Byggahus.se
sunnis
Hej!

Håller på att färdigställer en övervåning på en 2-plans smålandsvillan, huset värms med flvp och ventileras via den. Har dragit 3st frånluft på övervåningen. Tilluft har jag tänkt att dra via freshventiler i ytterväggarna som på undervåningen. 1st per sovplats och två i vardagsrummet.

Det jag kom att tänka på är varför inte bara dra tilluften via spirorör i taket i varje rum och sätta ihop det på vinden och sen ut i gaveln? Nu är ju förvisso taket redan klart, vinden är isolerad med lösull men har en spång över vinden så det är inga problem att fixa det ändå

Övervåningen är 95kvm, 3 sovrum, vardagsrum och badrum. Om det är en vettig idé vad behöver jag? 125mm spiro till varje ventil, och ett 160mm rör som går ut? Frånluften går via en 125mm stam och 100mm rör ut till varje rum. Tänker att tilluften ska en dimension större?

Tycker det kan vara ganska mycket oljud i väggventiler, den dagen flvp pumpen har gjort sitt och jag fortfarande bor kvar så blir det bergvärme och FTX, då har jag i princip systemet redan klart förutom på undervåningen. Men det löser jag ganska enkelt med att dra via garderoberna och förvaringsutrymmene ändå.
 
Tilluftsflödet ska alltid vara något lägre än frånluftsflödet så det finns ett visst undertryck i huset, annars kan man riskera att fuktig inomhusluft tryckas ut i ytterväggarna och kondenserar. Förvärmd tilluft kan säkert vara skönt i norra delen av landet men i södra halvan klarar man sig bra utan tycker jag. Tilluft drar mer fläktenergi. Finns särskilda ljuddämpande dB-varianter av väggventilerna.
 
sunnis
J Josth skrev:
Tilluftsflödet ska alltid vara något lägre än frånluftsflödet så det finns ett visst undertryck i huset, annars kan man riskera att fuktig inomhusluft tryckas ut i ytterväggarna och kondenserar. Förvärmd tilluft kan säkert vara skönt i norra delen av landet men i södra halvan klarar man sig bra utan tycker jag. Tilluft drar mer fläktenergi. Finns särskilda ljuddämpande dB-varianter av väggventilerna.
Ja precis, det stämmer ska ju vara undertryck.

Hade inte tänkt att förvärma tilluften alls, utan att ta in den precis som den är fast via spirokanaler i taket/vinden. Har köpt freshventiler som är dämpade så jag tänkte precis göra hål i väggen för dessa men kom att tänka på denna lösningen istället. Tar lite mot att göra så grova hål i ytterväggarna... Känns bättre med ett hål i taket som är lätt att täta i takplasten. Freshventilerna kan jag ju sälja eller göra återköp på så det är inte hela världen.

Sover nu i ett rum med odämpade freshventiler, det är ett jäkla oväsen... Vet ej hur mycket bättre den dämpade varianten är..
 
Det är stor skillnad i ljudnivå på den dämpade varianten. Jag har bytt en vanlig ventil till dämpad Fresh 90 i takkupan och det löste problemet. Nu hörs trafiken lågt genom själva fönstren (3-glas isolerande kassetter) istället för väggventilen.
 
sunnis
OK! Det låter ju mer betryggande. Men är fortfarande nyfiken om man kan dra tilluften via spirorör även om man har FX system, eller måste det gå via väggventiler. Tänkte att man kan förbereda för framtida FTX...
 
Uppe vid taket på övervåningen har du ett övertryck även om övriga huset antas ha undertryck. Detta gör att rumsluft letar sig bakvägen in i röret och bildar så småningom kondens. Teoretiskt skull en väl avvägd kontinuerlig fläktdrift kunna funka men inte tillrådligt. Luftintag på övervåningar måste sitta lågt om de ska fungera som det är tänkt. Helst bakom radiatorn under fönstret. Schematisk illustration av luftflöden i ett tvåvåningshus med pilar som visar övertryck vid taket och tänkt kondensationsproblem.
 
sunnis
Pratat med två ventilationstekniker och fått lite beräkningar, verkar ju som att i mitt fall med forcerad frånluft i frånluftsvärmepumpen så kommer inte tryckfallet vara något problem att dra det genom vinden. Blir 160 spiro ut i gaveln i några meter som sedan går över till 125mm, som sist går över till 100. 100mm ut tillluften i varje rum med ljudämpare. Isoleringsstrumpa över alla spirorör på vinden. Kostnaden för detta blir ca 6000kr inkl moms så det är ju inga pengar direkt.

Sen är ju frågan om kallraset, kallrasar en Fresh väggventil som kastar uppåt mer än en takventil :thinking: Eller blir det ungefär detsamma?
 
sunnis sunnis skrev:
Pratat med två ventilationstekniker och fått lite beräkningar, verkar ju som att i mitt fall med forcerad frånluft i frånluftsvärmepumpen så kommer inte tryckfallet vara något problem att dra det genom vinden. Blir 160 spiro ut i gaveln i några meter som sedan går över till 125mm, som sist går över till 100. 100mm ut tillluften i varje rum med ljudämpare. Isoleringsstrumpa över alla spirorör på vinden. Kostnaden för detta blir ca 6000kr inkl moms så det är ju inga pengar direkt.

