Byggahus.se
Varför inte ett litet ryskt portabelt kärnkraftverk?

mobilenuclearpowerplant.jpg
 
  • Gilla
A Stenberg och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Att elen är billig i thailand är inte konstigt med tanke på hur elnätet är uppbyggt där med ständiga ström avbrott.

Hade vi med tyckt det var ok att strömen gick flera gånger i veckan och att den varit borta en vecka eller mer efter en snöstorm så hade man kunnat kapa mycket av el kostnaden.

Nu är det ju så att vi skriker skandal bara elen är borta i typ 2 timmar efter en storm och då funkar det inte att bygga kraftverk och elnät enl Thialands modelen som tveklöst är billig.

Sen är el säkerheten i Thialand ur person skade synpunkt en katastof.

http://www.youtube.com/watch?v=g5PQcJrLk6k
 
  • 29.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gillar tanken att vara självförsörjande på el. Då är man inte beroende av elbolag och liknande, utan behöver man el så kan man göra den. Man har dessutom fortfarande el i händelse av en zombie-epidemi.

Det finns många sätt att göra el. Jag skulle tycka att det var intressant att prova vad man får för verkningsgrad på en yttre förbränningsmotor i dessa sammanhang. En ångmaskin har ju tex en enorm fördel i fast användning, eftersom den då inte behöver släpa runt på en massa vatten, vilket den skulle behövt i, till exempel, ett lokomotiv. Ångmaskiner är dessutom tysta och fina, och attans häftiga.

Stirlingmotorn är också en intressant variant på extern förbränning, och den lär, i lite större skala, kunna ge en extrem verkningsgrad. Hmm, undrar om man kan använda värmeskillnaden mellan utgående köldmedium i jordvärmen och vattnet i ån för att driva en Stirling, som i sin tur driver värmepumpen i jordvärmeanläggningen. Som bieffekt så pumpar man dessutom då tillbaka mindre kyla i marken, vilket höjer verkningsgraden i värmepumpen också. Could work, could work...
 
En sak som gäller för alla förbränningsmotorer oavsett inre eller yttre förbränning är att det krävs höga temperaturdifferenser för att erhålla hög verkningsgrad. Den lägsta temperatur vi kan använda i motorn är högre än utomhustemperaturen. Den högsta temperatur vi kan använda i motorn begränsas av vad materialet tål. Därför har motorer med inre förbränning en stor fördel. Om motorn har yttre förbränning måste materialet i motorn vara varmare än de arbetande gaserna. Mig veterligen finns det inte några förbränningsmotorer som slår dieselmotorns verkningsgrad. Ångmaskiner är fina, tysta, attans häftiga och zombiesäkra, men de har inte bra verkningsgrad.

Den maximala verkningsgrad som teoretiskt går att få ut ur en förbränningsmotor är temperaturdifferensen mellan kalla och varma sidan dividerat med den absoluta temperaturen på varma sidan. Om vi antar att returen från din värmepump håller -10 grader samtidigt som ån håller +10 grader är det fysiskt omöjligt att nå mer än 7% verkningsgrad med din idé. Med alla övriga förluster är det tveksamt om du ens skulle få stirlingmotorn att driva runt sig själv, men visst är idén tilltalande. Du har nog mer att vinna på att pumpa åvatten genom värmepumpen.

Erik
 
Mikael_L
Dags för ett häftigt trådlyft, med tanke på de sista veckornas elpriser...
Har något ändrats, är det mer vettigt idag att fundera på att tillverka egen el?

Jag tänker att solcells-explosionen i kombination med elpriserna kanske kan göra det ekonomiskt görbart att få solel större delen av året och sen elverk under den mörkaste vintern.
Man lär nog behöva ha vedeldning också som uppvärmning ...
 
Man kan teckna fastprisavtal med en elleverantör, så man kan sova gott om nätterna.
De allra flesta har högst elförbrukning på vintern när elpriset på Nordpol flyger i taket.
Solceller producerar knappt nånting vintertid vilket gör det till en vissen investering för att täcka upp för höga rörliga elpriser. Har du däremot ett fastprisavtal blir det genast en bättre investering då man får betala lite mer på vår/sommar/höst men i gengäld har betydligt lägre elförbrukning. Då gör solpanelerna nytta.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Man kan teckna fastprisavtal med en elleverantör, så man kan sova gott om nätterna.
De allra flesta har högst elförbrukning på vintern när elpriset på Nordpol flyger i taket.
Solceller producerar knappt nånting vintertid vilket gör det till en vissen investering för att täcka upp för höga rörliga elpriser. Har du däremot ett fastprisavtal blir det genast en bättre investering då man får betala lite mer på vår/sommar/höst men i gengäld har betydligt lägre elförbrukning. Då gör solpanelerna nytta.
Jag tror vi behöver en faktor tio upp på panelytan för att täcka vintern. Och då krävs ändå kamin som stöttning.

