Vi tänkte bygga ett fristående vinterisolerat uterum. Storlek mellan 15-30 m2. Målet är att kunna vara där även på vintern. Möjligt att uppvärmning kan ske med hjälp av någon etanolkamin eller liknande. Vi tänkte inte uppföra det själva.

Någon som har tips på bra tillverkare av sådana uterum? Flera bygghandlare har ju sådana till salu, men vi blir osäkra på kvalitén. Alla tips mottages gärna!

Byggde ett fristående uterum förra året. Vi valde Willab Garden " Fristående sadeltak 25 kvm, vår-höst med isolerade väggar samt 32 mm kanalplasttak ". Vi är mycket nöjda med vårt val.

Uterummet står på befintligt altandäck, som Jag förstärkte och isolerade innan byggnation.

Uterummet står på en plåtbeklädd 2 tum 5 tum syll. För att slippa fukt, pga värmeväxling, och kunna utnyttja rummet året om så valde Jag att installera en Daikin luft-luftvärmepump. Har pumpen på 10 grader och höjer inför de tillfällen Vi nyttjare det under den kalla säsongen, vilket är ganska ofta. På sommaren kan man ju nyttja pumpen som AC, då det kan bli som en bakugn därinne.

Kanske inte billigaste alternativet men ändå billigare ett vinterisolerat uterum, i inköpskostnad.

Valde auktoriserad hantverkare för uppförandet.

PS. Glöm inte bygganmälan om Du bygger större än 15 kvm vilket Jag hoppas Du gör. Ingen mening med att snåla med ytan när man väl bygger

Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.