Tjenare alla husdiggare! ;)

Jag har ett värmesystem enligt rubriken.
Tyvärr är jag ingen expert på området...än...

Problemet jag har är att jag får larm när det är kallt ute och hus och varmvatten behöver värmas upp mycket.

Jag får ett larm med texten "Allt tillskott kan inte kopplas fram".
Vid detta tillfället får jag inte ut så mycket effekt ifrån pannan jag skulle vilja...det blir alltså inte tillräckligt varmt i huset eller i vattnet... =(

Vad kan jag göra???

//Ola

Undersök huvudsäkringarnas storlek vid elmätaren och om det kanske finns en effektvakt som spärrar delar av tillskottet för dessa säkringar inte ska lösa ut.

Hej!
Ja, det har jag gjort (20 Amp).
Jag har samma inställning på värmepumpen.

Den stod tidigare på 16 Amp men jag säkrade upp
och ändrade till 20 Amp...ingen skillnad! :(

Det finns ett ställe där man kan ställa in anslutningseffekt...
Jag vet inte vad det är... :s
Men där kan man göra tre val; total effekt, begränsning vid kompressordrift och begränsning enbart tillskott.
Alla står på 13,50 kW och kan inte ställas högre.

Hej Du har väll kollat så den inte står i läge värmepumpsdrift(kör bara med kompressorn)så tillskottet är bortkopplat.

Var hittar jag det? :s

• Gilla
egge80
  • Laddar…
Hej Du har ingen manual?Dom flesta pumparna kan man ställa i olika lägen men jobbar inte med ivt kör på ett annat märke och där kör man på läge auto så kör man både kompressorn och eltillskott.Men en del ställer den i läge värmepump då spärras tillskottet(man vill inte ha tillskottstimmar).Borde väll stå under läge driftförhållande.

Jo, jag har manual men inte för de "avancerade" inställningarna. Det står bara att en servicetekniker ska göra dessa, vilket kostar över 1000:- om de ska komma hit och trycka på några knappar.

Det närmsta jag hittar av det du beskriver är i stil med "enbart tillskott" (ja/nej) och "blockera tillskott" (ja/nej).
Båda dessa är markerade "nej".

Hej okej När du skriver att "allt tillskott kan inte kopplas fram" stöttar han med något tillskott eller går det inte in alls.

Det vet jag faktiskt inte!
Jag vet inte hur jag kan se det! :s

Men jag märker att effekten inte är full då jag exempelvis inte får upp temperaturen på varmvattnet till 65 grader om jag vill göra extra varmvatten (om alla i familjen ska duscha t.ex).

Då jag väljer extra varmvatten får jag varningen direkt...och inget extra varmvatten görs...

Hej okej Tänkte om man såg i displayen typ steg 1 Då verkar det som det är något knas när den gör varmvatten och inget med värmen.Du bor ju i skåne men du kanske har kallt ända(har -16 här).Kan du se vilken temperatur du har när den larmar för varmvatten?Har du lyssnat efter luft när den gör varmvatten.

Larm om tillskott kommer i princip när det är minusgrader ute.
Idag är det -15...så ja, det blir kallt i Skåne! ;)

Men larmet kommer inte enbart när jag vill göra varmvatten.
Om jag kollar i larmloggen så kan man se att larmet gått på dagen när ingen varit hemma t.ex.
Jag vet ju inte om det har med värmning av den "vanliga" uppvärmningen av vatten.
Det vet jag inte hur man kan se... :s

Hej okej -15 i skåne där ser man.Kollade lite information på din maskin och det verkar vara som du säger att om du ska ändra i avancerat så gäller det inte för kunden.Det du kan göra är väll kolla att du har rätt systemtryck och kolla så du inte har luft och göra rent filter.Det jag var lite nyfiken på är kopplingsdifferensen mellan varmvatten och värme står orginal (10grader) men då måste man gå in i avancerat(synd).Kolla även så det inte bara är en återställning för elpatron (vissa måste man trycka in manuellt) som spökar.Dina elpatroner ligger på 6.75+6.75kw.Annars kan det vara så att vid -15 så måste den stötta men om bara ett (6.75kw) steg går in så räcker det inte och om bägge stegen ska gå in så måste man ändra i avancerat och om du vill göra det själv eller om det går kan jag inte ge dig något råd med tanke på att du har -15 om det skulle bli något fel.

Ja, jag har lyckats klura ut hur jag kommer in i den avancerade menyn. Det är där jag hittar de inställningar jag beskrev tidigare.
Nu är jag ju tyvärr inte hemma men jag ska kolla det där sakerna när jag kommer hem!
Jag återkommer! =)

Hej okej jag måste jobba nu (har jouren) men har en kompis/kolega som jobbar med ivt kan lyssna lite med honom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.