Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det finns en gammal tråd om vad elektriker kostar, men den är numera låst och det kanske har hänt en del på senare tid, så jag startar en ny.

Jag har ett reparationsarbete som behöver utföras på en pumpanläggning och ringde en firma här i stan, de angav 375 kr/h+moms som timpris. Jag tycker att det låter ganska rimligt, ungefär som jag väntat mig, men jag har egentligen ingen aning.

Är det ett pris som jag kan vara nöjd med, eller hade det funnits anledning att jaga vidare?

(Nu valde jag en halvstor firma, för jag tycker det känns tryggt och hittills har jag fått ett trevligt bemötande, så jag tycker inte att priset är det avgörande ändå, men det är mer att det känns bra att veta).
 
En bekant till mig hade en elektriker hos sig i tre dagar för diverse ny- och ominstallation. 550 kr/tim inkl moms, milersättning, servicebil.

Kolla noga vad som ingår i priset så att du inte får några obehagliga överraskningar när fakturan kommer.
 
Det låter förvisso inte på något sätt orimligt. Men haken är att det ibland verkar som elektrikerns huvudsaklig inkomstkälla är påslaget på materialet. Så timkostnaden spelar liten roll innan du vet vad materialet kommer att gå på.
Se sedan upp med andra kostnader som kommer att dyka upp; servicebil och resor är sånt som bruka chocka kunderna.
 
Räkna med 375 kr från det att dom engagerar sig i ditt projekt genom att ev åka och köpa prylar, ta sig till dig och sen tillbaka till firman. Viss "framkörningsavgift" kan ju även tillkomma. Men även om det tillkommer lite så är det ett helt överkommligt timpris.
 
Vi pyntade 400kr + moms för vår elektriker.
 
Glufsglufs skrev:
Räkna med 375 kr från det att dom engagerar sig i ditt projekt genom att ev åka och köpa prylar, ta sig till dig och sen tillbaka till firman. Viss "framkörningsavgift" kan ju även tillkomma. Men även om det tillkommer lite så är det ett helt överkommligt timpris.
Vilka andra arbetare/tjänstemän får betalt för att ta sig till jobbet? Är lite trött på att man alltid skall betala för fika, framkörnings osv....
 
Noseone skrev:
Vilka andra arbetare/tjänstemän får betalt för att ta sig till jobbet? Är lite trött på att man alltid skall betala för fika, framkörnings osv....
Tror inte du riktigt förstått hur en marknadsekonomi fungerar. Kunderna betalar för alla kostnader som företagen har. Vem skulle annars betala?
 
Jo, absolut men jag och de flesta andra åker till jobbet på sin fritid. Dock så kan man ju säga att min månadslön inkluderar 8h arbetstid + 2h restid men det står inte i anställningskontraktet på samma vis som hos hantverkare.

Skillnaden är att det finns för få seriösa hantverkare så de kan ta vad de vill i timmen + omkostnader å har ändå 100% med jobb.
 
injonil skrev:
Kunderna betalar för alla kostnader som företagen har. Vem skulle annars betala?
En sak till? Vadå kostnader. Om snickaren får köra i 1/2 timme för att komma till 1 kund så kostar det inte hans företag något. Han får väl jobba 8h EFTER att han tagit sig till kunden inte 7,5 timmar å ta betalt för 8 timmar.
 
Det här är OT, men många mindre jobb får hantverkaren åka ut på under normal arbetstid. Dessutom är det många hantverkare som först åker till firman för att hämta prylar på morgonen, och därefter åker till kund. Kunden betalar då inte direkt för resan till firman.

Visst skulle företaget kunna ha en modell där vissa resor betalas av kund och andra inte, men det skulle både vara onödigt komplicerat och dessutom kännas orättvist när grannen fick sitt jobb gjort utan att betala resa medan man själv fick stå för både tur- och returkörning...
 
Jag vet hur det funkar är bara trött på att det är så.... Skulle jag säga till en hantverkare att jag inte hade lust å betala framkörningsavgift, fikaavgift etc så skulle han bara ta ett annat jobb.

Nåväl, vi verkar ganska överens så vi lämnar det.

Tycker 375 kr verkar ganska rimligt. Runt 400 för en hantverkare får man nog räkna med.

Edit; verkar vara fler som tycker lite som jag....

http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/159500-det-vaersta-jag-har-hoert.html
 
Redigerat:
injonil skrev:
Tror inte du riktigt förstått hur en marknadsekonomi fungerar. Kunderna betalar för alla kostnader som företagen har. Vem skulle annars betala?
Du har rätt i att det är marknadsekonomin det beror på, men det innebär inte automatiskt att "kunderna betalar alla kostnader". Det som det handlar om är lagen om tillgång och efterfrågan. Eftersom det för tillfället är underskott på hantverkstjänster, så KAN hantverkaren ta betalt för sina resor till och från jobbet. Om situationen förändras, så att det blir överskott på hantverkstjänster, blir hantverkarna tvungna att ta större hänsyn till kundernas önskemål (och deras inkomster kommer också att minska). Då kan det hända att de själva får bekosta sina resor till sitt arbete.
 
Paul-Staffanstorp
Detta är ju egentligen ganska OT men man kan ju inte undvika att ställa sig frågan...

Om man som anställd åker till EN arbetsplats så är det svårt att jämföra med en hantverkare som kanske ska besöka 4-5 olika ställe under en dag med ex antal mil mellan alla ställena...

Så ni tycker då det är rimligt att hantverkaren är hemmaifrån i 9tim men endast kan fakturera för kanske 5tim för att resterande 3 går åt till transporter mellan kunderna... (1tim lunch/fika) :x

Lunch och fika debiterar man fan inte så det är ju skitsnack också. q(;^;)p

Förstår inte varför inte alla härinne startar eget företag istället för att vara anställda så ska vi se om ni har kvar samma uppfattning om hur saker och ting bör fungera... ;)

Vad jag vet så är det frivilligt i Sverige att vara anställd eller att driva eget företag... :rolleyes:
 
Om huruvida fika betalas eller inte; enligt svensk lag så har ju alla rätt till en viss tids paus per varje arbetad timme (tror att det är 5 min). Detta är ju till för i första hand toalettbesök och liknande, men ändå...

Resor till och från jobbet och hemmet räknas givetvis inte in, men resa till kund (om det inte sker direkt från hemmet) brukar debiteras om jag förstått rätt. Oavsett vad så ska ju det specas i så fall...
 
andersmc skrev:
Du har rätt i att det är marknadsekonomin det beror på, men det innebär inte automatiskt att "kunderna betalar alla kostnader".
Om vi bara koncentrerar sig på det som oomtvistligen är kostnader för företaget, vem/vilka mer än kunderna kan betala dessa kostnader menar du? Vilket pris företaget fakturerar kan givetvis variera t ex beroende på marknadssituationen och företagets möjlighet att ta ut vinster, men knappast det faktum att företagets kostnader alltid till slut hamnar på kunden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.