Byggahus.se
Det är väl inte för inte folk gör sig av med sina oljebrännare och byter till pellets mm.
 
Redigerat:
Göran.W
Att pressa raps olja själv blir nog rätt dålig affär.
Bönderna fick strax under 4 kr kg för rapsen i år.
I rapsen finns normalt 40-45% olja.
Av den oljan går kanske 70% att använda och då får vi ett luter pris på 11-12 kr
 
Thberg skrev:
Du får nog tänka några varv till här. Produktionskostnaden för vindkraft (som du tog upp som exempel) ligger på runt 40 öre per kWh.
Kanske kostar 40 öre men det kan ju ingen köpa elen för. Värmepumpar som går på el har kanske en bra verkningsgrad, men hur bra är verkningsgraden i ångturbinerna som producerar el i kraftverken? Dessutom som harry73 skriver, 300-500% verkningsgrad på en värmepump med minus 15 utetemp, det går inte.

en sån här dieselgenerator är tyst och fin och har vattenkylning. Kan den sitta i en båt kan den stå i garaget. http://www.youtube.com/watch?v=9VVNFSH7Gjk&feature=relmfu
Kostar nog inte mer än en vanlig svensktillverkad luft/vatten värmepump.

Min tanke var att visa för elbolagen att deras el är för dyr om jag kan producera egen el för samma eller nästan samma peng. Jag tycker elen är för dyr även om den kostar 1.21kr/KWh. Bara nätkostnaderna är ju svindyra hos Eon och de går inte att förhandla ner.

Gillar verkligen den gamla Listerdieseln hos den tokiga engelsmannen! d^_^b
 
Redigerat:
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Göran.W
Det där elverket i youtube klippet kostar kostar i runda slängar 50 000 kr
Blir billig el med ett sånt :rolleyes:
 
Här är några som har goda skäl att göra egen el trots att det blir hög kostnad per kWh:
http://users.abo.fi/twesterl/hybridkraftverk.pdf
Med 2005 års oljepriser 0,44 € per liter kunde de få el för 0,12 € per kWh. Anläggningen kostade 44000 €. Om de struntat i sol och vindkraft utan gått på bara dieselgenerator räknar de med att kostnaden blivit 0,7 € per kWh och generatorn kostat 15000 €.

Elbolagens el kanske skulle vara dyr om du kunde producera egen till samma kostnad, men det kan du inte. Inte ens i närheten om det är diesel från macken som är bränslet. Jag tycker inte det verkar logiskt att satsa på ett dyrare och sämre sätt att få el om de är priset man är missnöjd med.

Erik
 
irover skrev:
Kanske kostar 40 öre men det kan ju ingen köpa elen för. Värmepumpar som går på el har kanske en bra verkningsgrad, men hur bra är verkningsgraden i ångturbinerna som producerar el i kraftverken? Dessutom som harry73 skriver, 300-500% verkningsgrad på en värmepump med minus 15 utetemp, det går inte.
Verkningsgraden på ångturbinerna har jag för mig ligger på runt 50%, småskalig drift ligger på 5-10%. En värmepump vid -15 är kostsam att skrämma upp till 500% men 300% definitivt inga problem när det gäller berg och jordvärme. Det gör jag bl.a. själv.
 
harry73
irover skrev:
Dessutom som harry73 skriver, 300-500% verkningsgrad på en värmepump med minus 15 utetemp, det går inte.
300-500% verkningsgrad vid minus 15 är för mycket för en luftvärmepump, dock inget problem för en bergvärme, jord eller frånluftspump.

Men å andra sidan: Hur mycket av din årsförbrukning för värme förbrukar du när det är kallare en minus 10 ute? Jag tror att det inte är mer än 20 % i Skåne och vissa vintrar blir det inte ens kallare en minus 10 här
 
Pris-och kartellmyndigheten (PoK) hade räknat ut, att det ändå blev billigast, med en säck koks hemma, när man frös för djäkligt, tog man säcken på ryggen, och knatade runt några varv........
 
raveper skrev:
Bygg någon form av gengasdriven generator istället, och elda med ved.
Det där har jag funderat rätt mycket på. På alibaba.com kan man köpa gengasaggreagat och vätskekylt elverk för sammanlagt ca 20 000 kr (med frakt och svensk moms lär det väl bli åtminstone 30 000, men men). Kopplar man ihop dessa (ingen verkar sälja dem tillsammans av någon anledning, som att ingen tänkt på det) så borde man kunna producera el till utmärkt lågt pris och dessutom få en del värme som biprodukt.
 
