Hej,
Jag och sambon har precis köpt en timrad villa. Har ingen tidigare erfarenhet av timrade hus. Dörröppningen till vardagsrummet är 180cm hög och ett första projekt är att höja denna något då jag själv är 187 och redan lyckats slå huvudet vid tre tillfällen. Efter att ha rensat dörröppningen uppstod några frågor.

1. Kan jag såga av resterande delen av stocken (inom röd rektangel) eller finns det en anledning att de lämnat 1/3 av stocken då de sågade upp dörröppningen? Påverkar det tex stabilitet för de tvärgående stockar som jag antar bär övervåningens golv? Dessa sitter ju rätt nära dörröppningen.

IMGP1856.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Efter att läst lite förstod jag det som att för att stabilisera dörröppningar och fönsteröppningar i timmerhus sätter man gåtar. I denna dörröppning verkar de dock ha spikat. Och nedre delen av dörröppningen ser stockarna inte ut att ligga mitt för varandra. Är detta något man bör åtgärda? Påverkar det väggens bärighet eller kan jag låta det vara? Samt bör jag ta bort spikarna och sätta gåtar istället nu i efterhand? Förstår det som att denna del av huset är från 1954 så har det varit så sedan dess är det kanske dumt att ändra något men samtidigt tänker jag att har de byggt tokigt kanske det är värt att åtgärda när det ändå är framme.

IMGP1852.jpg
Skapa konto

Tacksam för alla tips och råd jag kan få.

Jag skulle inte rört den stocken. Vet du hur det ser ut ovan panelen? Istället för gåtspår så kan du dra fast en rejäl planka med några 7tumsspik i varje stock(fast gåtspår med gåt är bäst)

Tyvärr vet jag inte hur det ser ut ovan panelen. Sitter en masonitskiva direkt bakom så jag ser inte utan att riva ner det. Funderade innan på att spika en planka men ser ut som där de spikat nu har de flesta av stockarna spruckit. Tänker att jag får samma effekt om jag spikar dit en planka att med tiden spriker stocken kring spiken. Problemet med gåtspår är att då sista stocken är så sne som på bilden samt är den bara 100mm blir det så lite gods kvar på stockkanten om man sågar ett spår. Kan man göra en gåt som är tex 25x45 eller blir det för klent?

Drar upp gammal tråd, men det kanske kan hjälpa någon.
Jag hade ett liknande dilemma när jag skulle såga upp ett dörrhål till en utbyggnad.

Jag var tvungen att ta ett par centimeter i stocken ovanför fönsterhålet. Men jag skulle inte röra den annat än i nödfall.

I sidorna så skruvade jag fast två rejäla reglar, som jag slog i så att de hjälper till att stötta upp stocken ovanför.
I nederkant så vilar de ovanpå syllen.

Reglarna skruvades även i alla stockar.
Jag tror inte stockarna spricker om man förborrar.
Nyuppfrätt dörrhål med stöttande reglar i en pågående utbyggnad av hus.
Skapa konto

Inbyggnadsarbete med två reglar skruvade vertikalt för att stötta stocken över ett nytt dörrhål i en vägg.
Skapa konto

M
K Kristofer_Skoglund skrev:
Hej,
Jag och sambon har precis köpt en timrad villa. Har ingen tidigare erfarenhet av timrade hus. Dörröppningen till vardagsrummet är 180cm hög och ett första projekt är att höja denna något då jag själv är 187 och redan lyckats slå huvudet vid tre tillfällen. Efter att ha rensat dörröppningen uppstod några frågor.

1. Kan jag såga av resterande delen av stocken (inom röd rektangel) eller finns det en anledning att de lämnat 1/3 av stocken då de sågade upp dörröppningen? Påverkar det tex stabilitet för de tvärgående stockar som jag antar bär övervåningens golv? Dessa sitter ju rätt nära dörröppningen.

[bild]

2. Efter att läst lite förstod jag det som att för att stabilisera dörröppningar och fönsteröppningar i timmerhus sätter man gåtar. I denna dörröppning verkar de dock ha spikat. Och nedre delen av dörröppningen ser stockarna inte ut att ligga mitt för varandra. Är detta något man bör åtgärda? Påverkar det väggens bärighet eller kan jag låta det vara? Samt bör jag ta bort spikarna och sätta gåtar istället nu i efterhand? Förstår det som att denna del av huset är från 1954 så har det varit så sedan dess är det kanske dumt att ändra något men samtidigt tänker jag att har de byggt tokigt kanske det är värt att åtgärda när det ändå är framme.

[bild]

Tacksam för alla tips och råd jag kan få.
Det som syns på sista bilden skulle jag gissa är resultatet av att de helt enkelt renoverat lite efter eget bevåg, väggen har börjat bulna utåt och stockarna har vridit sig ur sin position. Det är precis det som gåten skall motverka.
Antagligen så är det även då som stockarna har spruckit och bitar har lossnat.

Jag hade nog velat att någon kunnig (här eller någon annanstans ifrån) kollade på det innan jag satte i dörren igen.
Men antagligen så år det inte rättat i en handvändning.

Problemet är ju att spikar eller skruvar i ändträt inte stöttar väggen så mycket i sidled och även om de skulle orka hålla emot så spricker stocken istället.

Ev. Kan det vara vettigt att bulta fast järn med hämna mellanrum längs väggen för att förhindra ytterligare rörelser. Järn och bult är det som bygger på minst utåt mot rummet vad jag vet.

Egentligen bidrog nog inte mitt inlägg jätte mycket mer, men kanske kan underlätta förståelsen för hur det fungerar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.