Nu är det slutstudsat för iår och dags att ta in studsmattan för säsongen. Men hur får man isär delarna till ramen? Det behövdes våld för att montera ramen och efter en sommar sitter delarna som svetsade.

Jag pressade isär delarna med en domkraft på en lagom lång bräda med stoppkloss. Fungerade mycket bra!

Fullt ihopmonterad ram, uppochnedvänd:
ImageUploadedByTapatalk1382949524.329686.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Benen demonterade och domkraft på bräda uppspänd för att pressa isär nästa skarv:
ImageUploadedByTapatalk1382949363.800677.jpg
Skapa konto

Skarven ovan delad:
ImageUploadedByTapatalk1382949658.567411.jpg
Skapa konto

Alternativet hade varit våld med en gummiklubba eller en slägga men det hade nog förstört ställningen. Med domkraften behövde jag bara sätta ordentlig spänn och sedan skaka lite på ställningen för att delarna skulle glida isär med full kontroll.

Har aldrig upplevt det där problemet. Mina barn brukar ta i sär den med bara händerna.

Verkar vara ett oerhört krångligt sätt att göra det på.

1. Vänd ramen så den är rätt vänd.
2. Ta bort EN benbåge.
3. Jucka fram och tillbaka samt upp och ned för att öka diametern på ramen, då kommer delarna att lossna.

Ja se där ja. Givetvis provade vi att dra isär delarna för hand, flera personer som vickar och drar. Det är förstås första alternativet att prova, och funkar det så är det givetvis det bästa. Det funkade INTE för vår ställning. Som jag skrev så satt delarna tokhårt...

"Ta bort en benbåge"-det klarade vi inte ens på två personer som drog samtidigt...

Jag har inte tagit ner studsmattan de senaste 10 åren. Låt den stå ute som den är. Den håller för det.

B
Varför montera isär ställningen? Min har stått ute i 6-7 år utan att ta skada, mattan plockar jag såklart ner i varje höst.

• Gilla
namor
  • Laddar…
Man tar ner det för att det är skitfult.

JPW, kan bara prata för hur min benställning funkar, men konstruktionsprincipen verkar vara densamma. Om jag bara drog kunde jag ta i så jag spräckte brallorna. Lirkar man med skarven upp/ner in/ut så glider det isär.

Fult? Man är ju ändå inte ute det halvåret.... Jag låter såklart både matta och övriga skydd sitta kvar ute året om. Det funkar och minimerar jobbet. Mattan ser komisk ut när den når halvvägs till marken pga all snö.

Och det tror du den mår bra av?

Den är i samma skick som för 10 år sedan. Fjäderskydd bytt 2 ggr, fallskyddet har suttit 3 säsonger. Vad kan ta skada ???

Studsmattan bär man väl bara in i ladan som den är med skyddnät och allt så barnen kan hoppa på vintern med om de skulle vilja. :D:cool:

• Gilla
fubar och 6 till
  • Laddar…
Jag kör med gummiklubba och vicka fram och tillbaka.

Drömhus2012 skrev:
Studsmattan bär man väl bara in i ladan som den är med skyddnät och allt så barnen kan hoppa på vintern med om de skulle vilja. :D:cool:
Å fan, en annan måste plocka isär den för att ta sig från baksidan till garageporten....
Vilket man förbannar sig för varje år när man står i pissregn och svär för att man inte fick tummen ur när det fortfarande var hyggligt väder.

Till TS, så funkar metoden att bryta och bända till det ärgade släpper.... På våran matta i alla fall... Suck, dags snart att ta itu med det..

T
Har aldrig fattat på mig "gökarna" som tvunget ska plocka ner studsmattan i molekyler, så jävla kul är det inte att sätta ihopa den igen och som sagt låt den stå kvar ute, den tar ingen skada...........vad är det som skulle kunna skada den?

Snö, nej och om det skulle bli jättemycket snö är det bara att sopa undan den värsta snön från mattan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.