Sätt en generator på kranen i handfatet och vrid på. Vatten är ju billigt.
 
Göran.W
Visst blir relativt elen billig med gengas men det är mycket hantering med veden som faktist är ganska dyr i dag.
Sen kommer elverket stanna några få timmar efter man slutat passa det så man kommer vara utan ström nattetid och så fort man är hemmifrån mer än typ 2 timmar.
Hur man än vänder på det kommer man aldrig någonsin billigare undan jämfört med att köpa elen.

Bränslet kostar i dag för mycket och underhållet av elverket blir en tung post.
Vi har 8760 timmar på ett år.
Uppvärmnings säsongen är 8 månader dvs 5840 timmar
Om vi antar elverket går 30% under uppvärmnings säsongen blir det 1946 timmar
Antar vi då att det går 500 timmar under dom övriga 4 månaderna blir driftstiden per år 2446 timmar.

Livslängden på ett billigt 10 000 kr elverk är i bästa fall 3000 timmar men ofta dör dom tidigare.
Detta innebär att man i princip tar död på 1 elverk om året.
Ovan på det kommer jobbet med det och framförallt ljudet.
Känns ganska dumt att betala mer för elen med dom olägenheterna och den höga kostnaden.

Betalar 1,21kr kwh inkl abbonemangs kostnad och års avgift och utan års avgift och abbonemangs kostaden 1,02 kr kwh
Värmer huset nu med värmepumpar så den faktiska kostanden per kwh värme blir lägre än vad elen köps för.
Blir elen för dyr i mitt tycke börjar jag elda i ved pannan i källaren istället

OM man lägger allt miljö tänk på hyllan så är lösningen tjock olje brännare.
Dom kan elda allt ifrån förvärmd frityr olja till gamal motor olja.
 
Göran.W skrev:
Sen kommer elverket stanna några få timmar efter man slutat passa det så man kommer vara utan ström nattetid och så fort man är hemmifrån mer än typ 2 timmar.
Det optimala hade förstås varit att ha någon form av automatik som t ex skruvar in flis i ett gengasaggregat. Det är väl lite svårt att ordna själv men om någon fick för sig att producera sådana mer kommersiellt skulle jag definitivt vara intresserad. Om man som jag har dyr el och gratis ved så borde det inte vara någon omöjlighet att få ekonomi i det.
 
Hur kan veden vara gratis?? undrar en f.d. vedeldande skogsägare. Efter att ha räknat och räknat och räknat kan jag inte få till att min värme skulle bli billigare med ved än med min VP. Enda möjligheten för MIG att räkna hem vedeldning är att utelämna några kostnader eller intäkter på vedsidan.
 
Göran.W
Veden kan aldrig bli gratis.
Träden ska fällas
Dom ska köras hem
Den ska sen klyvas och staplas
Sen är ju frågan hur man ska vädera sin arbets tid.

Som skogs ägare är det komplett vansinne att elda med ved.
1 kubik björkved i stock får man 300-400 kr för
Det behövs inte många kubik för att hålla en värmepump vid liv hela vintern och som bonus slipper man såga upp och klyva veden.

Jag har källaren full med "gratis" ved och jag eldar med ja just det värmepumparna.
Just nu med dagens elpris skulle jag spara kanske 500kr på att elda med ved under hela oktober.
För en så liten besparing tänker jag inte ens tanken att elda och ha det bryet.
 
Jaha, då finns det alltså inga genvägar,och det vet herrarna i de kritstreksrandiga kostymerna, de där med bonusar och fallskärmsavtal. Märkligt, att inget politiskt parti sätter igång och bråkar med elbolagen, och deras prissättning, då det finns stora chanser att sänka elpriserna, samt att fiska röster. I Thailand kostar strömmen nästan ingenting, vet inte hur man tillverkar den där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.