Jag ska tillverka ett yxskaft till en klyvyxa.
Träslaget blir ask, men hur ska man orientera årsringarna när jag väljer skaftämnet?
Är det bra att ha kärnan genom skaftet?
 
Stående årsringar är bäst. Ingen kärnved.
Men framför allt att skaftet följer årsringarna, det är viktigast långt fram på skaftet.
 
  • Gilla
Patrik Hazard
  • Laddar…
P Patrik Hazard skrev:
Jag ska tillverka ett yxskaft till en klyvyxa.
Träslaget blir ask, men hur ska man orientera årsringarna när jag väljer skaftämnet?
Är det bra att ha kärnan genom skaftet?
Jag har tittat på några fabrikstillverkade yxskaft till salu, och jag har sett alla varianter. Liggande, stående och snett. Själv skulle jag nog välja att ha årsringarna vinkelrät mot yxans huggriktning och absolut inte ta med märgen.
 
Det viktigaste är ju att årsringarna är längs med skaftet. Annars går det lätt av. På köpta skaft är nog årsringarna oftast liggande, men det beror nog på att virket ofta sågas så.

Jag använder inte FB. Men här hittade jag några inlägg som visar just stående årsringar.
https://www.facebook.com/hashtag/yxskaft
 
  • Gilla
Villinte
  • Laddar…
Fick en liknande fråga om mina vedkorgar där handtagen såg ut att vara tunna. Har alltid gjort så här för det som ska vara starkt, dvs stående.
Närbild på vedkorgens trähandtag med fokus på den starka stående fibrernas struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Jag har aldrig brytt mig om skillnaden på årsringarnas riktning i yxskaft men jag är noga med att skaftet skall följa fiberriktningen och så brukar jag ta ut skaftämnen nära ytan på stocken där träet är segast.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.