Hej,
Jag ska byta ut min toalettdörr och pga att dörröppningen inte är standardmått så fick jag såga av någon cm på nederdelen av dörren. En mindre del av "stoppningen" (som inte såg så vattentålig ut) kom fram efter sågningen och jag spacklade igen den öppningen och la ett tunt lager längs där jag hade sågat med snickerispackel. Jag hade sen tänkt att måla över spacklingen med överbliven utomhusfärg. Räcker det för att inte riskera att vattenånga eller liknande kan skada dörren, eller behöver jag göra något mer?
Tack på förhand.
Jag ska byta ut min toalettdörr och pga att dörröppningen inte är standardmått så fick jag såga av någon cm på nederdelen av dörren. En mindre del av "stoppningen" (som inte såg så vattentålig ut) kom fram efter sågningen och jag spacklade igen den öppningen och la ett tunt lager längs där jag hade sågat med snickerispackel. Jag hade sen tänkt att måla över spacklingen med överbliven utomhusfärg. Räcker det för att inte riskera att vattenånga eller liknande kan skada dörren, eller behöver jag göra något mer?
Tack på förhand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Hur mycket blev det i spillbiten? När jag kapade på motsvarande sätt, så rengjorde jag den bortsågade listen, tog bort det som var kvar på dörren och limmade fast spillbiten infällt. Blev som ny !
P.S. Det går ju naturligtvis att fälla in en helt ny list/bottenregel , men spillbiten har ju redan de exakta måtten D.S.
P.S. Det går ju naturligtvis att fälla in en helt ny list/bottenregel , men spillbiten har ju redan de exakta måtten D.S.
Stort tack för alla svaren 
@HasseTeknik Jättebra förslag att jag kan använda spillbiten! Den är något tjockare än 1 cm, funkar det? Om jag förstår dig rätt så ska jag ta bort de vita partierna från spillbiten och bara få ut själva "träbiten" som sitter i botten, och sedan gröpa ur botten av dörren och limma fast träbiten från spillbiten där? Räcker det med vanligt trälim, eller måste jag täta limfogen med något?
@HasseTeknik Jättebra förslag att jag kan använda spillbiten! Den är något tjockare än 1 cm, funkar det? Om jag förstår dig rätt så ska jag ta bort de vita partierna från spillbiten och bara få ut själva "träbiten" som sitter i botten, och sedan gröpa ur botten av dörren och limma fast träbiten från spillbiten där? Räcker det med vanligt trälim, eller måste jag täta limfogen med något?
Ja, det räcker nog med 1 cm. Man skrapar bara bort boarden på långsidorna och de små regelbitarna på gavlarna. Spillbiten kommer att passa perfekt efter rengöring, så några stora glipor blir det inte. Det blir normalt inga stora påfrestningar och om du limmar, med vanligt trälim, på ribbans alla sidor, så blir det tillräckligt stabilt.S supernoob skrev:Stort tack för alla svaren
Mina 9 dörrar, som justerats har åtminstone hållt hittills. Jobbet gjordes 2004.
@HasseTeknik det gick oförväntat enkelt att få en bra fit! Men när jag tryckte in listen med limmet på så gick den in något mer på undersidan så att en del av baksidan på boarden ej täcka av listen. Kan jag bara måla över den delen med utomhusfärgen som ska skydda mot regn, eller bör jag spackla undersidan jämn först, och funkar då snickerispackel?
Tack på förhand
Tack på förhand
Klicka här för att svara