Är det brukligt att man som ansvarig byggherre nekas tillträde under byggtiden till den villa man beställt och låter en entreprenör bygga upp? Har byggt ett hus för många år sedan och då var det helt okej att jag var där och kollade, samt städade på kvällstid och helger. Har framfört önskemål om att få kolla inne i huset under byggnationen, då jag är intresserad av att se hur saker sätts ihop och för att kunna städa och hålla rent för allas trevnad. Men, byggentreprenören säger att jag ej kommer att få nyckel till huset och ha tillträde dit förrän det är klart. Endast vid några tillfällen kan han erbjuda visning tillsammans med honom. Enligt honom har det med försäkringar att göra.
Vad har ni andra för erfarenheter av detta? Jag har full förståelse för att ingen hantverkare uppskattar att ha en "ryggsäck" som övervakar allt dom gör, det är inte min avsikt heller. Vad gör man? Har svårt att acceptera detta.

BirgitS
Det förekommer flera andra trådar där folk inte får vara i husen medan de byggs, det har att göra med säkerhet och försäkringar. Under byggtiden kan företaget inte riskera att du går in och något ramlar ner på dig etc.

Om du ex. skulle råka orsaka en brand, huset brinner ned. Så är det inte säkert att någon försäkring gäller. Eller om du ramlar ned för att räcket som skall monteras imorgon inte finns där, så blir det åtal mot byggaren, och ev skadestånd till dig, som inte täcks av några försäkringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.