ronolo skrev:
Vi håller på och renoverar/bygger nytt och skall strax lägga igen golven med golvspån. Innan dess så tänkte vi förbereda för en kamin, och dra tillulft i bjälklaget. Bjöd in vår lokala kaminhandlare som vi skall köpa kamin av för lite konsultation gällande placering, skorstensdragning o.s.v.

Han säger då att han rekomenderar oss att inte lägga in tilluft alls då det är helt onödigt, till och med snarare sämre. Detta då 20c varm tilluft från rummet ökar kaminens effektivitet såpass mycket att det med råge ersätter den enligt honom blygsamma mängd varm luft som sugs in i kaminen jämfört med den försämrade effektiviteten från ex. -10c uteluften.

Han förklarade även att tekniskt ansvarig på kommunen hade förbjudit honom att sälja kaminer om han fortsatte rekommendera detta, men dom fick backa och e om ursäkt efter info från högre instans.

För mig låter det lite skevt med tanke på att det i princip är standard i Sverige att ha tilluft till kamin, men han förklarade även det med att det bara är i Sverige vi har tilluft till kaminerna. Inga andra länder i Europa gör så.

Tankar kring detta?
Hur ser kaminleverantören på att utesluta tilluft utifrån i samband med att värmesystemet består av en FLVP ?

I FLVP fallet vill man nog gärna ha extern tilluft som jag förstår det, och det låter rätt rimligt.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi utgick från våra förutsättningar som är mekanisk frånluft och vanliga tilluftsventiler. Känns väl inte som att det finns några direkta nackdelar med att dra dit tilluft än dom få kronorna 8m spirorör och en ventil kostar så vi drar nog in det. Och som det nämts tidigare i tråden så är jag nog mer rädd att det blir för varmt i huset när man eldar än att effektiviteten blir för dålig.

• Gilla
JonasCe
  • Laddar…
Avemo skrev:
Detta med att syret tar slut i rummet är ett helt felaktigt resonemang. Med tilluft från rummet ökar ventilationen och luften inomhus blir eventuellt friskare, men absolut inte sämre.
Får du ingen tilluft alls utifrån till rummet du vistas i så blir du trött av syrebrist...Samma effekt som stora klasser i skolan med noll tilluft;)

PX-21 skrev:
Får du ingen tilluft alls utifrån till rummet du vistas i så blir du trött av syrebrist...Samma effekt som stora klasser i skolan med noll tilluft;)
Om vi hypotetiskt antar att man eldar i en kamin som står i ett hermetiskt slutet rum så kommer inte röken ut alls utan stannar kvar i rummet. Då blir man inte bara trött utan man dör av rökgasförgiftning. Detta saknar dock all relevans i ett riktigt hus eftersom det aldrig är så tätt. Eldar man i en kamin lämnar röken rummet. Det är en form av forcerad frånluft. Tilluften kommer alltid in någonstans. Finns den inga tilluftsventiler så finns det alltid springor och otätheter. Att elda i en kamin ökar alltid ventilationen i rummet och gör luften friskare så länge inte kaminen ryker in.

Erik

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja inte har jag hört att några barn i dessa klassrum heller har dött av syrebrist..:)
Syret räcker förståss till både barnen och dom som vistas i det täta huset med kaminen(men med tjuvdrag!)..Och visst fungerar kaminen som en frånluftventil ...Men det blir ändå klassrumseffekten utan ordentligt med tilluft...Syret räcker men börjar bli väl anvääänt..;)...

Vart vill du egentligen komma? 25 barn i ett rum med dålig ventilation skapar dålig luft, det har jag aldrig förnekat. I den här tråden var det kaminer som diskuterades och dessa ökar ventilationen. Skillnaden är att barnen inte är anslutna till en skorsten. Syret som kommit in i kaminen förbrukas där och ersätts av nytt syre utifrån. Alltså blir luften friskare. Syret som kommit in i barnen förbrukas där utan att ersättas med nytt utifrån. Alltså blir luften unknare.

Erik

• Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Glöm detta med syrebrist. Blir det syrebrist skulle elden slockna. Så länge det brinner så är det precis som Avemo säger att det någonstans ifrån kommer in luft i rummet så att du får bättre ventilering och friskare luft.
Och som du skriver PX-21 "Själv kör jag med självdragsventiler..ut på vinden och ut!!" så kommer dessa säkerligen att bli tilluft om ditt hus skulle vara för tätt.:D

ronolo skrev:
Han säger då att han rekomenderar oss att inte lägga in tilluft alls då det är helt onödigt, till och med snarare sämre. Detta då 20c varm tilluft från rummet ökar kaminens effektivitet såpass mycket att det med råge ersätter den enligt honom blygsamma mängd varm luft som sugs in i kaminen jämfört med den försämrade effektiviteten från ex. -10c uteluften.

Tankar kring detta?
varmare luft - högre effektivitet? tja...jag tror inte det är en viktig faktor i sammanhanget. Men man kan också tänka tvärtom enligt intercooler-principen i förbränningsmotorsammanhang. Kallare luft innehåller en större andel syre vilket kan öka förbränningen, alltså kanske göra den lite effektivare, elller kanske bara lite snabbare??
Men som sagt jag tror detta är marginellt i kaminens värld.

I mitt fall, lät jag sätta in separat tilluft kort efteråt att kaminen tagits i bruk. Vad jag ville undvika var att kall luft tar sig in både på önskade och oönskade ställen och därmed gör golven kallare.
Lika viktigt var att säkerställa kontinuerligt luftflöde till kaminen och alltså undvika inrykning orsakad av köks- eller badrumsfläkt. Dessa två andledningar motiverade helt klart mig till det extrajobb ett spirorör, med tillhörande isolering, i krypgrunden orsakade.

Inga som helst problem med för liten avgiven värme varken för eller efter tilluftanordningen.

Redigerat:
Det gissas hej vilt ser jag, det är helt självklart bäst med rejäl extern tilluft av precis samma orsak som att man INTE sätter bilens luftfilter inne i kupén. Rök gaserna är flera hundra grader, att era s.ka kamin experter inte förstår att tilluftens temperatur har extremt liten påverkan beror på att ingen av dessa säljare kan termodynamik eller förbrännings teknik.
Alla hus, för utom självdrag, har så pass stort undertryck att en kamin utan extern luft kommer suga extra mycket kall luft genom ventilerna i rum/fönster med kall ras som konsekvens, kalla rum men varmt vid kaminen.

• Gilla
Peder Sjöström och 1 till
  • Laddar…
Hej och välkommen till 2011.

• Gilla
  • Haha
Narren666 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hej och välkommen till 2011.
Antar att ämnet är överstökat :D tack google

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Nåja, helt överstökat är det inte. Tilluften kom på plats 2011, men projektet är inte riktigt slutfört. Bifogar bild på status 2020 :)

Oavslutat ventilationsprojekt med tilluft under ett bord och en grönpflanta ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
MrMatsson och 5 till
  • Laddar…
ronolo ronolo skrev:
Nåja, helt överstökat är det inte. Tilluften kom på plats 2011, men projektet är inte riktigt slutfört. Bifogar bild på status 2020 :)
Snygg kamin!
Fast du kanske skulle vattna den lite mera, och sätta den på ett ställe med mer dagsljus :)

• Gilla
ronolo
  • Laddar…
Riktig mys faktor :) ja lycka till med installationen när det väl blir av.

• Gilla
ronolo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.