Från Skellefteå kom vår stomme nyss. Den sätts upp där vi bor på Åland sedan snart två år.
Eftersom många av våra vänner vill se projektet på vår blogg, ligger alla bilder där. Kolla gärna och kommentera i denna tråd om ni ser nåt helgalet - det är min första stomme...
Klicka här för alla album
Detta forum har varit till stor hjälp under min dröm-period - har drömt om eget timmerhus sedan 2006 - nu blir det verklighet! Tack till alla duktiga skribenter och byggare!
Eftersom många av våra vänner vill se projektet på vår blogg, ligger alla bilder där. Kolla gärna och kommentera i denna tråd om ni ser nåt helgalet - det är min första stomme...
Klicka här för alla album
Detta forum har varit till stor hjälp under min dröm-period - har drömt om eget timmerhus sedan 2006 - nu blir det verklighet! Tack till alla duktiga skribenter och byggare!
Trevlig tomt! Det trodde man inte om Åland.
Nä, inte hur som helst.
Här finns den beryktade och mytomspunna hembygdsrätten.
Något bra händer när man bott här i fem år, men vi kommer att prata med någon kunnig på någon myndighet i god tid innan vi bott här fem år, så vi vet säkert vad som gäller.
Flera svenska familjer vi känner påstår sig ha fått dispens från hembygdsrätten, men vad det betyder exakt vet vi alltså inte ännu.
Här finns den beryktade och mytomspunna hembygdsrätten.
Något bra händer när man bott här i fem år, men vi kommer att prata med någon kunnig på någon myndighet i god tid innan vi bott här fem år, så vi vet säkert vad som gäller.
Flera svenska familjer vi känner påstår sig ha fått dispens från hembygdsrätten, men vad det betyder exakt vet vi alltså inte ännu.
Normalt sett ska det inte vara så jättestora problem för en svensk att få dispens. Saker som kan vara av betydelse för att få dispans kan t ex vara att kunna svenska, ha bott ett tag här och har jobb, bygga på planerade områden, strandtomter kan vara ett big no no. och i övrigt visa att man går in för att fortsätta bo och leva på Åland. Skillnader mellan kommuner förekommer och kan skilja ganska mycket. Mindre kommuner med liten inflyttning ger lättare rekomendation till dispens till regeringen som har sista ordet, tur då att det finns 16 kommuner att välja mellan! 
Oj, har glömt att uppdatera - här en film som visar hela processen - Länk
Här senaste bilden, 30 november kom sista fodren upp. Klicka för större.
Sen kom snön. Denna sommar blir det lite takfotsbrädor, en till vindskivebräda så det blir dubbla, mm.
Här senaste bilden, 30 november kom sista fodren upp. Klicka för större.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen kom snön. Denna sommar blir det lite takfotsbrädor, en till vindskivebräda så det blir dubbla, mm.
Lite intressant att man lyckats klämma in 16 kommuner på Åland.Atenza skrev:Normalt sett ska det inte vara så jättestora problem för en svensk att få dispens. Saker som kan vara av betydelse för att få dispans kan t ex vara att kunna svenska, ha bott ett tag här och har jobb, bygga på planerade områden, strandtomter kan vara ett big no no. och i övrigt visa att man går in för att fortsätta bo och leva på Åland. Skillnader mellan kommuner förekommer och kan skilja ganska mycket. Mindre kommuner med liten inflyttning ger lättare rekomendation till dispens till regeringen som har sista ordet, tur då att det finns 16 kommuner att välja mellan!![]()
Det var de 16 gamla kyrksocknarna som "automatiskt" blev kommuner en gång i tiden. Ihopslagning är på de flesta politikers agendor, så snart blir det nog så; färre kommuner.JOW skrev:
Egentligen skulle ju hela Åland, nu med ca 28 tusen invånare, kunna bli ett självstyre med direkt demokrati, tycker jag nog själv - vem som helst kan ju rösta på vad som helst när som helst på internet eller vilken kassaterminal som helst i vilken butik som helst (alla är ju uppkopplade...) - förresten, så skulle det ju kunna vara i Sverige och överallt annars också! Representativ (?) demokrati skulle kunna bli ett minne blott, när alla kan rösta på allt omedelbart! Tänk på den.
Klicka här för att svara
