7 870 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Tilltalsnamn och pass och körkort
Sida 1 av 2
Jag har just nu inget tilltalsnamn, jag heter Förnamn förnamn efternamn. På skatteverket har jag inget tilltalsnamn, om jag vill ha tex förnamn nr2 som tilltalsnamn behöver jag nytt pass och körkort? Är det någon som gjort detta nyligen?
Mitt tilltalsnamn är mitt andranamn i passet och det finns ingen indikation någonstans i passet vilket mitt tilltalsnamn är.
I pass och på körkort står ju alla namnen så..
På många ställen utomlands får jag heta förstanamnet i passet vid visumtecknande m.m.
I pass och på körkort står ju alla namnen så..
På många ställen utomlands får jag heta förstanamnet i passet vid visumtecknande m.m.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 700 inlägg
Är det ett problem?
Jag har tre förnamn, varav det mittersta är mitt tilltalsnamn även om det inte är markerat någonstans.
Bytte efternamn när jag gifte mig, enda som strulade var paypal som vägrade byta bara efternamnet utan numera har jag alla tre förnamnen med där också.
Jag har tre förnamn, varav det mittersta är mitt tilltalsnamn även om det inte är markerat någonstans.
Bytte efternamn när jag gifte mig, enda som strulade var paypal som vägrade byta bara efternamnet utan numera har jag alla tre förnamnen med där också.
samma lika för min del förutom PayPal.13th Marine skrev:
De är inkompetenta svamprökare då det gäller vad de tycker man får heta. Var tvungen att göra ett helt nytt konto där.
Jag kanske var lite otydligt, jag tänkte välja ett av mina namn som tilltalsnamn. Ordningen etc ska vara som det är nu. Men kommer jag att behöva nytt pass och körkort ändå? Tänkte att dom kanske skickar ut att jag ska förnya körkortet eller passet, utan att det egentligen skett en förändring som påverkar pass och körkort
Du behöver inte ändra något. Jag har mitt första namn av tre som tilltalsnamn. Min syster har sitt tredje. Våra körkort och pass ser likadana ut. (Förutom att namn, bild och datum skiljer då.
)
Enda som kan vara rörigt är att om min syster är tex hos läkare där de ropar upp ett namn i ett väntrum så ropar de alltid hennes första namn så det tar en stund innan hon fattar att det är hon.
Enda som kan vara rörigt är att om min syster är tex hos läkare där de ropar upp ett namn i ett väntrum så ropar de alltid hennes första namn så det tar en stund innan hon fattar att det är hon.
Grejen är att jag inte har ett tilltalsnamn, jag har dock 2 st förnamn. Jag vill att ett av det blir mitt tilltalsnamn, men undrar om jag kommer att behöva förnya körkort och pass pga den lilla ändringenDalbotant skrev:
Du behöver inte ändra något. Jag har mitt första namn av tre som tilltalsnamn. Min syster har sitt tredje. Våra körkort och pass ser likadana ut. (Förutom att namn, bild och datum skiljer då.)
Enda som kan vara rörigt är att om min syster är tex hos läkare där de ropar upp ett namn i ett väntrum så ropar de alltid hennes första namn så det tar en stund innan hon fattar att det är hon.![]()
Bästa svaret
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Jag gjorde just det för ett par år sedan, gick in på skatteverket och markerade ett av mina förnamn som tilltalsnamn.
Automatiskt kom ett brev från Transportstyrelsen om förnyelse av körkort.
Jag ringde de och de sa att det gick ut brev automatiskt. Men jag behövde inte byta då hon höll med om att det kommer ju iaf stå samma på det nya.
Passet har jag inte tänkt på men där kom iaf inget brev om förnyelse.
Jag ringde de och de sa att det gick ut brev automatiskt. Men jag behövde inte byta då hon höll med om att det kommer ju iaf stå samma på det nya.
Tackar! Då vet jag att det eventuellt kommer att komma något om körkortet, ska försöka hinna ringa polisen och dubbelkolla med dom. Jag har för mig att passet även är giltigt om man bytt namn (man ska då boka resa med sitt gamla namn).J JerreEssberg skrev:Jag gjorde just det för ett par år sedan, gick in på skatteverket och markerade ett av mina förnamn som tilltalsnamn.
För en bunke år sen var jag på besök på nån yuppiefirma på Times square på Manhattan. Identifierade mig med mitt svenska körkort nere i entrén, de tittade på det och skrev upp mitt namn på en namnbricka som jag skulle ha på mig. Mr S Körkort stod det på den. Så det är numera mitt namn.D Dilato skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 174 inlägg
Påminner mig om när den irländska polisen länge sökte efter en polack vid namn "Prawo Jazdy" som hade ett oöverträffat antal obetalda böter för fortkörning och felparkering. De höll på tills någon insåg att "Prawo Jazdy" var polska för körkort.B Bombus pratorum skrev:
Ja, nu kommer jag och säger tvärt emot alla andra då. Du har väl din signatur på körkort och pass. En signatur du nu byter mot en annan?S Screew skrev:
Nu är det väl en smal sak att helt enkelt fortsätta med den gamla signaturen.
ni har aldrig handlat nånstans där de använder Resurs Bank för betalningshanteringen?
Jag har två förnamn, och mitt andra förnamn är tilltalsnamnet. vad gör Resurs - jo de byter ordning på namnen från namn1 namn2 efternamn till namn2 namn1 efternamn. det slår dessutom igenom på den kundprofil man skapar hos säljaren.
Jag har påpekat det olämpliga för Resurs, men de förstod inte ens vad jag menade utan trodde det handlade om att namnen stod i fel ordning på deras kort.
Det värsta i sammanhanget är att en möjlig konsekvens av detta är att transportfirman vägrar lämna ut paket pga att mitt id-kort inte har samma namn som försändelsen.
Jag har två förnamn, och mitt andra förnamn är tilltalsnamnet. vad gör Resurs - jo de byter ordning på namnen från namn1 namn2 efternamn till namn2 namn1 efternamn. det slår dessutom igenom på den kundprofil man skapar hos säljaren.
Jag har påpekat det olämpliga för Resurs, men de förstod inte ens vad jag menade utan trodde det handlade om att namnen stod i fel ordning på deras kort.
Det värsta i sammanhanget är att en möjlig konsekvens av detta är att transportfirman vägrar lämna ut paket pga att mitt id-kort inte har samma namn som försändelsen.
Se upp så ni inte råkar ut för samma sak som jag råkade ut för, nämligen att Transportstyrelsen inte skickar ut några nya förnyelsehandlingar när körkortet går ut. Kanske är bättre rutiner nu, men logiken var tydligen att eftersom förnyelsehandlingar redan skickats ut behövs det inte skickas ut några nya. Spelar ingen roll att det var flera år tidigare.J JerreEssberg skrev:
En anekdot när jag tog körkort i USA är att det blev stor förvirring med tilltalsnamnet då de endast har first name och middle name. Personer med tre förnamn där tilltalsnamnet inte står först i ordningen var ett stort mysterium i deras värld.
Redigerat:
Min signatur kommer att vara oförändrad, jag använder bara ett av namnen ändå.Nyfniken skrev: