1 072 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Tilluft braskamin. Underifrån eller genom skorsten?
Hej! Vi bygger ett nytt fritidshus och jag har fått olika råd kring detta. Jag har hittat några äldre trådar om ämnet men ingen som riktigt vägleder mig till ett beslut.
Vi har två alternativ, antingen ett spirorör som ligger direkt under betongplattan. Braskaminen ska stå mitt i huset vilket gör att det krävs ett cirka 3 meter långt rör som löper rakt under badrumsgolvet. De råd vi har fått är:
1. Tilluft underifrån är mycket bättre och ett självklart val. Tilluftskorsten är dessutom dyrare och har större diameter.
2. Tilluftkanalen kommer ge en väsentlig kylning av betongen och göra badrumsgolvet kallt. Tilluftskorstenen är i princip lika bra och därmed ett självklart val.
Om det spelar någon roll så kommer den primära värmekällan vara en luftvärmepump. Det kommer även finnas vattenburen golvvärme men den kommer drivas av en elpanna och därför mest användas som backup och som komfortvärme för golven.
Vad hade ni valt? Någon med erfarenhet av ett långt spirorör under betongen, ger det en väsentlig kylning som ni märker på golvet?
Vi har två alternativ, antingen ett spirorör som ligger direkt under betongplattan. Braskaminen ska stå mitt i huset vilket gör att det krävs ett cirka 3 meter långt rör som löper rakt under badrumsgolvet. De råd vi har fått är:
1. Tilluft underifrån är mycket bättre och ett självklart val. Tilluftskorsten är dessutom dyrare och har större diameter.
2. Tilluftkanalen kommer ge en väsentlig kylning av betongen och göra badrumsgolvet kallt. Tilluftskorstenen är i princip lika bra och därmed ett självklart val.
Om det spelar någon roll så kommer den primära värmekällan vara en luftvärmepump. Det kommer även finnas vattenburen golvvärme men den kommer drivas av en elpanna och därför mest användas som backup och som komfortvärme för golven.
Vad hade ni valt? Någon med erfarenhet av ett långt spirorör under betongen, ger det en väsentlig kylning som ni märker på golvet?
inte ett alternativ att lägga den under/i isoleringen?
Nja, Kanske, har sett att några gjort så. Problemet är väl att den kommer under marknivå då så att man behöver en böj rakt uppåt utanför grunden. Det känns lite krångligare och jag är dessutom lite orolig för var eventuellt kondensvatten hamnar med den lösningen. Inte helt uteslutet men jag har svårt att se att vi skulle välja den lösningen framför en tilluftskorsten.O Odi et Amo skrev:
Ja, men jag är osäker på hur mycket den kommer användas, luftvärmepumpen är ju en effektivare lösning än elpannan som driver golvvärmen, så om luftkanalen har en stor negativ inverkan antingen med eller utan golvvärme så är det kanske inte en optimal lösning.V Vante skrev:
Du kan sätta en liten stump stigarrör som man har till dagvatten brunnar utanför grunden där du går in med ditt luftrör, bättre än att ha en böj där fukt och vatten lätt kommer in..J jool08 skrev:
Det absolut vanligaste idag är ju ett långt tilluftsrör i plattan i översta lagret cellplast, över det kommer ju sen golvvärmeslingor (även ovanpå tilluften)!
Har mycket svårt att se och aldrig hört att det skulle kännas kallras ovanför röret med tanke på värmeledningen som finns i betong!
Jag hade då kört på tilluft i plattan
Har mycket svårt att se och aldrig hört att det skulle kännas kallras ovanför röret med tanke på värmeledningen som finns i betong!
Har ni kollat på lvvp till värmen?J jool08 skrev:
Ja, men de är ganska dyra jämfört med andra alternativ.Golvvärme är trevligt och kan vara energieffektivt men är inte helt förtjust i att ha det som enda/primära värmekälla då systemet blir väldigt trögt. En lvvp som kompletterande värmekälla känns spontant väldigt dyrt, men jag utesluter inget. Utan att riktigt kollat utbudet så är känslan att lvvp är betydligt dyrare än en luft-luftvärmepump. Är det så mycket bättre att prisskillnaden kan motiveras?V Vante skrev:
Hur tror du att det blir om man inte använder golvvärmen? Då blir väl hela golvet kallt, men är det risk att det blir ännu kallare vid tilluftröret?E egge80 skrev:Det absolut vanligaste idag är ju ett långt tilluftsrör i plattan i översta lagret cellplast, över det kommer ju sen golvvärmeslingor (även ovanpå tilluften)!
jag tror inte du behöver tänker på detta överhuvudtaget, men här måste finnas många med tilluft i plattan och golvvärme här inne ( vanligaste grundläggningen) som kan besvara detta, jag har byggt en del hus och kommer ofta tillbaka vid 2 årsbesiktningar och har hört om drag från tilluftsventiler, under väggar och från köksfläkt och avlopp men ingen som nämnt kalla stråk i plattan över tilluftenJ jool08 skrev:
Spiroröret är väl isolerat?
Har själv tilluft inkommande från fasad till en 3 år gammal kamin. Fungerar perfekt, men då står kaminen mot yttervägg.
Du kan aldrig räkna hem en lvvp, tvärtom kommer förlusterna bli något större jämfört med llvp, men tystnaden är ju värt en hel del.
Har själv tilluft inkommande från fasad till en 3 år gammal kamin. Fungerar perfekt, men då står kaminen mot yttervägg.
Du kan aldrig räkna hem en lvvp, tvärtom kommer förlusterna bli något större jämfört med llvp, men tystnaden är ju värt en hel del.