Byggahus.se
Hej

Jag bor i Skåne och köper el via EON/Eksjö energi. Totalt kostar en KWh 1.73 kr / kwh. Jag har funderat på att installera en dieselgenerator med vattenkylning som lämnar ca 5 KVA kontinuerligt. Om man tittar på de billiga som finns på marknaden går dom c:a 10 timmar på 15 liter diesel. Dessa är dock luftkylda. Priset per KWh ligger på ca 4.50. Om man även tar tillvara spillvärmen med en vattenkyld diesel och pumpar ut värmen i radiatorerna i huset, skulle man få mycket hög verkningsgrad på dieseln, samt gratis värme. Man kan dessutom köra generatorn vissa tider, eller per automatik, när man behöver den, som tex när tvätt och diskmaskin går. Med några stora batterier och en inverter klarar man mellanperioderna för kylskåp, belysning osv. Skulle man kunna producera el och värme och strunta i värmepumpen och mata huset med spillvärme från motorn, ha massor med el och få ett lägre pris än vad elen kostar att köpa just nu, dvs 1.73kr/kwh? Räknar på att tanka vanlig diesel på mack för 15kr litern. Kanske kan köra på billigare eldningsolja? Vad tror ni om det? d^_^b idé eller q(;^;)p ?
 
Diesel har ett energiinnehåll på 9780 kWh/m3, dvs. 9,8 kWh/l. Med 100% effektivitet och med ett literpris på 15 kr så kostar 1kWh alltså 1,53 kr.

Du kan teckna 3års avtal på miljövänlig el för 1,31 kr inkl. Eons överföringsavgifter idag.

Mer än så tror jag nog inte behöver sägas ;)
 
Antar att det inte är helt gratis att köpa en dieselgenerator..
 
Göran.W
När det gäller dom billiga diesel elverken som ligger på runt 5kva vilket är 4kw så är dom utan undantag kina rackel som håller om man har riktig tur 3000 timmar men oftast rasar dom långt innan.
På ett år har vi 8640 timmar vilket innebär att man måste byta elverk tämligen ofta.

Någon ekonomi går det inte få i det i dag men kanske om man börjar med tim avläsning och kör det vid toppar när elen kostar över 4 kr kwh för så mycket borde kostnaden bli att göra som ts tänkt om man räknar in både bränsle och kostnaden för att köpa elverk hela tiden.
 
var tecknar man elavtal för 1.31? Hursomhelst, priset för hemgjord diesel-el är ju inte så himla långt ifrån dagspriset från elleverantören. Ponera att man skulle köra på eldningsolja då hade det kanske blivit ännu billigare. Skulle vara så gött att ge elbolagen en känga om man kunde producera el och värme med dieselolja billigare än dom säljer sin vindkraftsel...
 
  • Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
Göran.W
Jag betalade 1,21 kr kwh inkl ALLT även årsavgiften och abbonemangs kostnaden för elen i septemer.

Förbrukade 2135 kwh till en kostnad av 2590 kr

Räknar man bort årsavgiften och abbonemangs kostnaden kostade elen 1,02 kr kwh i september.

Eldningsolja har väl i princip samma pris som diesel eller har jag helt fel för mig.
 
Eldningsolja ligger mellan 12000-13500/m3 beroende på kvalisort och volym samt om man har abonnemang/avtal eller liknande.

Lokala variationer förekommer ofta.
 
Bygg någon form av gengasdriven generator istället, och elda med ved.
 
  • Gilla
Paul E. Nigal
  • Laddar…
harry73
irover skrev:
Hej

Om man även tar tillvara spillvärmen med en vattenkyld diesel och pumpar ut värmen i radiatorerna i huset, skulle man få mycket hög verkningsgrad på dieseln, samt gratis värme.
Nej man får inte en hög verkningsgrad OCH gratis värme. Man får en hög verkningsgrad för att man kan använda värmen. Och även då är verkningsgraden max 100%.
Om man har en värmepump får man en verkningsgrad på 300 till 500 %.
Sen kommer dit elbehov att styra hur mycket värme du producerar och jag tror inte att det är en bra förutsättning för en komfortabel inomhusklimat.
 
Du får nog tänka några varv till här. Produktionskostnaden för vindkraft (som du tog upp som exempel) ligger på runt 40 öre per kWh.
 
Frågan kommer upp då och då. Du kan inte komma i närheten av att producera egen el med dieselelverk lika billigt som du kan köpa el från nätet. Det rör sig om en ganska liten dieselmotor. Låt oss vara generösa och anta att den har 35% verkningsgrad. Det gäller då under optimala förhållanden. Normalt är det sämre. Sedan har generatorn en verkningsgrad på kanske 90%. Enligt Mexitegels siffror kommer en kWh el då att kosta 4,86 kr.

Sedan var det värmen. 65% av den tillförda energin blir värme. Av detta strålar c:a 10% ut i luften. Resten fördelas ungefär jämnt mellan avgaser och kylvatten. Du kanske kan ta vara på hälften av värmen i avgaserna. Då blir det ungefär 44% av den tillförda energin som du kan få nytta av till att värma vatten.

I idealfallet när din elförbrukning sammanfaller med elverkets maxeffekt samtidigt som det är en sådan köldknäpp att du har nytta av all värme så har du en verkningsgrad på 75%. Det ger en kostnad på 2.04 kr/ kWh. Under alla normala driftfall kommer det att bli betydligt dyrare. I denna kalkyl är dessutom inköp och service av generatorn inte medräknade. Priset på bensin och diesel brukar öka stadigt.

Det finns folk som roar sig med att göra sin egen el. Följande länk visar ett ganska roligt exempel. Jag skulle dock inte tycka att det var lika roligt att bo granne med honom. Varför han sparar pengar på det är för att han har gratis bränsle.
http://www.youtube.com/watch?v=jz2v4f2UNL0

Erik
 
  • Gilla
Roger Rolin
  • Laddar…
Göran.W
Vet någon vad rapsfrö kostar? Skulle man kanske kunna pressa egen rapsolja och göra RME? Tänker på den här länken: http://www.oilpress.com/.

Läs den här tråden om hur några hjältemodiga Citroenister försöker lura oljebolagen: http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=5&t=21459&hilit=frityrolja

Tror att det skulle kunna var OK kostnadsmässigt om man åker till den lokala korvan och ber att få deras gamla frityrolja. På sidan 6 i Citroentråden kommer följande intressanta:

"Olja är lätt att få tag i bara att fråga på någon resturang eller kebabbar eller dyligt och be dem sammla upp oljan i en 20 liters dunk. Jag hämtar på 3 ställen 2 kebabbarer och en kinaresturang (Asiatiska resturanger har troligen den bästa oljan = att den flyter vid + 20) sedan värmer jag oljan i en 20 liters plåtdunk tills det inte knäpper från den längre = eventuellt vatten har försvunnit från den, sedan medans den ännu är varm låter jag den rinna genom dubbla fiberdukar. Sedan är den klar för användning. Om utetempen ligger på + 10-20 är det lämpligt att blanda i 10% diesel och 10% färsk rapsolja för att bränslet inte skall bli för tjockt, En blandning med 10% diesel och 30% rapsolja funkar ner till -10. "

En annan tanke är ju att plocka upp hundbajs i parker och jäsa metangas. Lantbrukarna gör detta i större skala och använder för uppvärmning, fast generera el går ju lika bra med en gasdriven motor.

Så helt fel ute är kanske inte TS.........

/Anders
 
Men herregud, någon måtta på vansinnet får det väl ändå finnas...
 
Jag tycker det är lite underhållande. Folk lägger ner mycket jobb på att spara pengar. I fallet med begagnad frityrolja har jag inte mycket att invända frånsett att jag för bullrets skull inte skulle vilja bo nära den som gör sin egen el med en dieselmotor.

Betydligt mer stolligt och svårbegripligt tycker jag det är när folk skall köra elverk på diesel bara för att de inte unnar elbolaget pengarna. Detta trots att det blir dyrare och mindre praktiskt för dem själva och är sämre för miljön.

Sammantaget finns det nog många skäl till varför så få personer gör sin egen el. Huvudorsaken borde dock vara att el från nätet är så praktiskt och så billigt som den är.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.