Hej, jag har en frånluftvärmepump Nibe F750 från 2012 och på bilderna är det golvvärmenslingorna. När jag går in i arbetsrummet och vrider ner värmen så det inte lyser rött blir det tyst men vill ha värme där inne. Ljudet kommer och går. Tacksam för hjälp

• Golvvärmeslingor med kopplingar och mätare i ett skåp, del av ett frånluftsvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmesystem med termostater och temperaturmätare i ett teknikrum med märkta rör för olika rum.
    Skapa konto
Ventilen i fördelaren stryper flödet för mycket jämfört med hastigheten på vattnet.

Ser även att det är en difftemperatur på ca 7⁰, golvvärmen bör ha en difftemperatur på 3-5⁰.
Difftemperaturen över golvvärmeshunten (framledning & retur radiatorkretsen) bör vara 7-10⁰. Termostaten som sitter på framledningen & med känslbulb efter cirkulationspumpen är maxtermostat, den bör bara reglerar/stryper flödet när det är som kallast ute.

Detta tyder på att golvvärmeshunten är felaktigt inställd/injusterad. Den blandar alltså in för mycket varmt vatten jämfört med vad som behövs.

Rumstermostater & ställdon (för golvvärmen) bör bara reglera flödet när man vill ha det svalare än normalt och eventuellt när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

En värmepump vill ha så jämnt flöde som möjligt, ganska låg difftemperatur, typ 5-10⁰,

• Gilla
Hagman97
  • Laddar…
jag har ett annat problem med det är väldigt kallt på första våningen med golvvärmen där har höjt 2st på värmen kurvan på Nibe f750.

För i hallen där ligger klinkers och det är jätte kallt där 14 grader och nu när det är kallt ute så värmen mellan 18-19 grader.
Andra våningen är helt ok.
På kvällen eldar i i kaminen
Huset är byggt 2012 alla värmesystem samma årtal 176kvm vattenburen golvvärme och element på övervåningen.

• Temperaturöversikt i smart app: Entréhall 14°C, Vardagsrum 16.5°C, Matsal 17°C, Tvättstuga 21.5°C, 2:a våningen Vardagsrum 23°C, Huvudsovrum 22°C.
    Skapa konto
  • Displayen på en Nibe F750 visar värmekurva med utetemperatur -4°C och framledningstemperatur vid 7°C.
    Skapa konto
Om du hade skrivit det där från början så hade jag troligen svarat lite annorlunda.

Vilken temperatur har varje golvvärmeslinga, framledning respektive retur, ungefär mitt emellan fördelare & golv?

Det kan vara som så att reglerventilerna till de kallaste rummen har fastnat i (nästan) stängt läge. Då blir det högre flöde på resterande slingor samt kalla rum där det inte är något flöde.

Ta av ställdonen och tryck ner stiften, med tex skaftet på en skruvmejsel, stiftet ska fjädra upp automatiskt. Om inte stiften går att trycka ner/fjädrar upp, ta då å banka/slå på fördelaren vid vare strulande ventil, förhoppningsvis så släpper ventilkäglan å ventilen börjar fungera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.