Bor i en timrad Västerbottensgård från 1860 med Husqvarna vedspis i köket som vi eldar dagligen för extra värme. Har även en kakelugn som eldas under helgerna och dagligen när det kryper under -18 ute. Huset är något dragit med orginalfönster och endast en asfaltsboard + vindpapp som tilläggsisolering mellan timmer och panel. Mullbänk i köket och torpargrund i resten av huset. Element med direktel under fönster som står på grundvärme 16c.

Jag upplever att vi får ökat drag från fönster och mellan golvbrädet och golvlister när vi eldar och får undertryck i huset. Visst är det bra med naturlig ventilation, men jag undrar om det går att styra ventilationen utan att ingreppet saboterar. Jag funderar på att ta upp ett tillufts hål i timmerväggen bredvid köksspisen för att minska kallraset rakt ner i kökssoffan vid köksbordet eller tjuvdraget vid fötterna vid fåtöljen. Gör det själv, inga omkostnader.

Har läst på en del, sammanfattar:

Negativt:
- Kalluft in i kaminen = sämre förbränning och verkningsgrad?
- Kondensproblem i tilluftsrör
- Om ventilationen inte stängs efter brasan slocknat blir det kallt.
- Ännu ett hål i huset.
- Laga något som "fungerat" i 150 år.

Positivt:
- Varmare upplevd rumstemperatur
- Varmare golv med minskat tjuvdrag
- Varm kökssoffa

Inte övervägande positivt. Någon som har något att tillägga? Någon som står/stått inför samma fråga?

• Traditionell Husqvarna vedspis i ett kök med en gryta på, som ger extra värme i ett timrat hus från 1860.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den spisen kan väl aldrig vara förberedd för extern tilluft? hur skall du ansluta röret?

Jag tror inte att man åtgärdar drag genom att göra fler hål i väggen. När men eldar skapar man temperaturskillnader i rummet och därigenom konvektion. Jag misstänker att det är denna konvektion du upplever som drag. Det behöver alltså inte bero på att det faktiskt drar genom springor. Slutna eldstäder har en ganska liten förbrukning av luft jämfört med vad som brukar rekommenderas som ventilationsflöde.

Nej, tänkte inte ansluta röret till spisen utan göra ett ventilationshål i väggen. Hållet skulle då sitta just utanför bild till vänster om spisen, ca 3dm ifrån. Tanken var att luften som spisen behöver kommer därifrån och går kortaste vägen till spisen, istället för att komma från fönstren på andra sidan rummet.

Intressant tanke med konvektionen, men då borde det väl komma varmare luft från taket neråt längs med väggarna?

Är väl just som du tänkt göra man gjorde i många äldre hus. Har under renovering hittat (och öppnat) flera igensatta ventilationshål i ytterväggar nära tidigare eldstäder.

• Gilla
KPL
  • Laddar…
Q
Jag tycker det låter som en bra ide. Anslöt uteluft tlll min kamin och blev jätte stor skillnad, känns som man inte behöver elda lika mycket nuförtiden. Sen brinner det bättre med fri tillgång till luft.

• Gilla
KPL
  • Laddar…
Klaffventil av aluminium målad med linoljefärg monterad på mönstrad tapet nära taket.
Skapa konto

Har monterat klaffventiler av aluminium som målats med linoljefärg nära vedspis/kamin. Öppningen justeras stegvis, mycket lättare och snabbare att öppna/stänga än t.ex tallriksventiler. Sitter de högt kan man manövrera med kedja istället för knopp.

• Gilla
Gudahov och 2 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
[bild]
Har monterat klaffventiler av aluminium som målats med linoljefärg nära vedspis/kamin. Öppningen justeras stegvis, mycket lättare och snabbare att öppna/stänga än t.ex tallriksventiler. Sitter de högt kan man manövrera med kedja istället för knopp.
Snyggt! Passar verkligen in i tidsenligt. Varför valde du att placera den högt upp längs väggen? jag tänkte montera min snarare 2-3dm upp från golvet så att luftvägen blir kort. Se röd markering bild

Kök med torkade örter upphängda och vintage spis, röd markering pekar på plats nära golvet.
Skapa konto

Det var inte jag som valde, det var någon som en gång i tiden gjorde hålet i timmerväggen.
Tycker dessutom att det fungerar bra.

hscn hscn skrev:
Det var inte jag som valde, det var någon som en gång i tiden gjorde hålet i timmerväggen.
Tycker dessutom att det fungerar bra.
Det är säkert en bra ventialtion ut på sommarhalvåret också.

• Gilla
hscn
  • Laddar…
Om ventilen sitter nära golvet lär golvet bli kallare än om den sitter högre upp.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.