11 148 läst ·
84 svar
11k läst
84 svar
Timpris - stänga av vattenberedaren
Medlem
· Västra Götaland
· 399 inlägg
Förbrukningen av bränsle i Sverige för diesel och bensin är i storleksordningen 6000 miljoner liter. Räknar man snällt på en verkningsgrad på 40% (väldigt snällt) så landar man omräknat på runt 21 TWh och Sveriges elproduktion ligger strax under 200. Detta baseras ju på att allt som går på bränsle idag skulle byta till el vilket kanske inte är fallet på kort sikt.Bananskalare skrev:
Men med dessa storheter i beaktande så kan man konstatera att det inte på något sätt skulle vara omöjligt att elektrifiera allt. Viss laddning kommer ske dagtid och på topptider men annars kan laddning i väldigt hög grad ske nattetid när tillgången på el är god.
Störst besparing skulle du ju göra om du kunde elda för varmvatten. Men rör det sig om en besparing på dryga 85kr per månad så kanske det finns annat att spara in på som är lättare.johnjensen skrev:
Står i DN om att det kan bli en tredubbling av elpriset efter nyår. Detta på grund av en kombination av höjd elskatt och kallare väder. Ändå billigare än förra året men Gaspriserna börja hicka lite uppåt på grund av oroligheterna i mellanöstern så man vet inte vad som komma skall.
Apropå min futtiga 65 kronor sparade i November med Tibber. Förtydligar att det inte är bara att varmvattenberedaren endast går på natten vissa timmar utan det är hela förbrukningen. Alltså samma beteende jag har nu och samma beteende om jag haft rörligt månadsvist. Uppmätt förbrukning årets sista dag klockan 18 är 883 KWh till priset av 975 kronor säger Puls-mätaren (ungefär 10% av min inkomst efter skatt). Får se om det är plus eller minus jämfört om jag haft rörligt månadsvis. Försökt elda när det varit som dyras el och kallast denna månad. Värmepumpen ska ju vara effektiv bara över nollan har jag för mig men kan ha fel. Kan vara till minus 5 kanske? 6 år gammal Panasonics.
Medlem
· Västra Götaland
· 399 inlägg
Vad menar du med att "Nu har man fixat miljöförstörande ved att elda med"?johnjensen skrev:
12 grader var när priset var högt. Nu har man fixat miljöförstörande ved att elda med till kvällen. Du vet väll att som pålägg till ditt elpris så lägger staten på ytterligare i avgifter hos nätleverantören och den avgiften med skatt och sedan moms på avgifterna + skatt är större än elen du köper in i år. Under vinterhalvåret brukar det landa på runt 5 000 kr kvartalet hos mig om jag elar för fullt för att få värme och med regeringens höjning 2024 blir det istället närmare 6 000 kronor. Men att ha VVB avstängd på dagen är som du säger ingen stor besparing i år. Elda med miljöförstörande ved är dock en sjuhelvete besparing om man har tid att meka med detta. Och ja, jag vet att tillverkning av el kanske inte är så miljövänligt det heller. Och torr ved skitar inte ner så mycket men har grannar som eldade surved förra året så man fick gå omvägar runt deras hus.
Vilka andra värmekällor är mindre miljöförstörande om du räknar hela kedjan?
Redigerat av moderator:
Varför värmde du upp vin till 65˚?S Daniel Kohlscheen skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 399 inlägg
Höftade där. Kanske kol och olja är jävligare. Men så som folk eldar vette katten. Går ju knappt andas när vissa eldade surved förra året men det är bättre i år med lägre elpriser.maxmsm skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Hur räknar man verkningsgraden? är det på de bilar som vill ha bensin och diesel eller är det elbilarna? Det är nämligen ganska stor skillnad i verkningsgrad på bensin och diesel.L Liljeros skrev:Förbrukningen av bränsle i Sverige för diesel och bensin är i storleksordningen 6000 miljoner liter. Räknar man snällt på en verkningsgrad på 40% (väldigt snällt) så landar man omräknat på runt 21 TWh och Sveriges elproduktion ligger strax under 200. Detta baseras ju på att allt som går på bränsle idag skulle byta till el vilket kanske inte är fallet på kort sikt.
Men med dessa storheter i beaktande så kan man konstatera att det inte på något sätt skulle vara omöjligt att elektrifiera allt. Viss laddning kommer ske dagtid och på topptider men annars kan laddning i väldigt hög grad ske nattetid när tillgången på el är god.
Det lätt att räkna på fiktiva glädje siffror och säga det kommer fungera.
