska (eller kanske någon droppe vatten om du måste) i många fall bättre på få bort fettfläckar än kem och borstar/svampar osv tom. när den är torr! Fungerar blöt också såklart. Men i torra formatet är den underbar för den suger åt sig smutsen :D

Enda nackdelen, tvättas (utan sköljmedel!) i 90, utan andra plagg och sen gärna torktumlas.

Eftersom gumman klipper hår så ville hon ha en "hårskrapa", det är en liknade gummiskrapa i badrum. Denna är helt underbar att dra av golven med när inte damsugaren orkar komma fram ;) Ska tillägga att den vanliga gummiskrapan inte funkar inärheten så bra som hårskrapan.

Och var får "man" då tag på en sådan skrapa? Ja gumman har släkt som har salong, så hon köpte sin den vägen. (Den var svindyr, men värd vart enda öre)

Finns på Swedol

Regelbundenhet! det är nog det bästa sättet att alltid hålla efter.

Jag har en Roomba Scheduler men den har tyvärr strulat en massa, just nu ligger den i verkstan eftersom något har lossnat. Men när den fungerar är den hyfsat OK. Det krävs dock att golvet är hyfsat plockat och att det inte ligger drivor av kablar, och ibland fastnar den på vår tjocka matta. Dessutom har vi olika nivåer i huset, så den fixar bara de skitigaste områdena (hall, kök och vardagrum) vilket iofst är rätt bra.

ICAs dyraste microfiberdukar är inköpta!

För vår del som jobbar heltid plus övertid och har 3 småbarn (1år, 2 år respektive 4 år gamla) så är det just regelbundenhet som fungerar bäst. Vi är lite pedanter (extremt mycket tycker släkt o vänner) men våra barn har lärt sig att 2-3 ggr/dag så plockar de undan de leksaker som åkt fram och alltid vid läggdags så ska allt in sorterat i plastlådor som ställs i ett bestå skåp med dörrar så man slipper se massa småplotter. Så får ni med er barnen så att det är undanplockat är det lättare att städa.

Vi dammsuger 2-3 ggr/vecka och moppar 1-2 ggr/vecka. Alla måltider äts vid matbordet och där finns en electrolux ergorapido som används för att snabbt dammsuga upp smulor mm. Funkar självklart lika bra med en sop men skönt med en pryl som står framme. Plus att man får ha disciplin att alltid torka o städa undan direkt efter måltid, matlagning/bakning eller annat söl. Så blir det inte intorkat, bortglömt eller att man hinner bli bekväm så man inte orkar

1. Skicka ut resten av familjen.
  2. Slå på stereon med den hårdaste club-musik du har
  3. Vrid upp volymen ordentligt
  4. Städa

;)

AXS
Släng prylar!
Gäller att ha så få saker som möjligt, då går det snabbare.

Plastbackar, erorapido, regelbundhet funkar här. Och att ha minst 2 besök hos sig i veckan, för då "måste" det vara lite fint.

Sen brukar jag tömma allt i hela lägenheten(Ett rum i taget) en gång per år och skåp 1 gång extra per år.
Men nu är det reducerat bra också, totalt 10m3 flyttskåp i senaste flytten. 2 personer.

Mikrofibermopp är sjukt smidigt om man inte vill ha det kliniskt rent hela tiden, men "ta det värsta, snabbt". Kan dra igenom hela huset (nästan 300m2) på ett par minuter. Då går det att skjuta upp dammsugningen ett par dagar.

Anlita även barnen. Från fyra år har det funkat utmärkt här hos oss att ge dom en dammvante och gå runt och damma i fönster och på hyllor och annat.

Oj vilken gammal tråd som återuppväckts 😄 Men det gör väl inget, städar gör man ju fortfarande.

Vi är inga städtokar utan det blir dammsugning ”ibland” och jag försöker torka rent badrummet ordentligt ca en gång i månaden (typ skvätt på kaklet, damm på fönsterbrädan osv). Men vi gör några grejer som funkar bra:

- Så lite grejer som möjligt ska ”bo” på köksbänken. För oss är det bla vattenkokare, brödrost och en bricka med några grejer vid spisen (salt m.m). Resten bor i skåp, lådor eller öppna hyllor. Då vet man att om det inte är tomt på köksbänken så ska den städas, och den samlar inte på sig en massa vinägerflaskor, kryddburkar och annat jox.

- Tvätta på en specifik dag varje vecka. Vi är två så för oss räcker det med 1-2 maskiner varje lördag, tex mörk 40 och lakan. Vi viker förra veckans tvätt innan vi hänger upp ny. Vi har tillräckligt med kläder för att inte behöva torktumla eller vika tvätten så fort den är torr, och med regelbunden tvätt ligger inte alla kläder plötsligt i tvätten samtidigt.

- Vattna blommorna en gång i månaden. Att vattna blommor är visserligen inte städning, men ungefär lika tråkigt. I början av månaden bär vi in alla krukväxter i köket, ställer dem i vasken eller låter stå kvar i ytterkrukan om de har en sådan, och sedan dränker vi dem i en halvtimme. I stort sett hela krukan ska stå i vatten. Sen tar vi upp dem och låter rinna av innan vi ställer tillbaka dem. Då är dom glada och nöjda i upp till en månad. Vissa kan få en extra skvätt framåt slutet av månaden, men vi slipper åtminstone gå runt med vattekanna varje vecka. Växter som inte klarar denna behandling har dött ut för länge sedan ändå. Vi kör naturligt urval.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.