Jag ska tillverka ett yxskaft till en klyvyxa.
Träslaget blir ask, men hur ska man orientera årsringarna när jag väljer skaftämnet?
Är det bra att ha kärnan genom skaftet?
Träslaget blir ask, men hur ska man orientera årsringarna när jag väljer skaftämnet?
Är det bra att ha kärnan genom skaftet?
Produkter som diskuteras: "klyvyxa"
Klyvyxa 2000 gram 800 mm Bahco
Stål för vedklyvning
539 kr inkl moms
Läs mer
Stående årsringar är bäst. Ingen kärnved.
Men framför allt att skaftet följer årsringarna, det är viktigast långt fram på skaftet.
Men framför allt att skaftet följer årsringarna, det är viktigast långt fram på skaftet.
Jag har tittat på några fabrikstillverkade yxskaft till salu, och jag har sett alla varianter. Liggande, stående och snett. Själv skulle jag nog välja att ha årsringarna vinkelrät mot yxans huggriktning och absolut inte ta med märgen.P Patrik Hazard skrev:
Det viktigaste är ju att årsringarna är längs med skaftet. Annars går det lätt av. På köpta skaft är nog årsringarna oftast liggande, men det beror nog på att virket ofta sågas så.
Jag använder inte FB. Men här hittade jag några inlägg som visar just stående årsringar.
https://www.facebook.com/hashtag/yxskaft
Jag använder inte FB. Men här hittade jag några inlägg som visar just stående årsringar.
https://www.facebook.com/hashtag/yxskaft
Jag har aldrig brytt mig om skillnaden på årsringarnas riktning i yxskaft men jag är noga med att skaftet skall följa fiberriktningen och så brukar jag ta ut skaftämnen nära ytan på stocken där träet är segast.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