Ett större problem är sommartid när du vill sälja elen till en obefintlig marknad och tusentals såna som du trycker ner elpriset så att vindkraftverken går back. Går i och för sig att sätta gardiner framför panelerna eller värma poolen eller tillverka vätgas hemma:surprised:

Blir detta en massrörelse kommer staten att reglera installerad effekt och skatta bort möjligheterna att producera egen el. Trots allt är konsumenterna ett politiskt redskap att subventionera vindkraft.
 
Trådlyft IGEN.
Fick precis elräkningen för Juni och snittpriset på min El (i Skåne) är 2,61 SEK/kWh (Inkl. alla skatter och avgifter). Å det mitt i sommaren. Känns som om det är läge att titta på hur man ska kunna köra sitt hus fritt från nätet.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tror vi behöver en faktor tio upp på panelytan för att täcka vintern. Och då krävs ändå kamin som stöttning.

Ett större problem är sommartid när du vill sälja elen till en obefintlig marknad och tusentals såna som du trycker ner elpriset så att vindkraftverken går back. Går i och för sig att sätta gardiner framför panelerna eller värma poolen eller tillverka vätgas hemma:surprised:

Blir detta en massrörelse kommer staten att reglera installerad effekt och skatta bort möjligheterna att producera egen el. Trots allt är konsumenterna ett politiskt redskap att subventionera vindkraft.
Jag tror inte att det blir begränsningar i hur mycket effekt man får installera. Men skattestödet, kommer sannolikt att försvinna eller i alla fall förändras. Kravet på att nätbolagen inte debiterar för utmatnings abonnemang kan nog förändras.
 
Det bl
M MatteBus skrev:
Trådlyft IGEN.
Fick precis elräkningen för Juni och snittpriset på min El (i Skåne) är 2,61 SEK/kWh (Inkl. alla skatter och avgifter). Å det mitt i sommaren. Känns som om det är läge att titta på hur man ska kunna köra sitt hus fritt från nätet.
Du måste separera el och nätkostnader för att det ska bli rimligt. Nätet är du ju beroende av oavsett.
 
harry73
D Daniel 109 skrev:
Du måste separera el och nätkostnader för att det ska bli rimligt. Nätet är du ju beroende av oavsett.
Nej, man måste separera fasta kostnader och kostnader per kWh.
 
M MatteBus skrev:
Trådlyft IGEN.
Fick precis elräkningen för Juni och snittpriset på min El (i Skåne) är 2,61 SEK/kWh (Inkl. alla skatter och avgifter). Å det mitt i sommaren. Känns som om det är läge att titta på hur man ska kunna köra sitt hus fritt från nätet.
Köp lite mark och dra igång. Åkte förbi denna igår.

Solparken.jpg
 
harry73 harry73 skrev:
Nej, man måste separera fasta kostnader och kostnader per kWh.
Kan jag väl inte, det är en kostnad, var ska jag dra den kostnaden? På nöjeskontot?
Visst blir de fasta avgifterna dyrare per kWh ju mindre jag förbrukar MEN det funkar ju åt andra hållet också.

Kör man helt "of grid" så skulle det ju inte bli några skatter men självklart fasta kostnader.

Det som är fel är hur priset har pressats upp efter nerläggning av den miljövänliga kärnkraften.
Samt att man har delat in Sverige i olika el områden.
I Norrland får de ju dessutom subventioner för att det är dyrt att värma hus på vintern.
 
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Köp lite mark och dra igång. Åkte förbi denna igår.

[bild]
Coolt.
Hur många sådana där krävs för att ersätta ett Ringhals.block tro? :thinking:
 
  • Gilla
MatteBus
  • Laddar…
M MatteBus skrev:
Kan jag väl inte, det är en kostnad, var ska jag dra den kostnaden? På nöjeskontot?
Visst blir de fasta avgifterna dyrare per kWh ju mindre jag förbrukar MEN det funkar ju åt andra hållet också.
Om du skall jämföra priset med vad det kostar dig att tillverka elen själv så skall du givetvis ta med den fasta kostnaden. Men för att få användbara siffror måste det vara kostnad och förbrukning per helår.

Det finns ju en och annan som åstadkommer ett hus som är helt utan yttre elanslutning. Så visst är det möjligt. Men jag tror att betydligt fler skulle göra det om det var billigare och lika bra som en anslutning till nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.