Men alla vet att skulle alla sätta i sladden till laddaren. Så skulle det inte fungera. Det är inte bara att sätta upp 10st laddstolpar i flerbostadshus. Man ta reda på om det finns möjlighet att leverera den energin som krävs. Garage för lastbilar? ska vi inte ens tala om.
Och vi klara omställningen?
förresten det förekommer elbrist. oftast vintertid när vindkraften producerar lika mycket....
Men visst vi klarar det... Bara inte alla laddar samtidigt
När alla lastbilar och bussar är elektrifierade så hoppas jag ett vi fått en mer stabil leverantör Än vinden
Men oavsett du missar poängen. Om större delen av lastbilarna står still på natten och laddar. Då kommer förbrukningen att öka. Det är enkel matematik. Det innebär bär att priset kommer gå upp. Det är samma matematik som varför elpriset är så högt på dagen.
En gissning som kom fram var det ts? om jag minns rätt Att priserna kommet troligtvis jämna ut sig mer. Fördelarna med timbaserat kommer inte bli lika stora.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Moderna dieselbilar/ lastbilar ligger strax under 40% så räknade på det för att det inte skulle bli glädjesiffror.Bananskalare skrev:
Hur räknar man verkningsgraden? är det på de bilar som vill ha bensin och diesel eller är det elbilarna? Det är nämligen ganska stor skillnad i verkningsgrad på bensin och diesel.
Det lätt att räkna på fiktiva glädje siffror och säga det kommer fungera.
Men alla vet att skulle alla sätta i sladden till laddaren. Så skulle det inte fungera. Det är inte bara att sätta upp 10st laddstolpar i flerbostadshus. Man ta reda på om det finns möjlighet att leverera den energin som krävs. Garage för lastbilar? ska vi inte ens tala om.
Och vi klara omställningen?
förresten det förekommer elbrist. oftast vintertid när vindkraften producerar lika mycket....
Men visst vi klarar det... Bara inte alla laddar samtidigt
När alla lastbilar och bussar är elektrifierade så hoppas jag ett vi fått en mer stabil leverantör Än vinden
Men oavsett du missar poängen. Om större delen av lastbilarna står still på natten och laddar. Då kommer förbrukningen att öka. Det är enkel matematik. Det innebär bär att priset kommer gå upp. Det är samma matematik som varför elpriset är så högt på dagen.
En gissning som kom fram var det ts? om jag minns rätt Att priserna kommet troligtvis jämna ut sig mer. Fördelarna med timbaserat kommer inte bli lika stora.
Det är korrekt att nätet behöver byggas ut lokalt men det jag menade var att laddningen inte kommer helt ta ut dygnets variationer, det kommer fortfarande vara billigare nattetid men skillnaden kommer kanske bli mindre. Ju mer vindkraft vi får desto mer kommer vi gynnas av en bilflotta där man kan ladda nattetid, kärnkraft och vattenkraft kan man strypa om behovet inte finns men inte vinden. Den behöver således förbrukas när den skapas.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Du ser hela uträkningen snubblar på att man inte kan räkna rätt.L Liljeros skrev:Moderna dieselbilar/ lastbilar ligger strax under 40% så räknade på det för att det inte skulle bli glädjesiffror.
Det är korrekt att nätet behöver byggas ut lokalt men det jag menade var att laddningen inte kommer helt ta ut dygnets variationer, det kommer fortfarande vara billigare nattetid men skillnaden kommer kanske bli mindre. Ju mer vindkraft vi får desto mer kommer vi gynnas av en bilflotta där man kan ladda nattetid, kärnkraft och vattenkraft kan man strypa om behovet inte finns men inte vinden. Den behöver således förbrukas när den skapas.
Vindkraften kommer när den vill! Inte när du eller jag laddar elbilen.
På vilket sätt skulle vindkraften gynnas av att vi laddar bilen på natten?
Sen en nackdel med kärnkraft den är tydligen inte så lätt att vrida ner effekten
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tibber (exempelvis) kan ju slå av och på våra laddare, dvs finns el på natten laddar man då. Då slipper man strypa elen i produktionsled eller slipper starta oljekraftverket i Karlshamn. Istället slår man av och på laddare. Samma kunde gälla vvb och värme, ac etc. Tex att man sätter en sluttid bilen ska vara laddad och ett intervall för värmen i huset. Så kan leverantören styra elen så att man håller sig till önskat intervall.Bananskalare skrev:
Dvs vi laddar när vindkraften finns, inte tvärtom...
