9 614 läst ·
34 svar
10k läst
34 svar
Tilluft till Braskamin med FTX system
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Tror nog det är en stor fördel om det sitter en separat frånluft vid kaminens närhet .J JSten skrev:Sant, läste lite mer noggrant i inlägg ovan, och ja, 9l/s är inga större mängder. Kollade även i manualen till mitt aggregat (Heru 100), och övertryck löser den igenom att öka tilluften tills den når max (inställd) hastighet, sedan sänks hastigheten på frånluften för att uppnå önskat övertryck. Har inte räknat på det i mitt fall så borde mitt aggregat klara 9l/sekund utan att sänka frånluften.
Vad gäller flytta varm luft med FTX så är jag ganska skeptisk, förvisso första året med FTX för vår del, men tycke inte det är någon nämnvärd förändring i hur värmen sprids. Eldar vi en kväll så märks det för övrigt inte på temperaturen på frånluften eller tilluften, den är det samma.
Finns det risk för kondens om man drar ner tilluftsslangen från kaminen i en böj under plattan på en sträcka av ett par meter och sedan upp igen och ut genom väggen?
Behöver man komma åt och dränera ibland med en sådan lösning?
Behöver man komma åt och dränera ibland med en sådan lösning?
Täljstensugn med förbränningsluft utifrån och FTX
2003 installerade vi en större täljstensugn. Tulikivi KTLU 2050. Platsbyggdes av en montör, tog tre dagar för fogmassan behövde härda allt eftersom.
Insåg att det behövdes ett spjäll mellan skorsten och ugn, att stänga när elden falnat. Annars skulle ugnen kylas ned i onödan av tilluft oavsett om denna togs inifrån bostaden eller utifrån.
Så det blev ett spjäll liknande det som används till kakelugnar, med en ursparning för att förhindra bl a kolosförgiftning. Går alltså inte att stänga helt. Men i princip inget drag alls.
Nu stängdes samtliga tilluftsspjäll permanent på ugnens framsida.
Tilluft matas in under ugnen förbi asklådan till rostrets undersida. Helt rakt öppet spirorör. 125 mm om jag inte minns fel.
Ca 4 m långt med en krök och ut genom stenfoten via krypgrunden.
Påverkar ö h t inte FTX, eller injusterat undertrycket i huset.
VIll jag ev brassa på så öppnar jag luckan in till asklådan lite på glänt.
- Går utmärkt att öppna stora glasluckan till eldstaden om man vill grilla. Luft kommer då in men det påverkar inte själva elden då luften går in ovan glödbädden.
- Nu har ugnen även en separat bakugn för matlagning. Luckan till denna har ett separat spjäll för förbränningsluft.
Mysigt att laga mat, steka bröd e t c.
-Täljstensugnen börjar avge värme efter ca en timmes eldande. Men avger därefter värme en halv dag, såvida man understöder eldningen.
Eldar morgon o kväll. Enda uppvärmningnen av husets boyta på ca 120 kvm. Lite direktel i garaget.
/ Toni
2003 installerade vi en större täljstensugn. Tulikivi KTLU 2050. Platsbyggdes av en montör, tog tre dagar för fogmassan behövde härda allt eftersom.
Insåg att det behövdes ett spjäll mellan skorsten och ugn, att stänga när elden falnat. Annars skulle ugnen kylas ned i onödan av tilluft oavsett om denna togs inifrån bostaden eller utifrån.
Så det blev ett spjäll liknande det som används till kakelugnar, med en ursparning för att förhindra bl a kolosförgiftning. Går alltså inte att stänga helt. Men i princip inget drag alls.
Nu stängdes samtliga tilluftsspjäll permanent på ugnens framsida.
Tilluft matas in under ugnen förbi asklådan till rostrets undersida. Helt rakt öppet spirorör. 125 mm om jag inte minns fel.
Ca 4 m långt med en krök och ut genom stenfoten via krypgrunden.
Påverkar ö h t inte FTX, eller injusterat undertrycket i huset.
VIll jag ev brassa på så öppnar jag luckan in till asklådan lite på glänt.
- Går utmärkt att öppna stora glasluckan till eldstaden om man vill grilla. Luft kommer då in men det påverkar inte själva elden då luften går in ovan glödbädden.
- Nu har ugnen även en separat bakugn för matlagning. Luckan till denna har ett separat spjäll för förbränningsluft.
Mysigt att laga mat, steka bröd e t c.
-Täljstensugnen börjar avge värme efter ca en timmes eldande. Men avger därefter värme en halv dag, såvida man understöder eldningen.
Eldar morgon o kväll. Enda uppvärmningnen av husets boyta på ca 120 kvm. Lite direktel i garaget.
/ Toni
Redigerat:
Vi har 2 kaminer (moderna Contura) centralt placerade i ett hus från 1938. Har renoverat hela huset och satt in Swegon FTX. Ingen möjlighet till separat tilluft till någon av kaminerna pga källare under och central placering i huset. När vi tänder sätter vi FTX aggregatet i brasläge, då går fläktarna lika snabbt så inget undertryck i huset. Maxtiden är 60 min på brasläget. Samt vi öppnar ett fönster på lite glänt, det kan vi ofta stänga efter 10-15 min. Brukar funka bra.
Har större ugn. Och FTX. Husets enda uppvärmning.
FTX jobbar alltid med 2 Pascal undertryck i bostaden. Påverkas aldrig av eldandet i ugnen.
All tilluft till ugnen från bostaden alltid stängd.
Tilluft/förbränningsluft utifrån stenfoten genom krypgrunden rakt upp under/bredvid asklådan via spirorör till undersidan av rostret.
Inget spjäll.
Elden suger in den luft som behövs för fullgod förbränning.
När elden falnat stänger vi spjället mellan täljstensugn och Isokern dubbelmantlad skorsten. Spjället har en liten ursparning så som vid kakelugnar för att förhindra kolosförgiftning till följd av kvarvarande glöd.
Ingen värme går till spillo. Ingen lämnar värme minst 10 timmar efter en ordentlig eldning.
Kan lämna ungnslucka eller bakugnsnlucka öppna utan att det tycker in rök.
Kväll nu. - 18 grader, blir kallare. Eldar till typ 22. Tänder vid 9-tiden.
FTX jobbar alltid med 2 Pascal undertryck i bostaden. Påverkas aldrig av eldandet i ugnen.
All tilluft till ugnen från bostaden alltid stängd.
Tilluft/förbränningsluft utifrån stenfoten genom krypgrunden rakt upp under/bredvid asklådan via spirorör till undersidan av rostret.
Inget spjäll.
Elden suger in den luft som behövs för fullgod förbränning.
När elden falnat stänger vi spjället mellan täljstensugn och Isokern dubbelmantlad skorsten. Spjället har en liten ursparning så som vid kakelugnar för att förhindra kolosförgiftning till följd av kvarvarande glöd.
Ingen värme går till spillo. Ingen lämnar värme minst 10 timmar efter en ordentlig eldning.
Kan lämna ungnslucka eller bakugnsnlucka öppna utan att det tycker in rök.
Kväll nu. - 18 grader, blir kallare. Eldar till typ 22. Tänder vid 9-tiden.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden