17 558 läst ·
55 svar
18k läst
55 svar
Timkostnad VVS installatör
Det är intressant att se hur en del prissätter pumpen mycket lågt och lägger in oerhört mycket i arbetskostnaden. Man kan undra lite över vem som är förloraren i detta. En offret kom in med en timpenning på 780:- x 2 och med en arbetstid på 12 timmar. Det gör SEK 18 720, SEK 13 100 efter ROT. Jag utgår från att de räknat lite fel................
Lyckligtvis har det inkommit en offret som verkar vara seriös.
”En offret”??N Nova07 skrev:Det är intressant att se hur en del prissätter pumpen mycket lågt och lägger in oerhört mycket i arbetskostnaden. Man kan undra lite över vem som är förloraren i detta. En offret kom in med en timpenning på 780:- x 2 och med en arbetstid på 12 timmar. Det gör SEK 18 720, SEK 13 100 efter ROT. Jag utgår från att de räknat lite fel................
”Inkommit en offret”??
Vad är ”en offret”?
Vad menar du?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Man kan använda schablon eller traditionell beräkning.
Och nog tusan myglas det med rot allt , var i kontakt med en kund angående offert och den ena offerten var på nästan 60000:- utan rot och dom hade dragit av 16000:- för rotavdrag .
Lite snedvriden konkurrens blir det då dom hade 16000:- i avdrag och en annan ca 5500:- enligt schablon !!!!!
Och nog tusan myglas det med rot allt , var i kontakt med en kund angående offert och den ena offerten var på nästan 60000:- utan rot och dom hade dragit av 16000:- för rotavdrag .
Lite snedvriden konkurrens blir det då dom hade 16000:- i avdrag och en annan ca 5500:- enligt schablon !!!!!
Undrar om inte schablonen främst gäller enklare luft-luftvärmepumpar. Eftersom det anses som ganska standardiserade jobb.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Schablon kan du göra på alla värmepumpar och det är då olika procent som man kan dra av
Bergvärme har högst schablon
Bergvärme har högst schablon
Konstigt att ingen vvs går med på att installera värmepump efter löpande räkning på materiale och tid. Begärde 5 offerten och fick fastpris på alle, når jag frågade om vi kunne ta det på timepris, var ingen interesserede. Komplette Solceller och värmepumper installationer virker overprisede döld af optimistiske kalkyler på energi besparinger.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Är inte direkt ”konstigt” då man vill tjäna någon krona på aggregatet och delar också.
Blir det sedan något som krånglar så kan det uppstå tvist om det är säljaren av aggregatet eller installatören som åker på garantin.
Bättre köpa allt via en kanal då garantiärenden blir smidigare.
Blir det sedan något som krånglar så kan det uppstå tvist om det är säljaren av aggregatet eller installatören som åker på garantin.
Bättre köpa allt via en kanal då garantiärenden blir smidigare.
Om man vill tjäna någon en slant på delarna är en sak. Men som många vvs firmor gör, lägger på hundratals procent så är det ocker och djupt illojalt mot kunderna. Alla gör inte så men alldeles för många.C Comfort Thomas skrev:
Om dom hade angivet antal timer, kostnad för materialer samt påslag. Så hade jag sikkert köpt om det hade varit rimeligt. Klart dom skal tjene penge och det har såklart et mervärde att köpa en nyckelfärdiga lösning. Men att blåsa sina kunder med vansinne priser er vel at dra det for långt
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Spelar väl egentligen ingen roll hur mycket dom specar på vad då det är totalsumman som är intressant att jämföra med andra offerter .
Känns det som att du blir blåst så är det bara att montera den själv
Känns det som att du blir blåst så är det bara att montera den själv
Precis va jeg har gjort.C Comfort Thomas skrev:
Rätt pris är jo va en är villig til att betale ;o)
Per Ola Persson
Allvetare
· Halmstad
· 107 inlägg
Per Ola Persson
Allvetare
- Halmstad
- 107 inlägg
Ja jag tycke rnog att 4000 kr för materialet låter mycket. Det beror på vad de behövt byta. Men många ggr är det bara 4 st flexslangar som behövs.Lucky2015 skrev:
När det gäller timpris så beror det lite på vilken kompetens som gör det. Är det vvs-montör som gör det, ja då är kanske timpengen nånstnas runt 500-550 kr/h+moms, men är det värmepumpstekniker/kylmontörer då är det runt 650 kr/h+moms.
Det råder stor brist på duktiga värmepumpstekniker/kylmontörer, så man får betala om man vill ha bra kompetens. Det är det ofta värt. Det är inte bara att montera rätt rör, en värmepump ska bli rätt inställd också. Min erfarenhet är att merparten av installerade värmepumpar aldrig får optimerade inställningar