Sen är ju frågan om kallraset, kallrasar en Fresh väggventil som kastar uppåt mer än en takventil :thinking: Eller blir det ungefär detsamma?
I möjligaste mån försöker man placera luftintag där den stigande värmen från radiatorn effektivast blandar in sig med friskluften vilket oftast är över fönstret. Annars skulle nog tak eller väggplacering i ett enplanshus kallrasa ganska lika. Redovisa gärna hur det har gått.
 
Hej, hur har det gått med detta? Funderar på samma sak. Tack! :)
 
R robertua skrev:
Hej, hur har det gått med detta? Funderar på samma sak. Tack! :)
I samband med att vi byggde till huset förberedde jag för FTX. Jag stängde befintliga spaltventiler i fönstren och drog fram nya tillufts-don. I vårt fall så fick vi bättre komfort, bättre spridning av tilluften i rummen och de problem som vi har haft tidigare med att det blåser in i spaltventilerna i samband med hård vind mot östersidan av fasaden.

Ekonomiskt lönsamt: nej. Komforthöjande: ja.

Vår befintliga FLVP är för liten i förhållande till vårt hus energibehov efter tillbyggnad. Om det blir jordvärme, bergvärme eller en ny större frånluftsvärnepump har jag inte orkat räkna på än. Däremot är det inga problem med tryckfallen så länge som vi har kvar vår bef FLVP.
 
N NoOne2k skrev:
I samband med att vi byggde till huset förberedde jag för FTX. Jag stängde befintliga spaltventiler i fönstren och drog fram nya tillufts-don. I vårt fall så fick vi bättre komfort, bättre spridning av tilluften i rummen och de problem som vi har haft tidigare med att det blåser in i spaltventilerna i samband med hård vind mot östersidan av fasaden.

Ekonomiskt lönsamt: nej. Komforthöjande: ja.

Vår befintliga FLVP är för liten i förhållande till vårt hus energibehov efter tillbyggnad. Om det blir jordvärme, bergvärme eller en ny större frånluftsvärnepump har jag inte orkat räkna på än. Däremot är det inga problem med tryckfallen så länge som vi har kvar vår bef FLVP.
Tack! Fick du sätta dit en kanalfläkt för tilluften eller räckte det bara med spirorör och isolering?
 
R robertua skrev:
Tack! Fick du sätta dit en kanalfläkt för tilluften eller räckte det bara med spirorör och isolering?
Nej, den enda fläkten jag har är den som sitter i frånluftsvärmepumpen. Jag kom billigt undan iom att jag gjorde jobbet själv.
 
N NoOne2k skrev:
Nej, den enda fläkten jag har är den som sitter i frånluftsvärmepumpen. Jag kom billigt undan iom att jag gjorde jobbet själv.
ja, jag tänkte göra det själv också. sitter i exakt samma sits som du gjorde med tillbyggnad och funderingar :giggle:
Men jag kommer ha ganska långa rör för tilluften med 6st tilluftsdon. ca 18m till det längsta. Så jag är osäker på om luftgenomströmningen verkligen kommer bli tillräcklig utan en kanalfläkt som trycker luften. Luften är ju lat så jag antar att det tilluftsdonet som är närmast gaveln kommer tillföra mer luft än det donet som är längst bort. Men skönt att höra att detta funkar, ska kolla med en ventilationsfirma ifall de kan göra beräkningarna för dimensionering, så installerar jag och därefter får de justera både från och tilluft så det blir optimalt.

Sitter också och klurar på en FLVP (IVT 402), tyvärr är det ekonomin som styr. Annars skulle det definitivt bli bergvärme+FTX.
 
R robertua skrev:
ja, jag tänkte göra det själv också. sitter i exakt samma sits som du gjorde med tillbyggnad och funderingar :giggle:
Men jag kommer ha ganska långa rör för tilluften med 6st tilluftsdon. ca 18m till det längsta. Så jag är osäker på om luftgenomströmningen verkligen kommer bli tillräcklig utan en kanalfläkt som trycker luften. Luften är ju lat så jag antar att det tilluftsdonet som är närmast gaveln kommer tillföra mer luft än det donet som är längst bort. Men skönt att höra att detta funkar, ska kolla med en ventilationsfirma ifall de kan göra beräkningarna för dimensionering, så installerar jag och därefter får de justera både från och tilluft så det blir optimalt.

Sitter också och klurar på en FLVP (IVT 402), tyvärr är det ekonomin som styr. Annars skulle det definitivt bli bergvärme+FTX.
Jag har något liknande, 18m uteluft till tänkt placering för FTX och sämsta tilluftsdonet lika långt bort. Total area är numera 213kvm och rören för uteluften/avluften är 200mm. Jag dimensionerad det hela själv och ventilationsflödena ligger på strax under 80l/s.
 
  • Gilla
robertua
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.